Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#62074] USA: Luvig Johan Gjertsson Dumben til USA i 1915 - heime i 1924 - Hans lagnad?

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Ludvig Johan Gjertsson Dumben/Dumba/Domben/Domba f. 18.3.1895 (dp.21.4.1895 (nr. 1): [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050810050466.jpg>Lenke) reiste til USA i 1915 (Lenke) og var heime på besøk i 1924 (

Gjest Hanne Line Osberg Eide

U.S. Passport Applications, 1795-1925Name: Ludvig Dumben Birth Date: 7 Mar 1895 Birth Place: Sulen, Norway RESIDENCE: Barney, North Dakota Passport Issue Date: 2 Nov 1923 Father Name: Gjert Dumben Father's Birth Location: Norway Father's Residence: Norway Passport Includes a Photo: Y Source: Passport Applications, January 2, 1906 - March 31, 1925 (M1490)- hanne line -

bilete5435.jpg

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Ludvig Dumben Arrival Date: 27 Apr 1915 Estimated Birth Year: abt 1895 Age: 20 Gender: Male Port of Departure: Bergen Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Bergensfjord Port of Arrival: New York, New York Nativity: Nrw Line: 10 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_2408 Birth Location: Nrw Birth Location Other: sulen Page Number: 145Far er Gjert Dumben, Bakke, Strandebarm, Hardanger. SKal til venn JOhannes Dumben i Waterville, IOwa.-World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Ludvig Johan Dumben City: Not Stated County: Richland State: North Dakota Birthplace: Norway Birth Date: 18 Mar 1895 Race: Caucasian (White) Roll: 1819453 DraftBoard: 0Jobber på farm hos K. S. Ruud. Ugift.- hanne line -

Gjest Gisle Hersvik

Mange takk Hanne Line,Då mora til Ludvik døde i 1931 er det opplyst i dødsmeldinga at:'Ludvik, født 17. mars 1895, bodde i Barnay, N. Dak., USA.' (ref. info frå SAB/DA)[så då finnes det 3 ulike fødselsdatoar på han, så langt]Eg har prøvd å finne han blant døde i ND, men så langt har eg ikkje funne han.- I 1915 skulle han nok besøke Johannes Paulsson som er nemnd i min andre debatt om folk frå Dumben. Denne Johannes reiste heim att til Norge kort tid etter.MVH Gisle

Gjest Gisle Hersvik

Hanne Line,Takk for gode opplysningar også i denne debatten.Ludvik var altså i livet i 1923, men er det mogeleg å finne han i Census 1920, evt. seinare. Eg finn han ikkje blant døde i ND med DUMBEN som etternamn, har også prøvd ulike andre variantar.Håper du kan klare å søke han opp :-)MVH Gisle

Nei, Barnes er et county i ND. Stedet Barney ligger i Richland county.Dette stemmer med innlegg 2, 3 (WWI) og 8. http://en.wikipedia.org/wiki/Barney,_North_Dakota- hanne line -

1920 United States Federal CensusName: Lewis Durm Home in 1920: Antelope, Richland, North Dakota Age: 24 years Estimated Birth Year: abt 1896 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Hired Man Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Single Race: White Sex: Male Year of Immigration: Un Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 603Household Members: Name Age Peter Langseth 29 Ima Langseth 24 Harold Langseth 3 2/12 Norven Langseth 1 Elizabeth McDougall 93 Mary McKinnis 84 Charles Eplno 40 Lewis Durm 24 Denne Lewis KAN være Ludvig, da etternavnet kan tolkes som Dumben.- hanne line -

Gjest Gisle Hersvik

Takk!Jo han kan godt ha heitt Lewis [Durm], men det er merkeleg at han ikkje kan finnast i 1930.Heller klarer eg ikkje å finne han død i ND, via https://secure.apps.state.nd.us/doh/certificates/deathCertSearch.htm, eller i resten av USA, via http://ssdi.rootsweb.ancestry.com/.Eller bør eg leite via andre kjelder?MVH Gisle

Hvis han døde i North Dakota burde han være med i North Dakota Death Index. Navnet kan være feiltolket i indeksen, men det er ikke mulig å søke med wildcards i denne indeksen.Hvis han var flyttet, så inneholder Social Security Death Index stort sett bare forekomster fra og med 1962. Han kan jo ha dødd før den tid.- hanne line -

Gjest Gisle Hersvik

Takk til Hanne Line og Jon,Då kan det sjå ut til at Ludvik kan ha tatt Lewis som namn (1920 og 1925), sjølv om han i innlegg (2) (1923) er kalla Ludvig Dumben.Men merkeleg at han ikkje skal finnast att i 1930 ?MVH Gisle

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.