Gå til innhold
Arkivverket

[#61420] Hans Anderssøn Daae/Lavik f.1720

Gjest Gunn-Anita Rysjedal
 Del

Recommended Posts

Ja, hvis det er Anders Daae som skriver denne så får vi se hvilket navn barnet er ført med og om han i det hele tatt er ført i kirkeboken. Nå er jeg veldig spent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, han er ikke ført i KB for Kyrkjebø. Nå skal det sies at det ikke alltid føres både introduksjon og dåp, men når det foregår i to ulike Prg, som i dette tilfelle (nå to ganger, det gjaldt jo også Birthe i 1745), så synes det noe merkelig. Kan nevne at Anders' sønn Jonas på dette tidspunktet er i full aktivitet som studiosus hos sin far i Vik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kandidat, ikke ferdig, ikke fått eget embede, mvNei, det er jo merkverdig at minst to av Hans og Maris barn døpes i et annet prg enn der de bor. Der var jo prest i Eivindvik prg, så det var da ikke nødvendig.. Kanskje det hadde med det forhold å gjøre at Anders faktisk var barnas farfar.... Nå var det jo ikke langt fra Lavik, der de da bodde, til kirken i Kyrkjebø. Kirken i Lavik fungerte dessuten på dette tidspunktet. Det var Thomas Sommer som var s.pr. i Eivindvik, 2. gng gm Ingeborg Stoltenberg. Det er drefor hun ofte står som fadder i KB. Lyder J Smith var pers kapellan i Lavik, Samuel Leganger fra 1760. Men å dokumentere at Anders Daae var Hans Andersens far, si det, ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Tror det skal være en Orlaug f. ca 1747 og så kommer det en Karl i 1766. Eg har ikke registrert noen Hans i denn familien - trolig er det sønn til Hans Hansson Lavik og Brita Pedersdtr. Årnes. I så fall født ca 1745.Maris mormor skal være en Malene Jakobsdtr.Kilden for de fleste av min opplysninger er nok Ættebok for Lavik - og den er som kjent ikke alltid helt korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Terje. Føler meg litt ensom her med å hjelpe Gunn-Anita. Hva står det egentlig om Hans Andersen Lavik i boken? Og kan du også sjekke hva som står om Ingebrog Andersdatter på Bog, f ca 1661 død ca 1729? Det sies at også hun kanskje var en Daae...Jeg har kun bygdeboken for Lavik, som min morfar skrev, så jeg får ikke slått opp på gårdene.Står der hvorfor Hans fikk bosette seg på Fusketun? Han bodde der fra ca 1760 til han døde i 1785.Takknemlig om du kan bistå her..Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Ætteboken for Lavik sier ikke noe hverken om mulig opphav for Hans eller hvorfor han fikk bosette seg på prestegården. Der finnes bare opplysninger om ektefellen og barna ... og noen av opplysningene om barna må være feil.På Baug er Ingeborg Andersdtr. Dåe (1661 - 1731) nevnt som ektefelle til Hans Knutson Baug (1669 - 1729). De har minst syv barn. Hans og Ingeborg kan jo ikke være søsken - og hvor forfatteren av ætteboken har funnet navnet Dåe i forbindelse med Ingenborg er ukjent.Den bygdeboken som kan ha noe mer opplysninger her er den for Brekke, men den har eg ikke for hånden nå.Beklager at eg ikke kan være til mer hjelp nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ingeborg er jo 20 år eldre enn Hans, så min første tanke var at hun, dersom det er noe i dette med Dåe-navnet, kunne være en slektning av Hans' biologiske foreldre, hvem nå de kan ha vært. Det sies vel også at Anders Daae hadde slektsskap til de i Nordalen... Ingeborg og Hans har en sønn Anders som er 14 år i 1701. Hvor ble det av han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Han ble gift 21.07.1713 med en Ragnhild Johannesdtr. Bø som eg ikke har funnet opphavet til. De bosatte seg i Handalen i Hyllestad og hadde bare datteren Agate født 1717. Ragnhild var enke da hun ble gift med Anders og hun giftet seg en tredje gang etter at Anders døde i 1720.Og Ingeborg er vel 60 år eldre enn Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Terje, ja, - jeg mente selvsagt at sønnen Anders evt kunne være Hans' far? Ikke Ingeborg hans mor. Hun ville i tilfelle bli hans farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nå er jeg på plass og ser at du - Arnfrid - får litt hjelp her. Jeg begynner å forstå at dette er særdeles vanskelig å nøste opp i . Det finnes en slektsbok for daae-slekten skrevet av Aagaate Daae 'Stamtavle for Daae-slekten i Norge. Jeg lurer på å låne den på biblioteket, men jeg tror ikke det har noe for seg. For hvis Hans f 1720 ikke er nevnt i noe slektstrer og ingen har hørt om dette, da vil jeg neppe finne ham i denne boken. Så hvem søren er foreldrene om det ikke er spr Anders Jonassøn Daae?