Gå til innhold
Arkivverket

[#61018] HO; Hans (Ivarhus) Rasmussen LINGA & Kari Olsdtr BERGE - etterslekt

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror at andre kona til Peder Engelsen Svåsand het Herborg Iversdtr. og ikke Jonsdtr.Det døde en Herborg Iversdtr. Tvedtenes 20.02.1836, 66 år gammel.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=92&filnamn=KVINNH35&gardpostnr=25&merk=25#ovre>LenkeDersom dette er rett, tror jeg det er henne vi finner på gården Wigene i Jondal/Strandebarm i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det vil i så tilfelle forklare hvorfor første sønnen hennes het Ivar.Alis døde 25/3-1804, og de må ha gifta seg ganske snart etter det ettersom Ivar ble døpt 30/3-1806. Da skulle vi vel kunne finne ekteskapet til Peder Engelsen og Herborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det tydelig Herborg Iversdtr da Iver ble født (nede til venstre): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kvinnherad, Ministerialbok nr. A 4 (1778-1811), Kronologisk liste 1806, side 162. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likeledes da Jon ble født i 1808 (oppe til høgre) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kvinnherad, Ministerialbok nr. A 4 (1778-1811), Kronologisk liste 1808, side 171. Permanent sidelenke: LenkeDet er ingen Herborg Iversdtr i Kvinnherad i 1801, så du har nok ganske sikkert funnet den rette, Rune. Kirkeboka for Kvinnherad er veldig vanskelig å lese når det gjelder ekteskap!!Finner dem ikke i Strandebarm, så de må ha gifta seg der / Kvinnherad mellom 1804 og 1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ser ut til at Peder Engelson Svåsands to hustruer kan ha vært innbyrdes firemenninger, og at Herborg Iversdatters far Iver Jonsen således kan ha vært sønn av Jon Ivarsen Furuberg (ca. 1658-1733) og Mari Larsdatter (ca. 1641-1733), der Jon Ivarsen var Anders Madsen Ænes oldebarn. Det er jo både Furuberger og Æneser representert blant fadderne i innlegg 452/453.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Ivarsson Fureberg og kona havna på Bømlo (Ersland) der ble hans sønn Ivar f. ca 1697 gift til Ådnanes, det passer ikke med alder til far til den Herborg, Rune fant (den eneste som var å finne i ft 1801)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ekteskapet til det paret som Rune og jeg tror er hennes foreldre i 1763 (n° 6): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Jondal i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 3 /2 (1751-1787), Ekteviede 1761-1767, side 46. Permanent sidelenke: LenkeHan fra Haugen / Houen og hun enke fra Vigene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna salomonsdtr kom fra Vikene, her er hennes første ekteskap i 1760 (n° 6) med Peder Larsen Espeland: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Jondal i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 3 /2 (1751-1787), Ekteviede 1757-1761, side 45. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg en Iver Jonsen f 1732 i Jondal, men greier ikke å tyde gardsnavnet. Tror det begynner på Und ... Foreldra er Jon Nilsen og Brita Iversdtr. N° 21: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Jondal i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 2 /2 (1727-1750), Fødte og døpte 1732, side 48. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg snublet over dåpen til Hans Mortensen Skogseide i 1727, tror ikke vi hadde funnet den. Han var sønn til Ellen Hansdtr Bru 1700-1752 og Morten Olsen Skogseide 1685-1765Ca midt på høgre side: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1727, side 13. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11618&idx_id=11618&uid=ny&idx_side=-14>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

forts. 463)Jeg fant og dåpen til Hans Mortensen Skogseides andre kona Martha Heinesdtr Henanger i 1749: Dåp (nesten nede på venstre kolonne): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandvik i Os, Ministerialbok nr. A 5 (1669-1760), Kronologisk liste 1750, side 143. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11616&idx_id=11616&uid=ny&idx_side=-145>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(465) de mangler ikke, men rekkefølgen virker litt merkelig ja... fant dåpen til Herborg ved å starte helt bakerst Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 9 (1766-1779), Kronologisk liste 1778, side 179. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Kjempebra, Lars! dvs at de nok var gift før den tid da. De fikk jo en annen Herborg i 1780, hennes då fant vi. Derfor trodde jeg de var gift ca 1779/80. Men nå må det ha vært før med andre ord.Ja, det er ikke alltid lett å finne ut av disse gamle kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(463) FFDenne familien hører til slektsgrenen 1.2.6. Hans Ivarhus Rasmussen Linga ca 1666 - 1745 & Kari Olsdatter Berge - 1746, og dessverre er det ganske lenge til vi kommer dit. Håper dere hjelper meg å huske dette når den tid kommer.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ikke noe problem, jeg legger alt inn i programmet etter hvert.Tenkte nok det at vi ikke hadde utdypet denne grenen enda.Du setter vel opp ny tråd når vi kommer dit, her er det begynt å bli vel mye!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Kjellaug R. Petit

Fant nok en info om denne familien da jeg leita etter noe annet. 1.2.6.7.1. Hans Mortensen Skogseide fikk en datter Elna som døde 16 år gammel i 1776 (nede til venstre): Permanent sidelenke: LenkeJeg er klar over at vi ikke er kommet til dette enda! Men legger det inn i tilfelle noen finner dåpen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Kjellaug R. Petit

Da jeg leita etter en annen dåp, fant jeg Rasmus Sjurdsen Koldals dåp i 1727 (helt nede til høgre): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1727, side 11. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11618&idx_id=11618&uid=ny&idx_side=-12>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg fant dåpen og ekteskapet til Heine Hansen Skogseide / Bakke Han skal være n° 1.2.6.7.3.12Dåp oppe til høgre: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1795, side 51. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-54>Lenke Permanent bildelenke: LenkeGift med Christi Torbjørnsdtr Gjerde f 1790 den 27/10-1819: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Klokkerbok nr. A 1 (1816-1826), Ekteviede 1819, side 192. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHun var datter til Torbjørn Svendsen Gjerde og Marta Torstensdtr fra Strandebarm, hennes dåp:Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 4 (1788-1817), Kronologisk liste 1790, side 13. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFt 1801 fra Strandebarm: LenkeHeine og Marta får en datter Marta i Strandebarm: Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Klokkerbok nr. A 1 (1816-1826), Fødte og døpte 1820, side 24. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Død: LenkeHun er omtalt i den andre tråden vi holder på med.De flytter til Bakke, Fusa og får nok en datter der: Gjertrud: Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 12 (1816-1825), Fødte og døpte 1821, side 62. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet må være hun som dør her på samme gard som sin søster Marta, alder passer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

474) Det stemmer for Gjertrud Heinesdtr blir gift med hans Nilsen Dtore Brattetveit 3/6-1847: Ekteskap n° 5: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 15 (1839-1851), Ekteviede 1847, side 272. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11626&idx_id=11626&uid=ny&idx_side=-240>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHans dør på Brattetveit i 1878: LenkeMen nå vet jeg egnetlig ikke om vi er kommet til disse enda, så jeg avventer svar fra Arnfrid.Heine og Christi fikk og en sønn Hans på Bakke, f og d i 1824:Død: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 12 (1816-1825), Døde og begravede 1824, side 111. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.