Gå til innhold
Arkivverket

[#61780] Kan jeg få hjelp til opphavet til Malena Bredal de Fine og ektemann?

Gjest kjetil tufte
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan se ut for at fadrene til Arnoldus kan være naboer til Frøset, mens blant fadrene til Guri Birgitte finner man Hr Sundby med kone og Anne Hellene, foruten Ludvig de Fine. Hvem kan Dundby og Anne Hellene være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(24:) 'Hvis 'Guri Birgitte' ikke er den samme som Birgitte (23 år i 1762) så har vi jo alle de angivelig 6 barna (med alder angitt for dem som moren etterlot seg i 1762) : - Guri Birgitte, døpt i Lindås 1737 (død før 1739 ?) - Arnoldus Sjursen Frøseter, døpt i Lindås 1739 (død før 1750 ?) - Birgitte Siursdatter, 23 (født ca. 1739) - Giertrud Lovise Siursdatter, 18 (født ca. 1744) - Arnoldus Siursen, 12 (født ca. 1750) - Jens Siursen, 8 (født ca. 1754).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er svært mye info om Frøset og Sjur Clausen i tingbøkene. Et sted brukes navneformern Sivert og fa er han nevnt Mittun.Han begår dessuten leiermål med tausen deres Marthe Ellings Datter Bircheland i 1741. Dom: 'Efter som den ind stæfnte Marthe Ellings Datter Bircheland her for Rætten godvillig tilstaaer at have begaaen Leyer maal med Egte-Manden Siur Clausøn boende paa gaarden Frøesætter, som Hun tiente hos, Saa til findes Marthe Ellings Datter Bircheland Efter Lovens 6 B/og 13 Cap/itel 1 Art/icel at bøde 12 Laad Sølv til Deris Kongl/ig Majestets Casse og staae aabenbare Skrifte, Saa bør Hun og betale denne Processis omkostning med 4 mrk 4, alt [inden] 15 Dage efter Den[ne] Doms Lovlig forkyndelse bør fuldføris under videre adfæhr efter Loven.'Dom:'Efter som Den ind stævnte Siur Clausøn her for Rætten tilstaaer at have udi Sit Egteskab begaaen Leyer maal med Maritte Ellings Datter Bierkeland, saa bør Han efter Lovens 6te Bogs 13de Cap/itel 25 Art/icel straffes paa sit godz og Penge efter sin yderste Formue og betale udi Processens omkostning 4 mrk 4 sk alt bør skee 15 Dage efter Denne Doms Lovlig forkyndelse under videre adfær efter Loven. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Hei Arnfrid. I følhe bygdeboken for masfjorden bind en side 166 står det: 'Sjur Klausen midtun fra Gueln f. 1696 d. 1782, gift i 1737 med malene bredal de fine f. 1715, d. 1755. I 1755 giftet han seg med marta monsdatter ytre haugsdal f. 1726 d. 1787.' Det ser ut til at i første ekteskap fikk han 9 barn. dette med malene bredal de fine. I 2 ekteskap fikk han 1 barn. Dette i følge boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er et skifte etter han se lenken i (13). Det vil vel avklare hvilke barn han hadde, som enten levde selv eller som hadde etterkommere, men uekte barn hadde ikke arverett og er dermed trolig ikke nevnt i skifte.Ellers hadde det vært en fordel om du la frem det du allerede vet i 1. innlegg, f eks kommer du nå med at han ble g 1.g. i 1737 og 2.g. i 1755.Jeg antar at du har lest det som står i tingbøkene om Sjur og Klaus på Midttun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Du skriver at det var 9 barn i 1. ekteskap og 1 barn i andre. Det kan være, og det vil du finne i KB [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=11571>http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=11571Men i 1762 var det bare 4 barn som levde, Birgitte Siursdatter, 23, Giertrud Lovise Siursdatter, 18, Arnoldus Siursen, 12 og Jens Siursen, 8. De som døde mellom 1740 og 1748 vil du kunne finne i KB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Hei. Jeg beklager at ikke all informasjon ble lagt inn ved første innlegg. men jeg antar at det er fordi jeg som amatør tenker annerledes i letingen. Jeg søkte etter opphav til malene bredal de fine og ektemannen sjur klausson midtun. Så får jeg fort svar på henne og finner med det ut mye om hennes aner. Når det gjelder mannen sjur så finner jeg ikke noe. Sitter som sagt med bygdeboken som jeg har lånt fra biblioteket og der står kun det jeg la inn i innlegg 32. Det er kun den informasjonen jeg hadde. Jeg er dypt takknemlig for all den hjelp jeg får her og dere må jo gjerne spøre meg om jeg har noe informasjon i starten av et innlegg. For jeg som amatør tenker veldig enkelt i letingen mens jeg ser at dere her inne jobber på en helt ennen måte fordi dere sitter med erfaring. Jeg håper med dette selfølgelig at dere hjelper meg å finne ut om denne sjur. Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(37) Ok, men nå har jo jeg fortalt det at Sjur Klausen trolig er sønn av Klaus Løensen på Midtun i Eivindvik. Kanskje man skal lage et innlegg der du spør spesifikt om hjelp til det, f eks'Sjur (Siver) Klausen Midttun, Eivindvik / Gulen, f 1696.Men her er da dåpen til Gjertud Lovise i 1741 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11571&idx_id=11571&uid=ny&idx_side=-189>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kan det stemme at Sjur døpte tre døtre Birgitte: Guri Birgitte i 1737, Birgitte f. ca. 1739 og Brithe (u.e.) i 1742 ? At hans mor het Birgitte er vel da nokså sannsynlig ... (Riktignok også Brithe's mor også Brita).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Hei Per. Jeg sitter nå med bygdeboken i hånden og leser at Brithe født 1742 'er avla med gjenta Marita Ellingsdatter Byrkjeland'. Når det gjelder Birgitte: en Guri Birgitte i 1737, og en Brithe i 1742. Det står ikke noe her om en tredje Birgitte. Så da kan vi regne med at Sjur sin mor het Brita? Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, dåpshandlingene ser jeg nå også ligger ute i en database;Guri Birgitte 1737: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=dp12631699&gardpostnr=3064&personpostnr=19687&merk=19687#ovre>LenkeArnoldus 1738: LenkeGjertrud Lovise 1741: LenkeBrite (ue) 1742; LenkeClaes 1747: Lenke Magdalena 1750; LenkeJens 1752; LenkeMalene 1757, med den andre konen, oppkalt etter den første i 1757;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kjetil,Jeg skulle svært gjerne visst hva de øvrige barna til Sjur og Magdalene heter iflg Masfjord-boka.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Arnoldus vielse i 1771 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=LINDVIGD&gardpostnr=891&merk=891#ovre>LenkeClaus vielse i 1773 Lenke så han levde likevel (var altså glemt i skiftet)og her er det også en Lasse i 1774 Lenke men om det er Sjur Clausens sønn vet ikke jeg, så lenge vi ikke vet hva som står i bygdeboken.Gjertruds vielse i 1776 LenkeMalenes vielse i 1882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Til innlegg (48)Pussig. En Amund Olsen Øvsthus blir viet til Malene de Fine i Hosanger, Dom 3.a. Tr. 1783.Samme navn på begge ektefellene, men denne Malene har de Fine til etternavn.Hvem er så hennes foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.