Gå til innhold
Arkivverket

[#61783] Jørgen Rustad er 108 år i dag 12 august 2008. Gratulerer med dagen!

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Mary Engum

Thor . Johs J. Romskaug og Berte Andersdatter Holmen er ikke Jørgen Bernhard's foreldre.Se dåpen i innlegg 2. Vielse til foreldrene i innlegg 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

23: Lista på [url="http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_eldste_personer#Norges_eldste_n.C3.A5levende_personer>Lenke stemmer !Altså var det den 17.07.2008 fire levende damer i Norge som var født på 1800-tallet.Men Jørgen Bernhard Rustad er Norges eldste levende som er født på 1900-tallet og dessuten Norges eldste levende mann.Innlegg 22: Ivar Natås i Haugesund var født 10.10.1903, og dermed under 105 år og for ung til å komme med på lista.Gunda Harangen er Norges eldste og Nordens nest eldste, født 28.12.1898 og bor i Hvittingfoss i dagens Kongsberg kommune. Her er en artikkel i anledning hennes 109-årsdag: LenkeNorges nr 2 er nevnt i innlegg 21.Norges nr 3 er nevnt i innlegg 18 (Bestemoren til det norsk-colombianske gisselet Alf Onshuus Niño som ble løslatt i Colombia fra FARC-geriljaen).Nordens eldste ligger her: LenkeEldste nålevende personer i diverse land: LenkeVerdens dokumentert eldste levende personer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Far til Jørgen Bernhard var Johannes Johannesen født som tvilling på Aslaeie i 1870 slik det er vist ovenfor. Foreldre var i følge kirkeboka (både ministerialboka og klokkerboka) Johs Evensen og Eli Johsdatter. I folketellinga kalles mora imidlertid Eli Børresdatter. Hva er rett?Mora til Jørgen B er Karen Torgersdatter f på Bårdsetbakken. Hennes far er Torger Nilsen ofte kalt Bårdset. Han døde i 1854. Hvem var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Thor.Ang. Karen Torgerdatter. (innlegg 28) Karen Torgersdatter var ikke mor til Jørgen,hun var mormoren,gift med Ole Evensen.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Selvsagt har du helt rett Ann-Mary. Det var en ren hastverksfeil! Spørsmålet er imidlertid fortsatt aktuelt. Torger Nilsen sitt opphav. Jeg har hatt han i registeret i minst 15 år. Husker ikke når jeg sist lette, men det er mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Dåpen til Karen Torgersdatter,født 18 aug 1836(nr 116) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6011&idx_id=6011&uid=ny&idx_side=-171>LenkeSøsken av Karen: (Fra FS,ALT MÅ SJEKKES!))Nils,født 27 okt 1839: LenkeChristian,født 8 okt 1841. LenkeHans,født 1844. Lenke Torger Nilsen skal være født 1790,Barseth eie: LenkeForeldrene Torger Nilsen og Berte Andersdatter giftet seg 20 juli 1836 i Ringsaker(nr 42).Faren til Torger heter Nils Torgersen: Miniboken: LenkeKlokkerboken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

