Gå til innhold
Arkivverket

[#61988] Leiulv Auensen fra Espeland i Vegårshei, d. 1659

Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har forsøkt å se litt nærmere på det persongalleriet du har presentert i innlegg 24, Helge - og jeg kan ikke se at det er noen link til Espeland.Det er likevel noen interessante sammenhenger mellom noen av personene. Ole Knudsen Brårvik (70 år i 1666) var sønn til Knud Evensen Brårvik og NN. Nielsdtr. Færvik. I 1661 og 1664 eier han 4 ksk i Vestre Solberg i Holt. I 1661 er 2 ksk i samme gård eid av Erik Arneviks arvinger. Erik Tjøstolvsen Arnevik var sannsynligvis gift med ei søster av Knud Brårviks kone. Det kan så se ut til at det skjer en liten forskyvning mellom disse to eierpartene i Vestre Solberg rundt midten av 1660-årene, for i 1665 selger Aasulv Joranstad 1 ksk i V. Solberg til Bjørn berulvsen på konas vegne. Hun var datter til Erik Arnevik (Aase Eriksdtr.) - og altså antakelig Ole Brårviks kusine. Og i 1670 selger Oluff Braarvig 5 ksk i V. Solberg til Bjørn Berulvsen. Kanskje er det her snakk om rundt halvparten av de 11 ksk som i 1647 var eid av Ljøde Strengereid. Han var jo bror til Oluff Stiansen Langang, som i sitt 2. ekteskap var g.m. Joran Gjervoll (datter til Ellef Nielsen Gjervoll, som igjen var bror til Knud Brårviks og Erik Arneviks koner). En annen av Ljøde Strengereids brødre var Elling Stiansen, som var oppsitter på Østre Solberg. Det er jo også interessant å trekke inn at Niels Jensen Dypvåg hadde vært gift en gang før ekteskapet med dattera til Leiulv Dypvåg. Hans første kone var datter til Jon Toresen Eidbo og Åse Ellingsdtr. Tveite. Og da skal vi huske på at flere av barna til Niels Aamundsen Færvik ble gift i Holt: Både Gjerulv Nielsen Færvik-Valle og Aamund Nielsen Færvik-Ramlet var gift med søstre til Niels Jensen Dypvågs første kone (altså døtre til Elling Salvesen Tveite). Antakelig var også Oluff Stiansen Langang første gang gift med ei Ellingsdtr. fra Tveite. Så her er det mange sammenhenger!Når det gjelder Bjørn Berulvsen Vestre Solberg (ca. 1632-1680), så kom han muligens fra Simonstad i Åmli. I 1662 kjøpte han 3h 1 gsk i Vestre Solberg av Birgitte Vroldsdtr. Moland (Vegårshei), enke etter Torbjørn Andersen Moland (Ljøstad-slekta). Etter så å ha kjøpt ut Erik Arneviks arvinger og Ole Brårvik, hadde han hånd om hele gården rundt 1670. Han var g.m. Anne Torbjørnsdtr, som var datter til nevnte Torbjørn Andersen Moland og Birgitte Vroldsdtr. Anne giftet seg så som enke med Ole Gjerulvsen Nedre Nes i Holt (for øvrig mine aner), som var sønn til Gjerulv Torbjørnsen N. Nes (opprinnelig fra Søndre Mo i Vegårshei) og Torunn Knudsdtr. Takserås (også Vegårshei). Ole Gjerulvsen etterfulgte Bjørn Berulvsen som oppsitter på Vestre Solberg, og da han ble enkemann, giftet han seg med Karen Andersdtr. Lauve - som var enke etter Anders Torbjørnsen Moland (som igjen var bror til Anne Torbjørnsdtr. - Ole Gjerulvsens første kone, som altså først hadde vært g.m. Bjørn Berulvsen)! Det er i det hele tatt svært mye innviklet personalhistorie på Vestre Solberg - også i senere slektsledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Kun et spørsmål, Oddbjørn. Jeg mente Aase Eriksdatter var gift med Ole Mikkelsen, og at sønnen Aasulv solgte 1 ksk på sin mors vegne (som fremdeles levde), og ikke sin kones ? Var Aase gift 2 ganger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du har helt rett, Helge! Jeg har i farten skrevet feil. Aasulv solgte på moras vegne - ikke på konas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.