Gå til innhold
Arkivverket

[#62077] HO; Aner og etterkommerne etter Ingjald (Engel) Hansen GJØN (Gjøen).

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

(225) Der er vel nøkkelen til problemet;Jan Jansen (sønnen) ble g med Ellen Ivarhus i 1693, så derfor må Magdalena være datter av Jan Torkildsen (faren) og Herborg Ivarhus, som inngikk ekteskap i 1690. Samme gjelder Herborg f 1692. Hvis ikke så var tilfelle ville de være oppført som uekte, og det er de vel ikke.Nå ser jeg at jeg heller ikke har dåpshandlingen til Herborg Jansdatter i 1692.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

227: Den er veldig utydelig. Dette barnet er døpt i Strandebarm 30. april 1691, og ført i Hålandsdalen KB. Hva heter fadderne?Dersom det er vår Herborg må hun altså være tvillingsøster av den Malene døpt i Hålandsdalen som vi nettopp komkluderer med er Jan Torkildsens datter (døpt hele 3 mndr. senere - 11. juli).Det er forøvrig et stort hopp mellom disse datoene i KB. Mangler det en side, eller er sidene stokket om?En annen ting er at dersom det er vår Herborg er dåpsdato noe tidlig i forhold til skiftet 27. juli 1753. Jeg har henne notert død 60 år, 4 mndr og 9 dgr. gml., men finner ikke igjen denne begravelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg synes Herborg Bolstad er fadder, i så tilfelle kan hun ikke være hennes mor. Nei, jeg vet ikke jeg heller.....Jo det er i Terje Aarland sin Gjøn-debatt LenkeTror jeg må la noen av dem oppføres uten sikre dåpsopplysninger.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