En av årsakene til at jeg har blitt hengende ved Torger Nilsen f på Bårdsetbakken i ca 1791, er at jeg har en Nils Torgersen Bårdset gravlagt 2. mar 1737 i Ringsaker. Navnelikheten er jo slående, og det tyder på slekt. Imidlertid har jeg ingen som det er mulig å dytte inn for å lage en lenke f på Bårdset (-eie) i denne sammenhengen. Teksten jeg hadde til tyding for ca 15 år siden var utydelig og det kan også være Nils Nilsen Bårdset som døde i 1737.I tillegg er Berte Andersdatter interessant. Hun er f på Sendstad. Der finner jeg heller ingen på brukersiden som passer. Det nærmeste er Amund Amundsen, men i og med at Andersdatter brukes konsekvent, så stammer hun helst fra en husmann??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fra FS:Dåpen til Torger Nilsen Barseth ejer. Foreldrene heter ,ifølge FS,Nils Torgersen og Kari Hagensdatter: Lenke Har IKKE sett etter dåpen i kirkeboken,så du må ta det med en klype salt,siden det KUN kommer fra FS !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Apropos gamle folk - idag fyller den eldste islendingen 107 år. Jóhannes Ólafur Markússon er riktignok født i Canada og har bodd i Gimli, Manitoba, hele sitt liv. 'Hann talar lýtalausa íslendsku'', ifølge Morgunbladid - men han har så få å snakke det med, sier han... Jóhannes har tydeligvis gode gener - en søster døde 105 år gammel,og han har tre søsken på henholdvis 92, 96 og 101 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert over engasjementet i denne tråden, og skal nå sette opp opplysningene i BK som jeg vil overlevere Jørgen personlig i neste uke med hilsen oss fra brukerforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Innlegg 36: Han kan da ikke være i det Islandske folkeregistret den 01.01.2008. Ifølge det Statstiske sentralbyrået på Island er da den eldste mann på Island 102 år: [url="http://www.statice.is/Statistics/Population/Overview>LenkeHer er en Islandsk hjemmeside om de eldste Islendingene: http://www.jr.is/langlifi/ (heller ikke der)Jørgens bror, Karl, nevnt i innlegg 6, levde 4/10 1898 - 14/7 2000 (101 år, 9 mnd, 10 dager), ifølge DAs Dødsfall i Norge 1995 – 2001.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (38): Nei, ettersom Jóhannes har bodd i Canada i alle sine 107 år, er han nok ikke å finne i det islandske folkeregisteret.Man kan lese om jubilanten her - Lenke . Det er fullt mulig selv for ikke-islandskkyndige å lese og forstå det meste av artikkelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Til Thor Bøhmer i innlegg 33. Du nevner Nils Torgersen Baardseth,gravlagt 2 mars 1737. Fant dette i kirkeboken: Nils Baardseth og Nils Nilsen Baardset,begravet 2 mars 1737: Lenke Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det stemmer at Nils Bardseth som døde i 1737 het Torgersen. Det er skifte etter ham april samme årNils Torgersen (død)gm Marte NilsdtrBarnTorgerLisbet 24 g 1745 m Knud Joensen Schoug(mine notater)Siri 22Anne 20 g 1755 m Lars Michelsen Kios (mine notater)Marte 15 g 1762 m Lars Andersen Baardset (mine notater)Gjertrud 12Har notert meg at sønnen Torger Nilsen ble gm Berte Olsdtr Ambli i 1749 og g2g i 1760 med Marte Bottolpsdtr Wea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Denne Knut Jonsen Schoug har jeg notert som K. J. Sveum, husmann på nedre Sveum. Jeg har antatt at Lisbet var f ca 1712. Plassen nedre Sveum brandt med alle hans mil effekter i 1745. Det er mulig jeg har gjort feil Else Kari, men jeg har notert at Lars Mikkelsen Sveum var g m Anne Olsdtr Håkenåsen. Det passer noe bedre da begge er f ca 1730.Resten av folket i ditt innlegg Else Kari var nye for meg, så takk for dem. Du er god på Ringsaker!!Ellers er jeg klar til å gi ham den slektstavla som Lars Ove foreslo i (4), men nå har jeg ikke tid. Det får vente til etter skålønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Ellers har jeg en gang plukket ut en Nils Nilsen Bårdet som også var død 2 mar 1737. Men det er sikkert gjort i de små timer og da leser man mye rart. Ut fra skiftet er vel dette feillesing Else Kari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Aase R Sæther

Fire damer fødde før 1900, ja, og det som er ekstra spesielt med dei fire er at dei var dei 4 eldste i landet ved inngangen av 2008 og faktisk også ved inngangen av 2007!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Tore S. Falch

Jeg ser av andre debatt-tråder at Lars Ove Wangensteen er tilbake og på nett, så da hadde det vært interessant å få svar på mitt spørsmål i innlegg 44. Her er det såpass mange som har bidratt med opplysninger, så da er det vel bare på sin plass å gi dem en liten tilbakemelding...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore (44 og 47)Beklager at jeg overså 44, og jeg kan opplyse at jeg er ferdig med slektstavlen, men jeg har ennå ikke fått overlevert den. Jeg har ringt 2 ganger, og ingen av tidspunktene passet pga sykdom.Etter det har jeg vært uten bil, men jeg satser på å besøke han i neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor:Jo jeg skal sende oppsettet mitt pr e-post til deg så når jeg er hjemme igjen om noen dager. Så kan du se og evnt supplere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.