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vi holder hele tiden på med å finne barna til Hans Andersen Lavik og Mari Johannesdtr Kroken. Dette for å se om dåpshandlingen kan avdekke noen overraskelser. Hittil har vi sett at minst tre av barna ble døpt i Anders Daas prg, Vik, nærmere bestemt i Kyrkjebø. Ellers ser vi at de bor på gården Lavik, men at de i sjeleregisteret for 1760 har bosted Fusketun, som altså er identisk med den presgården du nevnte innledningsvis. Ellers så ser vi at fadrene er naboer i Lavik, ingen geistlige, så langt. Vi bruker også barnas navn til å kartlegge mulige navn på Hans' mor, som kan være Brite, Birte, Orlaug, mv. Foreløpig ser det ut for at det kun er bygdebokforfatteren for Lavik som har brukt Dåe-navnet på Hans og på Ingeborg på Bog. Hvor han har hatt det fra, vites ikke, men trolig noe som ble sagt på bygden. Hans har så langt ikke brukt Daae-navnet i en eneste kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Da forstår jeg. Jeg har lest en del bygdebøker i leting etter min mors aner på morssiden og oppdaget at bygdebøkene desverre ikke alltid er korrekte å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det finnes noe mer historiemateriell for Fusketun? Kander finnes bøker? Jeg skal undersøke hos biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er jo skiftet klar, og vi ser hvilke barn som levde eller hadde etterkommere ved skiftet, og hvor de bodde;Skifte etter 'Hans Andersen Lavik. Dato 16. mars 1786, enke Mari Johannesdatter og barna Bottel H. Østrem, Einer H. Touning, Johannes H. Ladvig, Anders H. Ytre Wærholmen, Otte H. Ytre Torven, Christence, g.m. Arne Andersen Nætteland og Anna, 22 år gammel.'Mao må Carl være død uten etterkommere, likeledes Birthe og evt Hans, om han var deres sønn. I tillegg ser vi at de hadde sønnen Bottel og datteren Anne, som vi ikke har funnet dåpen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er jo skiftet klar, og vi ser hvilke barn som levde eller hadde etterkommere ved skiftet, og hvor de bodde;Skifte etter 'Hans Andersen Lavik. Dato 16. mars 1786, enke Mari Johannesdatter og barna Bottel H. Østrem, Einer H. Touning, Johannes H. Ladvig, Anders H. Ytre Wærholmen, Otte H. Ytre Torven, Christence, g.m. Arne Andersen Nætteland og Anna, 22 år gammel.'Mao må Carl være død uten etterkommere, likeledes Birthe og evt Hans, om han var deres sønn. I tillegg ser vi at de hadde sønnen Bottel og datteren Anne, som vi ikke har funnet dåpen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje. I mine opplysninger har jeg om Bertil: født 1783, død 1859 Tauning, Hyllestad. Gift med Pernille Olsdotter systad, født 1794 på Systad - Hyllestad. Død 1876. Fikk iallefal 1 sønn:Anders Bertelsen Ytrefjord, 1818 - 1909. Disse opplysningene fikk jeg i går og har ikke rukket å sjekke dem med kirkebøkene ennå. Men i allefall så er jeg etterkommer av sønnen 1818-1909.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterkommerne etter Otto Hanss Lavik har jeg stort sett nå. Otto var sønn av Hans Anderssøn Daae/Lavik. Det er foreldre videre bakover H.A.D/L jeg søker etter. Ettersom jeg har så sterke påstander fra noen i min familie på at vi er etterkommer av Daae-slekten med ønnen H.A.D/L så må jeg på et vis få dette bekreftet. Han skal ha blitt omtalt som 'søn hans Anders Daae' Et puslespill og stort mysterium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Kan Bottel være feilskrevet for Bertel?For da finner jeg Bertel Hansen Lavik på Austrheim i Kyrkjebø, f 1743 d. 1828. Gm Brita Ivarsdtr i hennes 4. ekteskap i 1774. Bertel gm Anna Einarsdtr Ramsli i sitt 2. ekteskap i 1781. 7 barn i siste ekteskap; Brita f 1782 gm Berge Alvsen Berge, Anna f 1783 gm Johannes Arnesen Håland, Einar f 1788 gm Guri Ellingsdtr Berge, Mari f 1791 gm Ivar Halvorsen Fossen, Hans f 1794 gm Gunhild Olsdtr Ytredal, Gjert f 1797 gm Sigrid Olsdtr Frivik, bosatt på Haukebø, og tilslutt Kristense f 1800 gm Ivar Halvorsen Fossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

(72) Bertil var vel ikke gift med Pernille O. Systad, men de klarte vel alikevel å få sønnen Anders i 1818. Bertil og ektefellen Ragnhild Rasmusdtr. Espeland hadde ingen barn.(74) Ja det er nok riktig at Bottel er den samme som Bertel. Før han ble gift fikk han i 1772 datteren Christine med en Malene Einarsdtr. Trolig døde Christine som barn, og eg har ikke prøvd å finne ut hvem Malene var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.