Gå til innhold
Arkivverket

[#61802] Foreldre til Iver Iversen (Kringgjordet) fra Nord-Trøndelag

Gjest Tor Olav Høva Erevik
 Del

Recommended Posts

• 4 uker senere...

Stod det ikke 1810 i både bind III og V da? I så fall er det vel lite sannsynlig at hun var født i 1807 eller 1812...Går heller for Kirsten jeg fant i inl. 25, der foreldrene er Ole Ericsen og Ingeborg Johnsdatter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Takket være Randi har jeg kommet så langt tilbake som til noen av Ivers olde- og tippoldeforeldre. Noen som kan hjelpe meg å finne ut så mye som mulig om forfedrene til Halvor I (Meraker/Færen) og kona Beret Pedersdatter (Næsset)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvor: Døpt 23.6.1736 i Meråker, (f. 1732? i Meråker: rettssak 1808 - 76 år), konf. rundt 1747 av Jens Nilsson Parelius (rettssak), død 15.11.1814 i Meråker. Sønn av Iver Halvorsen og Sara Halvorsdatter ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16369&idx_id=16369&uid=ny&idx_side=-79>Lenke : står 'confirmeret'??..).gift i Meråker 1759 medBeret: Døpt 23.6.1736 i Meråker, død 8.1.1808 i Meråker. Datter av Peder og Magrethe (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Om Berit Pedersdatter fra bygdeboka, (bind VI, del II, s. 232, under Nesset): Brukere : Jens Næsset (se foran) delte gården omkring 1660. Ingebrigt Jøssesen (Jensen), f. 1625. Bruker 1666—1684. Lagrette ved matrikuleringskommisjonen i 1669.Ole Pedersen Næsset. Bruker i 1702—1722. Betalte skoskatt i 1711 for 7 personer. Tjenerskatt s. år for Peder Olssen, Ola Olssen, Ingeborg Olsdatter og Gunhild Olsdatter, hver med lønn 1 rdlr. Krigsstyr 1713: 9 dlr. 2 ort.Gift m. Mali Halvorsdatter, f. 1637, f 1731. Barn: Peder — neste bruker. Thomas Myrmo (br.nr. 2), Ola, t 1719. Gunhild, g. m. Hans Volden (gr.nr. 6 2). Ingeborg, g. m. John Nustad. Peder Olssen Næsset, f. 1679, begr. 24/6 1757. Gift 25/9 1722 m. Margrete Pedersdatter Paulsnes (gr.nr. 17), f. 1690, begr. 23/6 1745. Barn: Ingeborg, g. m. neste bruker. Ola, d. 6/1 1726, begr. 7/1 1750. Ingeborg, d. 1/2 1728, g. m. Besse Johnsen Merakernes (gr.nr. 20-4), Marit, d. 29/9 1733. Beret, d. 23/6 1736, g. m. Halvor Ivarsen Bratbakken, Færsdalen.Da bind IV, del II starter med gnr. 26, Dalanes, må du til del 1 for å finne Halvor under gnr. 20-1.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Det er bra du passer på. Jeg bruker en miniscanner, en såkalt C-pen for å scanne inn teksten fra bygdeboka, slik at jeg slipper å skrive inn all teksten. Men scanneren skjønner ikke alle tegn, bl. et kors som i den gamle bygdeboka står for død.Altså, Mali Halvorsdatter døde i 1731.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det som du oppgav i inl. 17 at Beret Olsdatter Stordalen (mormoren til Iver) ble født i 1759? Kanskje litt stor aldersforskjell ift Peder H døpt i 1772? Hørt om at det hendte at kvinner giftet seg med mye eldre menn, men ikke omvendt...Hvilken dato er det det skal stå i inl. 18 på vielsen til Halvor og Beret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Beret Olsdatter Stordalen, f. 1759 og død 6/1-1809 er det som står i bygdeboka.Vielsen til Halvor og Beret er 14/4-1759.Jeg vil tro du finner oppl. om Halvor i bind VI (6) del I, under grnr. 10. Jeg har Stjørdalsboka, gårds- og slektshistorie Meråker herred, bind VI, del II, en gammel utgave hvor det ikke står noe om hvilket år den er utgitt.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirsten døpt i 1810 har Ingeborg Olsdatter som mor. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16373&idx_id=16373&uid=ny&idx_side=-211>Lenke I konf. er moren Ingeborg Johnsdatter... LenkeMen det må være samme Kirsten begge steder, ingen Kirsten døpt i 1809 passer...Sett på vielser fra 1810 tilbake til 1799 uten å finne foreldrenes. Det nærmeste jeg kom var en vielse mellom Ole Eriksen og Ingebor Eriksdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Det står ingenting om når Ole Pedersen Nesset er født eller døde. Jeg har skrevet av det som står i bygdeboka side 232, hverken mer eller mindre.Hvor langt tilbake bygdeboka går: Du kan finne noen opplysninger tilbake til 1600- tallet. Se på de opplysningene jeg har skrevet av, f. eks. s. 232 i innlegg 31 om Berit Pedersdatter.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke bygdebøker vil du tro at jeg må ha for å få oversikt over slekta bakover fra sønnen til Iver Iversen, Petter I. Lien (24.9.1873 - 5.10.1953)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør altså om hvilke bind av stjørdalsbøkene jeg må ha for å få oversikt over slekta bakover i tid fra person født 1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Jeg tror det lønner seg og låne alle bøkene som består av iallt 8 bind. 2 for Stjørdal, 1 for Skatval, 2 for Hegra, 1 for Lånke og de 2 for Meråker.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.