228: Herborg Jansdatter Giøen ble begravet 2. mai 1753 i Hålandsdalen, 60 år, 4 mndr. og 9 dager gml., Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1753, side 86. Permanent sidelenke: Lenke og skulle således være døpt el. født ca. 24. des. 1692, ant. på Bolstad i Hålandsdalen, men jeg har trålet alle 5 aktuelle KBer i Os og Strandebarm påny rundt denne datoen uten å finne verken henne eller en event. introduksjon av moren - Jan Torkelsen Bolstads Qvinde.Men moren Herborg Rasmusdatter (Ivershus) skal iflg. tingboka også ha kommet ut i leiermål, ant. endel senere (høsttinget i Oppdal 4. desember 1704 Sunnhordland tingbok I.A. 26, 1704), uten at vi har klart å finne hennes avkom derfra heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, alt dette stemmer med det jeg nå har i manuset, som lyder som her: 1.2.2. Herborg Ivarhus Rasmusdatter Linga ca 1658 - 1723 & Jan Torgilsen Mentz Bolstad ca 1648 - 1721 Herborg er født ca 1658. Herborg inngår ekteskap [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11614&idx_id=11614&uid=ny&idx_side=-21>Lenke med Jan Torgilsen Mentz Bolstad 3. august 1690 i Hålandsdalen kirke. Jan Torgilsen er født ca 1648 på Nedre Bolstad, Fusa, som sønn av Torgils Jansen Mentz og Magdalene Olsdatter Eikeland. Jan Torgilsen er først gift med Anne Hansdatter Gjøn, og med henne har han bl a sønnen Jan som er gift med Herborgs søster Ellen. Ca 1700 hadde Herborg et leiermål, som er referert i Tingboken for 1704. Ved manntallet 1701 Lenke ser vi at Jan Torgilsen er 56 år og bor på Nedre Bolstad. Jan Torgilsen dør Lenke i 1721 73 år gammel og Herborg Ivarhus Rasmusdatter i 1723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1.2.2.1. Magdalene Jansdatter Mentz Bolstad 1691 – 1691 Magdalenes dåp [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11614&idx_id=11614&uid=ny&idx_side=-22>Lenke i 1691 i Hålandsdalen kirke. Faddere er: Sersjant Elling i Strandebarm, Jan Bolstad, Elin Håbrekke og Marte Nedre Bolstad Christi Øvre Bolstad.1.2.2.2. Herborg Jansdatter Mentz Bolstad 1692 - 1753 & Hans Torgilsen Gjøn 1690 - 1760 Herborg døpes ca 1693. Hun inngår ekteskap Lenke med Hans Torgilsen Gjøn 2. november 1710 i Hålandsdalen kirke. Hans blir født i 1690, som sønn av Torgils Engelsen Gjøn og Marita Torgilsdatter Mentz. Herborg dør Lenke i 1753, og gravlegges fra Hålandsdalen kirke 2. mai 1753, 60 år 4 måneder og 9 dager gammel. Skifte etter Herborg i 1753: «Dato 27. juli 1753. Enkemann Hans Engelsen, som nok skal være Hans Torgilsen, og arvinger Hans Hansen Giøen, Joen Hansen, død, etterlatt sønnen Hans J., 11 år, Rasmus Markus, myndig, Engel, 20, Samuel, 19, Magdalene, g.m. Johannes Pedersen Nærnes, og Marthe, g.m. Jan Galtung Torsnæs.» Hans dør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 232:1.2.2.2.3. Marthe døpt Fer. 2 Pentecost 1716 i Hålandsdalen1.2.2.2.5. Rasmus Marcus (1719 - † 1766) g. 17411.2.2.2.6. Marta (1721 - † 1803) gm 2) Lars Olsen Bakka (1757 - † 1827) i 1782, separert før 1801.1.2.2.2.11. Engel (1732 - † 11 Jan 1818 Skålevik, Fjeld, Sund, Nordhordland)Jeg har m.a.o.:1.2.2.2.3. Marthe døpt Fer. 2 Pentecost 1716 i Hålandsdalenistdf. din1.2.2.2.3. Jan (1716 - † 1743) gm Ellen Knutsdtr Bolstad (1722 - † 1800). Disse var trolovet Fer. 2. Pentecoste (9. april) 1740 etter kgl. bevilling for 2. og 3. ledd samme dag (Ekteskapsløyve Bergen stift 1717-1804).Sistnevnte har jeg istedet som sønn av bondelensmannen i Os 1707-37 Hans Engelsen Lundervig (Lundarvik) Gjøen (1659 - før 23 sept. 1737) g. 1704 m. Maritte (Marta) Hansdatter Tvedte (Tveit) (1688-1768).Det er to mulige dåpshandlinger for ham:A1. Døpt Fest Purifast 1716 i Hålandsdalen. Faddere: Hans Torgelsøn Giøen (fetter på farssiden), Rasmus Boelstad (tremenning på farssiden), Elen Boelstad (tremenning på farssiden), Elen Eide (kone til fetter på farssiden), Kari Giøen (ugift kusine på farssiden)eller:A2. Døpt 21. mars 1716 i Fusa, Os: Af Dalen. Faddere: Hans (fetter på farssiden) og Jann (fetter på farssiden) Giøen, Hans Hammerland (morbror), Maritha Giønn (kone til fetter på farssiden), Elen Eide (kone til fetter på farssiden)Dersom han som tidligere antatt (også i Fusa 3) mot formodning skulle vært sønn av Hans Torgilsen Gjøen og Herborg Jansdatter Bolstad Gjøen ville han og hustruen vært beslektet bare i 3. og 3. ledd istedetfor bevillingens 2. og 3. ledd.Fadderskapene ville dessuten blitt urealistiske, med far som fadder:B1. Døpt Fest Purifast 1716 i Hålandsdalen. Faddere: Hans Torgelsøn Giøen (FAR!), Rasmus Boelstad (fetter på farssiden), Elen Boelstad (grandtante på morssiden), Elen Eide (kusine på morssiden), Kari Giøen (ugift tante på farssiden).eller:B2. Døpt 21. mars 1716 i Fusa, Os: Af Dalen. Faddere: Hans (FAR!) og Jann (farbror) Giøen, Hans Hammerland (tremenning på morssiden), Maritha Giønn (kone til grandonkel på farssiden), Elen Eide (kusine på morssiden).Vi behøver ikke ta stilling til hvilket av alternativene A1 og A2 som er den mest sannsynlige for Jan (1716 - † 1743)før vi har en annen dåpsbarnkandidat til den dåpen som ikke velges.Det viktigste er først og fremst at det blir valgt riktige foreldre (alt. A) - nøyaktig dåpsdato og kirke får komme i 2. omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 234:Dåp A1/B1 Hålandsdalen, Os: Midt på venstre side (Ane feil for Jan): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1716, side 42. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11614&idx_id=11614&uid=ny&idx_side=-44>LenkeDåp A2/B2 Fusa, Os: Midt på høyre side (Jan): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 6 (1669-1719), Kronologisk liste 1716, side 112. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skal studere det nøye. Problematikken Jan vs Ane har vi jo drøftet en god del tidligere, men vet ikke om vi kom helt i mål.Ja, det er tekniske problemer i kveld. Men jeg kikker innom debattene for å se om noen har vært inn på.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

