Gå til innhold
Arkivverket

[#61235] Opphav til Jacob Hansen Reret i Fron.

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Du nevner at familien hadde 7 barn.... Hvem er de 2 siste som ikke er nevnt her, da? Døde de som barn? Eller dro de til Amerika før 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan/vil gi meg mer utfyllende opplysninger om husmannsplassen Stokkhagen under gardnr. 57 i Sør Fron?? Hva er navnet på gard nr. 57 ?Jeg har blitt fortalt at det er en viss mulighet for at selve huset blei flyttet opp på Pyntaberget. Dette kunne det vært artig å vite noe mer om.Mvh.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

De øvrige har jeg ikke kunnet finne etter et raskt søk nå.En mulighet er å søke på de konfirmerte, på etternavn/gårdsnavn, og se om eventuelle søsken kan være konfirmert, for så å sjekke i tellingen 1801 og se om en finner den aktuelle søskenflokken. Men nå er det en heiatur i sola først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Erling.Til innl. 27: Beklager, 7 barn er feil, 6 barn er rett. I ditt innl. 20 viser FT-1900 5 barn, samt at du også nevner Bersvend. Han var vel forlatt redet på det tidspunkt.Håper du får en fin heiatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Til (17) siste ledd. Kandidat for Berit Johnsdtr. Det blir konfirmert i Fron i 1802 en pike Berit Joensdtr Almehagen, 14 år. Dvs f. ca 1788. Klarer ikke å oppspore noen John eller Joen i passende alder i forbindelse med Alme I Ft 1801 finnes en Berit som tjenestefolk på Stoche, 12 år.Indisier, ref Stokkebakken. Tore Johnsen Qvigstad (kvigstad) tror jeg blir vanskelig. Ved dåpen til Hans 1.1.1812 er han oppgitt til å være ungkar og soldat (landvern). I Fron var det eksersplass på Bredeveien, og han behøver ikke å være fra sognet, men innkvartert på Qvigstad, en gård med mange militære tradisjoner. Og soldater slappgjerne lettere unna ansvaret.Det dør en Halvor Engebretsen Reret den 20.3. 1835, 69 år. dvs f.ca 1766.Den 7.8.1841 dør lægdslem Rannei Iversdtr. BakkenE, 65 år. Dvs f. ca 1776. I Ft 1801 finnes på Leehne i Kvam en Randi Iversdtr, 33 år, Selv om fornavn og fødselsdato varierer litt,bør det være innefor akseptable rammer. Dette er mine forslag, men som sagt er det vanskeligheter her grunnet manglende doukumentasjon (kirkebøker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Ola.Her kommer vielsen til ungk. Halvor Engebretsen Bakken og pige Ranney Iversd Rere den 23.04.1811 i Fron. Caus; Iver Alme og Hans Kjorstad (om jeg leser rett): Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bakgrunn i at Iver Alme var caus. ved vielsen, da må vel Iver Johans på garden Alme være Ranneis far ? LenkeEr det motforestillinger mot en slik slutning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Caus.Iver Alme kan være den Iver Johannesen Alme som dør 6.11.1843, 74 år gml. Han kan da teoretisk være far til Rannej.den 16.1.1834 dør en Johannes Iversen Alme, 37 år. Bror til Rannej? Leddet føre kan da være Johannes (Alme?).Ref oppkallingsregler. Men dersom en ikke kan finne skifter, blir dette selvfølgelig bare spekulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i fl. Einar Hovdhaugen, 'Gardar og slekter i Fron' s.149: Ættetavle for Johanne Olsdtr, Odenmoen.Ole Iversen Alme (Myre) f.ca.1793 g.m. Marit Amundsdtr.Iver Johannessen Alme f.ca.1769 g.m. Marit ErlandsdtrJohannes Eriksen Alme d.1790 g.m. Ingrid Erlandsdtr. Uppigard Listad. f. ca.1729Erik Eriksen d. 1743 g.m. Ragnhild Iversdtr. Alme d. 1743.Iver Pedersen Alme d. 1726 g.m. Rønnaug Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en som vil sjekke om det finnes skifte etter Iver Johannessen Alme ? (Det er noe jeg fremdeles har tilgode og få lært meg).Om jeg har litt flaks nå, så skal Rannei være ført opp i det sansynlige skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Ser man det! Tenkte også på Hovdhaugen, men har den ikke tilgjengelig akkurat nå. Det er mulig at Rannei er født før Iver Johannessen ble gift med Marit Erlandsdtr. Iflg. FT 1801 ville hun vært 15 år da Rannei ble født ca 1788. Men som sagt, spekulasjon. Men summa summarum. Tatt i betraktning utgangspunktet så synes jeg det er fint hvor langt du har kommet i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ola.Det ser nok ut til at jeg kan ha vært litt for rask med antagelsen om at Iver J. Alme var far til Rannei. Iver J. Alme var f. ca. 1769. Rannei har vi jo tidligere ment var f. ca.1776 (innl.33)Det som likevel gir en mulighet er at du nå sier at Rannei blei f. ca. 1788. Det stemmer dårlig med innl. 33.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Hei, Du har rett. jeg blandet Berit Joensdtr, f. ca 1788 med Rannei som i henhold til dødsdato i 1841 var i sitt 65.år.dvs f. ca 1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg forsøkt en gjennomgang av konfirmanter i tiden 1799-1815. Jeg finner flere med etternavnet Joens (kan være vanskelig og skille fra Ivers), men ikke fra Almehagen.Med bakgrunn i at den ene caus. ved vielsen til Halvor Engebretsen og Rannei Iversdtr. 23.4.1811 var Hans Kjorstad, så har jeg sett på FT-1801 for Kjorstad om det var spor å finne. LenkeDet viser seg her og kunne være flere Iver som kandidater til å være far til Rannei Iversdtr.Videre er det også noen Joen som kandidater til å være far til Berit Joensdtr. Når hun ved FT-1801 er å finne som 12 år og tjener, tyder vel det på at enten er foreldrene døde, eller hun er f.u.ekts. og da satt bort.Faktisk ver her også en kandidat til å være far til Halvor Engebretsen, nemlig Engebret Ols. 53 år.Her er i tillegg et par stk. som kunne være nevnte Hans Kjorstad.Ellers er det jo mange Iver på forskjellige gårder.Så langt har jeg vel ikke stort å fare med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Jeg har også vært innom Kjorstad. Bl.a. for å se om det kunne være mulig å finne noen forbindelse til Tore Johnsen (Qvigstad), uten at jeg har funnet noe av betydning. Men nå blir det ferie, Arendal neste mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ola.Jeg har mye Mork-slekt fra Ringebu. Kan du være en ? Du skal jo til Arendal. Mitt tlf.nr: 370 27 969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.