Gå til innhold
Arkivverket

[#61831] Wikipedia og dette debattforumet

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Tore 26: Her kunne vi f.eks. laget en debatt: 'Paus og Wikipedia'. Der kunne opplysningene som i dag står i W eventuelt plukkes fra hverandre, så kunne det legges inn en henvisning til debatten i Paus-artikkelen på Wikipedia. Den som eventuelt hadde lagt inn gale opplysninger måtte i tilfelle innom 'vår' debatt for å forsvare sine opplysninger - eventuelt rette opp artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Finn (23): Mechlenburg/Ravensborg var i sannhet en stygg lapsus fra min side. Jeg vet ikke hvor jeg hadde hodet den dagen jeg skrev artikkelen. Jeg har også lagt til din artikkel i litteraturlista. Litteraturlista var ikke ment å være uttømmende da jeg skrev den - artikkelen er rett og slett noe jeg begynte på uten å få i havn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kristian (30)Har nettopp vore inne og sett på den aktuelle sida igjen. http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Aspa-ætta . No såg det mykje betre ut, men litteraturlista kunne nok endå vore noko betre. Hoems artikkel er grei nok den, men kanskje litt perifer. Dessutan burde vel både Anders Todal og Trygve With sine artiklar i NHÅ vore med. I tillegg ligg det jo ei stor oppgåve i å sortera innhaldet i alle Aspa-debattane her på debattforumet.Arnstein (27) m.m.Om du går inn på den sida som det ligg ein link til i dette innlegget (og som Kristian Hunskaar har laga), vil du finna mange fleire litteraturtivisningar. Også resten av innhaldet i Hunskaars artikkel er atskilleg meir etterretteleg enn den andre etter min meining. Eg er særleg glad for at den omstridde Trond Toraldsson ikkje vert nemnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Betimelig spørsmål dette Torgeir (32). Men det er likevel ganske god logikk i at at den yngre Aspa-ætta tar til med Sunniva Ivarsdotter og mannen Erik (Torsteinsson?). Ivar Trondsson hadde som kjent mange barn, og blant disse var det altså Sunniva som ble sittende med Aspagodset og tilhørende eiendommer for det meste lokalisert til Nordmøre. De andre barna til Ivar Trondsson finner vi spredt omkring hele landet ellers, og en kan ikke se at noen av dem hadde fast tilknyttning til Aspa eller Nordmøre. Det er vel egentlig snakk om tre Aspa-slekter der den gamle (nr. 1) synes å ha Andres Plytt som stamfar. Denne har det så langt ikke vært mulig å gi noen sikker forbindelse til de yngre Aspa-ættene. Nr. 2 av Aspaættene har sitt utspring i Aslak Jonsson og Fru Gro. Det er noe av etterslekta til disse to den såkalte Aspa-tavla gir opplysninger om.Den eldste av disse er det helst ikke riktig å kalle en Aspa-ætt i det hele tatt. Et riktigere navn vil trolig være 'Baronslekta Plytt tilknyttet Edøy på Nordmøre' eller noe slikt.Ellers bør vel den debatten du lenker til i (32) ha vært vist til i Wikipediaartiklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Vil det ikke være bedre å la lenken på Wikipedia føre direkte til Brukerforum, der rubrikken for debattnr. ligger greit tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg mener å ha lest at man ikke skal lenke direkte til underliggende sider. Det er kanskje andre som vet mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Gjest David Widerberg Howden

Jeg synes nå iallfall at denne svenske nettsiden som er basert på Wiki er veldig god, og oversiktlig:http://www.adelsvapen.com/genealogi/HuvudsidaAt flere har mulighet til å kontrollere og redigere artiklene burde da bare være en fordel. (Jeg synes iallfall det er bedre enn ei nettside du vet det er feil på, men ikke kan verken kontakte den som har lagt ut, eller gjøre endringer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg synes wikipedia er viktig og at det er viktig at folk med fagkunnskap skriver der. Brukere er bl.a. journalister/media, skoleelever/studenter og mange andre. Selv har jeg skrevet mye i de generelle artiklene om heraldikk og våpen, samt om en del spesialemner. Jeg skriver under fullt navn, så folk enkelt og identifiserbart kan se hva det er jeg skriver, når de sjekker dette under fanen for historikk. Dessuten gir fanen for diskusjon anledning til å ha meningsutveksling om det som blir skrevet, og dette kan gi oppklarende debatter.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det muligheter for å opprette ei nettside som den svenske?, eller har Wikipedia en copyright som gjør slikt vanskelig?.Å kunne se hvem som har bidratt til artikkelen er veldig viktig, og også muligheten til diskusjon...Mange muligheter som ligger der ute, må bare tørre å bruke mulighetene vi har.Og det er viktig at folk med fagkunnskap er inne på slike sider, spesielt hvis det gjelder eldre slekter.Kanskje bør selve artiklene være opprettet av hver sin ansvarslige. Men at andre har mulighet til å bidra.Er iallfall en spennende tanke... Og det kommer nok før eller siden uansett tror nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Hei flere ganger brukt Wikipedia,men ble litt usikker på om det som står der er rett etterat jeg finner at min tipoldermors søster er fransk født.Har alltid ment at Skien ligger i Norge. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde det være mulig å sende inn spørsmål, eller kanskje rette opp det hvis det er feil?. Skien ligger nok fortsatt i Norge ja, men kanskje er det en opplysning som mangler i akkurat den referansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Vet ikke hvordan man kan rette opp feil.Den det gjelder er ektefellen til Wolfgang Wenzel Haffner Louise Claudiale Normand Malthe f.1.06.1806 Solum d.1872 iKristiania Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er bare å trykk på 'redigere' så kan du rette opp og først kikke på en forhndsvisning for å se hvodan det vil ta seg ut. Vil du likevel ikke rette opp, trykker du på 'avbryt'. Eller så 'lagre'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

..eller du kan fortelle meg hvor dette ligger (eller hva må jeg søke på i Wikipedia), så kan jeg rette opp - dersom du mener å ha sikre opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det stod vel bare at hun var av fransk opprinnelse, og med det navnet, så var kanskje det på en måte riktig likevel - eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Ja moren var fransk hun het Louise Alexadrine Aimee Vedastine le Normand de Bretteville g.m. Christopher Malthe f.1864 i Kristiansand sønn av en dansk snekker. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.