234) Har latt Legacy regne ut slektskapet og da blir Jan Hansen fetter til sin kones mor (Jan Jansson og Herborg Jansdtr = søsken), han er og tremenning til sin kone (Ellen og Herborg Rasmusdøtre var søsken og deres mormødre) Det er enda et slektskapsforhold, 1/2 3- menninger.Det er dersom Jan Hansen er sønn til Hans Torgilsen Gjøen og Herborg Jansdtr menbtz og Elen Knutsdtr datter til Knut Knutsson Bolstad og Elen Jonsdtr.Da blir det jo mellom 2 og 3 ledd skulle jeg tro? Jeg begynner å bli ganske forvirret her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med skiftet etter Hans Torgilsen? Skifte 1760-65:'Yngve Nedrebø, SAB / DA, 19.6.2008 19:09 (2) Dato 20. oktober 1760. Avdøde var enkemann, og etterlot seg barna Hans Hansen 'von Bierkendahl', Jan Hansen, død, etterlatt seg sønnen Hans Jansen, 18 år, Rasmus H. Møgster, Engel Hansen Kaldestad i Østensøe, Mallene Hansdatter, g.m. Johannes Pedersen Neernæs, og Martha Hansdatter, g.m. sersjant Jan Galtung.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Grei, det, Kjellaug.Hvis det står i skiftet må vi jo tro på det. Glem siste del av innlegg av 234.Men hvilken dåpshandling snakker vi om (innlegg 239)?Og hvem er (min 1.2.2.2.3.) Marthe døpt Fer. 2 Pentecost 1716 i Hålandsdalen datter av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker vel her om Jan høgre side, kan ikke tro at Ane er feilskrevet for Jan...Marthe har jeg som datter til Hans Ingjaldsen Gjøen (død 1777) og Marta Jakobsdtr Valen (død 1775).Skiftet etter Hans Engelsen er datert 29. mai 1777 og nevner enke Giertrud Elisabeth Nyegaard og barna:1) Jacob Hansen, død, sønn Nicolay Jacobsen, død, sønn Johan L. Nicolaysen, Nyborg, Fyn2) Nicolay Hansen Hatvigen, død, etterlatt seg datter Marthe Christine Nicolaysdatter, g.m. Ole Olsen Synes, Fjelberg3) Marthe Hansdatter, g.m. Rasmus Linge, død (1758), etterlatt seg Hans Rasmussen, Marthe Rasmusdatter, 32, Lisbeth Rasmusd.., g.m. Knud K. Tysse, Malene R., g.m. Niels Sørvigen, Christi R., g.m. Nils Olsen Onereim, og Marthe Tormoesdatter, 20 år4) Christi Hansdatter, g.m. Engel Hansen, død, barn Hans Engelsen, 16, Hans Engelsen, 15, Engel Engelsen, 13 og Herborg Engelsdatter, 18 år..Han må ha gifta seg opp igjen etter Martas død i 1775, for eller skjønner jeg ikke dette med hans kones navn.Men nå er jeg 'off', skal på job. Så får se siden hva dere har funnet ut.Må ærlig tilstå at Gjøenslekta er til hodebry!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

247: Jeg har en annen Marthe-kandidat som datter til Hans Ingjaldsen Gjøen (død 1777) og Marta Jakobsdtr Valen (død 1775):Item døpt Martha Hansdatter Giøen Dca 3. post Pasch 1716 (nederst venstre side under Ane/Jan): Ingen faddere. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1716, side 42. Permanent sidelenke: Lenke(Hun kan ihvertfall ikke ha vært søster til Ane/Jan døpt høyere oppe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

248) Han venta ikke lenge med å gifte seg opp igjen! Men slik var det nok den gangen.249) Tror nok du har funnet riktig Marthe her selv om det ikke står verken faddere eller noe annet. At denne Marte gifta seg med Rasmus Hansen Linga er jo sikkert for her har vi skifte og.Hvem den Ane/Jan var som står over, det aner jeg ikke. Finner ingen som kan passe i Fusasoga heller.Vi har jo og skiftet etter Marta Jakobsdtr Valen:'Marta J. - skifte datert 29. desember 1775.Her nevnes enkemann Hans Engelsen og arvinger (barn og barnebarn): Marthe Christine, g.m. Ole Synes, Christi, g.m. Ole Store Dahle, Marthe, g.m. Rasmus Linge, Malene, g.m. Nils Sørvigen, Christi, g.m. Nils Onereim, Margrethe, ugift, og halvsøster Marta Tormodsdatter, 18 år.'Hvem var denne halvsøsteren? Var hun et barnebarn? Og hva med de andre?Det eneste jeg med sikkerhet skjønner her er at dattera Marta gifta seg med Rasmus Linga!Det var jo så mangen med samme navn, Hans og Engel går jo igjen, så det er vanskelig å holde rede på dem.Fikk jo tilsendt kopi av Fusabøkene fra Gjøen, men her står det jo at Marte Jakobsdtr Valen døde i 1758, men det må jo være galt når vi ser skiftet etter henne var datert 1775. Det står det og i Fusasoga.Her står det at Gjertrud var enebarn og datter til sokneprest i Kvinnherad, Jakob Jersin Nyegaard (1707-1770) og k. Marthe Elisabeth Købke (1698-1770) 'Gjertrud var ei veikvori kvinna, barnlause'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.