Gå til innhold
Arkivverket

[#61690] Hjelp til tyding av kirkebok - Løten

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Solid navn presten valgte på dattera si! Denne Mikol greier jeg heller ikke å finne igjen i folketellingene, så enten er hun vel død eller dratt til Amerika kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg glemte innlegg 43 da jeg laget innlegg 52, så det beklager jeg, jeg ble nok distrahert av denne Franciska. Jeg prøver å søke i forskjellige baser etter utvandringen til Mikol og Halvor men har ikke lyktes med resultat enda, jeg vet ikke helt hvilke navn jeg skal bruke og hvilke navn de tok når de kom til Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Her er sønn nummer to, Julius Lenke. Ved gjennomgang av fadderene er mesteparten søsken til foreldrene. Nå tar jeg faddere til både Mikkel og Julius: Rikard er Mikol sin bror, Karen, Eline og Gunnaar er Halvor sine søstre. Problemet er Julius M. som er fadder til begge som først bor i Rogstadeie som er langt fra Løken og kirka. Andre gangen bor han i Lilleløken og bor da i nabolaget til Løkenhagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Ved å se på hva presten har skrevet, går det fram at Julius sin M. står for Mikkelsen, så antagelig er han Halvor sin bror, men han står ikke nevnt blandt de 13 søsknene som Halvor står oppført med i Løtenboka. Forøvrig kommer det fram en opplysning til. I 1876 skriver presten at Halvor er jernbanearbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk for nye opplysninger Sverre! Da vet jeg navnet på barna til Mikol, men jeg får ikke lenkene i innlegg 58 og 59 til å virke. Samtidig lurer jeg litt på hvorfor det bare er Halvor som er nevnt ved utreisa i 1882, (hvis det er den riktige), eller reiste han først og de andre seinere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk for det Ann-Mary, men så er spørsmålet, er det mulig å lete etter disse i Amerika? Det er sikkert ikke godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Her utvandrer resten av familien29/6 1883 til Walley City Lenke. Mikol (Mikkal) med Mikkel, Julius, Maria 3 år, Hans 2 år, Martine 1 år og Harald 7 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk til dere for flott hjelp igjen:) Så var det Mikkal som som var fornavnet ved emigrasjonen da, og det hadde blitt en ganske stor familie også så her må en vel regne med ei stor etterslekt i Amerika, og det er frekt å spørre men er det noen som har mulighet til å rekke litt på dem? Jeg vet ikke hva som er riktig da, er det bedre med et eget tema i forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Ole Monsen, (Byeje/Byholen i Løten) som dette temaet i bunn og grunn ble opprettet på finner jeg ikke i FT 1910, så da er han vel enten død eller reist til Amerika?Lenke løten&nr=1&antinnlegg=69&startnr=&antall=&spraak=#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.