Gå til innhold
Arkivverket

[#61846] Nils Hansson Slåen fra Fron, opp gjennom Ottadalen med sild og salt

Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Tilbake til Sandbuslåen og Lilleklevstad/Holen;Får jeg spørre hvordan det dokumenteres at Hans Nilsson Sandbuslåen var sønn av Nils Hansson Lilleklevstad og Kari Jonsdotter Holen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Det spørsmålet bør vel egentlig Kjell kunne svare på, siden det er han jeg har fått informasjonen fra. Jeg kan dessverre ikke gi noen dokumentasjon på dette leddet.Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takker for linken som nå virket, Bjørn.Jeg kan imidlertid ikke se at denne protokollinnføringen sier noe om hvor 'velagte Dannemand Hans Nielsen' hadde sitt opphav.Han nevnes et par ganger senere som Hans Nielsen Slaaen og Hans Slaaen, hvilket kan tyde på at han hadde bodd en tid i Slåen før han kjøpte bruket. Var det kanskje foreldrene som først kom til Slåen?Uansett; hvordan dokumenteres det at Hans var sønn av Nils Hansen Lilleklevstad og Kari Johnsdtr. Holen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jamen dette er glimrende, Bjørn!Her har du linket til et skjøte som bekrefter at Kari Johnsdtr. Holen var gift med Nils Hansen Sandbuslåen, samt at de allerede i 1737 brukte Slåen.At Hans Nilsen som kjøpte Slåen i 1771 av Tosten Olsen Slette på Nordrum, var sønn av ovennevnte Nils og Kari, må man etter mitt skjønn regnes som utvilsomt.Er det mulig å finne dokumentasjon på at Nils Hansen var fra Lilleklevstad?Tusen takk for flott hjelp så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

(Hm - nå skjedde det noe rart med mitt innlegg (35) som ikke vises på min skjerm i hvert fall, før man har åpnet temaet - 'feil i hovudløkka' sto det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Tusen takk til Bjørn for lenke til nok et interessant dokument!Jeg antar du har rett; Nils Hansen Slåen må sannsynligvis være identisk med den Nils Hansen som ifølge Hovdhaugen var bruker på Lilleklevstad i 1723.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hvis du sikter til salgskontrakt/skjøte fra Nils Hansen Slåen til Ole Olsen Klefstad (innlegg 37), så er det bare '2 Skind Jordegods' i Klefstad som Nils Hansen solgte.Ifølge Hovdhaugen hadde Lilleklevstad en skyld på 1 hud og 4 skinn i 1668. Kongen eide 1 hud, brukeren 2 skinn og de siste 2 skinn tilhørte Engebreth Sigstad.Ole Olsen Lillejevne fikk i 1726 kongeskjøte på 1 hud i Lilleklevstad. I 1736 fikk han skjøte på 2 skinn i samme gård av Fredrik Hansen Stø som hadde arvet etter foreldrene sine.Ole Olsen Lillejevne er vel den samme som den Ole Olsen Klefstad som i 1734 fikk skjøte på de siste to skinn i Lilleklevstad fra Nils Hansen Slåen.Hovdhaugen bekrefter at Nils Hansen eide 4 skinn i Lilleklevstad i 1723 slik du antyder i innlegg 39.Det er forresten ikke Nils Hansen, men Siver Hansen Slaaen som undertegnet salgskontrakten/skjøtet fra Nils Hansen Slaaen til Ole Olsen Klefstad i 1734.Som du ser så er det noen uklare punkter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.