Gå til innhold
Arkivverket

[#62072] Handelsmann Vilhelm Fredriksen, Nord-Odal, Hedmark f.ca. 1863, hvem var han?

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei RuneKan dette være samme mannen du leter etter? Her er han i FT 1900 for Våler: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f00426&gardpostnr=377&personpostnr=2173&merk=2173#ovre>Lenke som Wilhelm Fredriksen. Gift og sedvanlig oppholdssted Hof Solør.Jeg tenkte da at hans kone da kanskje var i Hof, og da kom jeg over Fredrik Fredriksen, skrepphandler f. 1863 i Løten? sammen med kona Lina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for bidraget ditt Lars Ove.Nå er kanskje ikke mine geografikunnskaper om Hedmark noe å skryte av, vilket jeg heller ikke gjør. Jeg har vel etter hvert kommet til at han nok ikke var født i Odalen, men at det kanskje var noe han sa for å skjule hvor han virkelig kom fra. Jeg skal se om jeg kan finne fødsel eller ekteskap til kandidaten din fra Løten.Forøvrig er det trolig rett kar du har funnet i 1900-tellingen for Våler.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

RuneNå var det ikke dine geografikunnskaper jeg kommenterte, men etterlyste person sin. Odalen er et relativt stort område, og norover finner vi Våler og Hof. Nord-vestover har vi Løten, Romedal og Stange.Jeg fant en Frederik i Løten f 1864, uekte, og hans far het Ole Christensen: Permanent sidelenke (no 99): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=topp&hode=nei&show=74&uid=13456&js=j>LenkeDet er han som er sammen med sin mor i Løten 1865 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Kanskje selvfølgelig, men viktig å huske på særlig når en søker etter omstreifere: Når en finner dåp av omstreiferbarn er det påfallende ofte at barnet er født et annet sogn enn der det blir døpt. Ei jente av omstreifere som eventuelt skal være født i Vang, vil som oftest ikke være døpt i Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Lars Ove. Jeg skjønte jo at det var skreppeselgeren du uttalte deg om. Jeg er forresten ikke særlig hårsår av meg heller, men jeg tenkte det kanskje var lurt å ligge lavt i terrenget, slik at jeg ikke tråkket noen Hedmarkinger på tærne. Klok av skade osv.Det første spørsmålet som reiser seg er jo da hvor han evt. har fått etternavnet Fredriksen av, og om navnet Vilhelm har noen rot i virkeligheten, eller om det også var for å røyklegge sin egentlige identitet.Jeg skal se etter ekteskapet deres, men jeg ser jo at kona var fra Stårheim, og det ligger vel i Eid, Sogn og Fjordane. Da spørs det hvot vielsen har funnet sted og om brudens navn var Line eller Karoline.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og takk igjen til Arild.Jeg er nok klar over fallgrubene her, men jeg vet jo ikke om dette er omstreiferfolk. Det at man ble kalt skreppehendler eller handelsmann, behøver ikke å bety at det er omstreifere/reisende det er snakk om. Jeg har vært i kontakt med Jonny Mydland, og han var av den oppfating at dette ikke var av reisendefolk.Men inntil svaret er funnet, holder jeg alle muligheter åpne.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ja, det kan være forhastet å snakke om omstreifere. Det eneste sikre du har er dåpen til Borghild? Men har du funnet konfirmasjon for henne, eventuelt vielse? Hvis funnet hva sies om faren der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Arild.Som du vil se i innlegg nr.1 finner du der også lenken til datteren Marits dåp på Tynset i 1896.Her er Borghilds konfirmasjon på Vang 18.04.1909. Se post nr.30.Lenke Lignende personopplysninger vedr. Vilhelm Fredriksen var også notert ved Marits konfirmasjon og Borghilds vielse.Men som nevnt vet jo ikke jeg om dette er opplysninger som er gitt av Vilhelm selv, eller om det er mødrene som har gitt opplysningene.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.