Gå til innhold
Arkivverket

[#62077] HO; Aner og etterkommerne etter Ingjald (Engel) Hansen GJØN (Gjøen).

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er nok sikkert riktige foreldre for her får de en sønn Brynnild i 1777, faren er Johannes Gittlesen Thomre og mora Eli Brynnildsdtr: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 9 (1766-1779), Kronologisk liste 1777, side 148. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11620&idx_id=11620&uid=ny&idx_side=-150>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå ser jeg jo at Agathe Johannesdtr Tomre (1770/71) som var gift med Anders Olsson Hatletveit, er søster til Ei Johannesdtr Tomre (1772)Tippoldemor til disse damene var Inger Hansdtr Gjøen (d. 1672) Jeg visste at dette hadde jeg sett før ett sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til at sønnen til paret over i # 102, Johannes Andersson Hatletveit var gift med Engele Engelsdtr Markhus, datter til Anna Knutsdtr Tysse (1779-1819) og Engel Hansson Markhus (1779-1813)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ref. 102: Kjellaug, hvordan er Agathe og Eli Johannesdtr Tomres linje tilbake til Inger Hansdtr Gjøen (d. 1672)?Fant forøvrig Anders Olsen Marchus og Agathe Johannisdatter Tomres lysning 8. april 1808 i Fusa her, ifall du ikke har den: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1808, side 154. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Christian, jo jeg hadde lysningen - tror den skal være over her et sted, men bedre med to enn ingen-:)Nå kan jeg ikke garantere for dette, har ikke sjekket alt som det burde gjøres, men vi kan jo gjøre det nå. Det er da igjennom deres far, mora har jeg ikke funnet noe om.

bilete5634.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kjellaug, (105):Grunnen til at jeg tok opp dette med trolovelsen er at jeg tidl. hadde notert fra en av debattene at Anders Olsen Marchus var g.m. Agathe Tomasdatter Tomre, men det ser vi jo av KB er feil patronym på henne.Før vi går til KB med slektslinjene over vil jeg bare kort nevne at mine notater er nokså forskjellige på to punkter:1. Jeg har Samson Nilsson Kysnes (1642-1732) g.m. Inger Oluffsdatter Bratthus (ca. 1662 Bratthus, Hålandsdalen - 1723 s.st.), en datter Guro (ca. 1671 Hålandsdalen - død Hålandsdalen) g. 1699 i Fusa m. Ola Haldorsson Tveita (1660 Hålandsdalen - 1729 s.st.)2. Jeg har 'Aagatte' Haldorsdatter Tveita g.m. 'Gietke Skougseid', idet Haldor og Inger er oppført med følgende barn: Hans, Olle, Ingild, Aagatte, g.m. Gietke Skougseid, Maritte og Christj.Intet av dette er verifisert av meg ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(106, 1)Fusa 3. har Samson Nilson Kysnes/Brathus 1642-1732 g. 1. enken Inger Lauritsdtr. Tvedt, Mundheimsdalen, g. 2. Ingegjerd Oluffsdtr. Brathus 1653-1723. (Ikke vielsesår på noen av ekteskapene.)Han får følgende barn, Nils 1667-1742,Guro 1671-, Kristi f.d. 1674, Kristi 1675-, Ole 1679-, Heine 1682-, Vigleik f.d 1685, Jorun 1687-1704, Anders f.d. 1690, Anders f. 1696Ingen fødsel- eller døds-årstall på Inger Lauritsdtr. men hvis Ingegjerd Oluffsdtr. er f. 1653 så begrenser vel det at hun kan være mor til de første barnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Inger Lauritsdtr som mor til Nils, og de neste er litt usikre. Men vi kan vel regne med at ihvertfall barna fra Ole og utover er Ingegjerd sine.Aagotha Haldorsdtr Tveita har jeg som gift 1 med Gitle Mortensson Skogseid (død 1686) og gift 2 med Nils Samsonsson Bratthus. I dette andre ekteskapet fikk hun så sønnen Gitle Nilsson (ca 1693) gift med Ingeborg Samsonsdtr Sundal.Her er Nils Skogseide i 1701: Lenke Men som sagt, så har jeg ikke sjekket dette særlig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Falt over' denne da jeg leita etter et ekteskap: Christi Hansdtr Gjøen f. 1714: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1714, side 40. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11614&idx_id=11614&uid=ny&idx_side=-42>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

110: Veldig bra at du tar opp Christi Hansdtr Gjøen, hun og søsteren av samme navn har voldt oss litt hodebry.Har lest meg opp på Fusa 3, s. 347 og ser at hun ganske riktig som tidl. antatt er datter av lensmann i Strandvik og bygdeprokurator i Hardanger og Sunnhordland m. baroniet Rosendal 1745 Hans Ingjaldsson Gjøen (1693-177) og Marta Jakobsdatter Valen (1684/90-1758). Og hun er som du sier døpt 1714, enten Dca 1ma Adventy, ELLER en av de to under Dca 4. Adv.: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1714, side 40. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11614&idx_id=11614&uid=ny&idx_side=-42>LenkeSelv fant jeg akkurat nå, etter leting i alle 5 Os-kirker søsteren Christi Hansdatter Gjøen d.e. Af Dalen, døpt 27 Sep 1723 i FUSA, Faddere: Engel Eikeland, Hans Gøen, Marita Lundervig, Ingebor Hameland, Mari Gøen. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1723, side 3. Permanent sidelenke: LenkeSistnevnte døde iflg. Fusa 3, s. 347 i 1766 på Månes, og vi har henne begr. Dom. 12 p. Tr.: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 9 (1766-1779), Kronologisk liste 1766, side 2. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du skiftet etter Hans Engelsson Gjøen som døde i 1777, Christian?Så fikk jeg rettet opp foreldra her. Jeg prøver å lese det jeg fikk tilsendt fra Fusaboka, men jammen er det ikke lett med så mange personer som har det samme Navn!!Hva skal vi kalle disse barna over for? Mjånes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Tror ikke vi har bedt om det: Hans Engelsen Gjøn Strandvik protokoll A.a.8 1773-1780 s. 260.Jeg har kalt faren for Engel Hansen Gjøen Kaldestad, men han står som Holdhus ved Herborgs dåp. De andre tre barna har jeg ikke sett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, legger du det inn da?OK, ellers blir det virkelig vanskelig å skille dem fra hverandre her!!Mens jeg leita etter en dåp i 1700, kom jeg over Torgils Hansson Lundarviks dåp i 1701 (høgre side) Tror ikke vi hadda hans dåp. Sønn til Hans Ingjaldsson/Engelsson Lundarvik og Mahdela Andersdtr Håvik: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os i Os, Ministerialbok nr. A 1 (1669-1722), Kronologisk liste 1701, side 70. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11612&idx_id=11612&uid=ny&idx_side=-72>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg nok en dåp til foreldra over, denne gang Lars Hansen Lundarvik i 1699: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 6 (1669-1719), Kronologisk liste 1699, side 72. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11617&idx_id=11617&uid=ny&idx_side=-73>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har for lenge siden falt av lasset når det gjelder alle Engel Hanssønner og Christi Hansdøtre i disse trådene. Så jeg tillater meg noe som for mange sikkert oppfattes som et dumt spørsmål. Hvem var den Engel Hansen Gjøen som giftet seg i Hålandsdalen 06.07.1744 med Elen Knutsdtr. Bolstad?Jeg går jo utfra at han ikke kan være identisk med den Engel Hansen som var født i 1732 og som giftet seg med Christi Hansdtr, Gjøen 29.07.1758 også i Hålandsdalen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er det dette skiftet dere etterlyser?Skiftet etter Hans Engelsen er datert 29. mai 1777 og nevner enke Giertrud Elisabeth Nyegaard og barna: 1) Jacob Hansen, død, sønn Nicolay Jacobsen, død, sønn Johan L. Nicolaysen, Nyborg, Fyn, 2) Nicolay Hansen Hatvigen, død, etterlatt seg datter Marthe Christine Nicolaysdatter, g.m. Ole Olsen Synes, Fjelberg, 3) Marthe Hansdatter, g.m. Rasmus Linge, død, etterlatt seg Hans Rasmussen, Marthe Rasmusdatter, 32, Lisbeth Rasmusd.., g.m. Knud K. Tysse, Malene R., g.m. Niels Sørvigen, Christi R., g.m. Nils Olsen Onereim, og Marthe Tormoesdatter, 20 år, 4) Christi Hansdatter, g.m. Engel Hansen, død, barn Hans Engelsen, 16, Hans Engelsen, 15, Engel Engelsen, 13 og Herborg Engelsdatter, 18 år.. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(112)(113) Os-soga, Øvredal. Engel Hanson Gjøen og Kristi Hansdtr.Hadde Herborg 1760 og Hans d.e 1761 når han kom til Øvredal i 1762. Fikk Hans d.y 1764 der. Senere fikk han 5 barn, men bare sønnen Engel vokste opp.Bosted:1758 Holdhus i Fusa? Kaldestad i Kvam1762 Øvredal1782 Mjånes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(115) forts.Engel Hanson g. 2. 1767 med Guro Arnesdtr. Hatletveit, Strandvik.Rettelse. Han hadde også en datter Kristi f. 1776 som vokste opp. Der står også at han flyttet fra Øvredal i 1765? og tok bosted Mjånes, Bodde senere Revna og Øvrevågen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(116)Engel Hanson Gjørn f. 1718 g 1744 Ellen Knutsdtr.Jeg har han som sønn av Hans Engelson Gjøen f. 1693 og Marta Jakobsdtr. Valen f. 1690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

116: Engel Hansen f. 1732 g.m. Christi Hansdatter Gjøen 29.07.1758 er omtalt i innlegg 111 over, siste avsnitt, og er ikke den samme som 6.07.1744 ble g.m Elen Knutsdtr. Bolstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engel gift med enka Elen Knustdtr Bolstad (enka etter Jan Hansson Gjøen) i 1744, var født 1718 og døde 1811, foreldra som Kjell-Arne sier over.Ellers takk for skiftet, Rune, da ble Hans Engelsen (# 117) gift to ganger og!Med alle disse Englene kan det gå rundt for noen hver!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(122)Ifølge Fusa 3.Ellen Knutsdtr. var f 1722 på Eide.Foreldrene Knut Knutson Eide 1695-1750 og Ellen Jansdtr. Bolstad 1695-1782 var bosatt Eide 1713-1730.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(124)Det er Engel Hansen Gjøen f. 1732 g. 1 1758 Kristi Hansdtr. Gjøen f. 1723, g. 2 1767 Guro Arnesdtr. Hatletveit, f. Hammerhaug som også skal dø 1812 i Skålevik, ifølge Fusa 4.Men jeg finner henne ikke der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.