Gå til innhold
Arkivverket

[#62077] HO; Aner og etterkommerne etter Ingjald (Engel) Hansen GJØN (Gjøen).

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Johannessen

En Elna Samuelsdtr finnes i FT 1865, alder 84 år, gift med Lasse Svendsen, bosatt på Severeide. Både navn og alder passer jo svært godt, men må nok sjekkes opp mot kirkebøker evt bygdebøker for området. Jeg har notert at de fikk en sønn i 1812 (kalt Samuel) og en sønn Torkel født 29. oktober 1821.Marthe kan være identisk med henne jeg har som gift med Ole Sjursen Lille Baldersheim. De flyttet til garden Bøe (Storebø) i Austevoll, og er nevnt i bygdeboka derfra - riktignok uten at det er nevnt hvor de er født. Marthe er der oppført som død i 1815. Ole ble etter dette gift med Anne Olsdtr. Hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Marthe Samuelsdtr. Bøes begravelse 1815: Lenke Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sund, Ministerialbok nr. A 10 (1804-1818), Fødte og døpte 1815, Døde og begravede 1815, side 74-75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nå var jo ikke Elen nevnt i skiftet etter moren, så det er vel mulig at hun var død. Men det kan og være at hun er uteglemt, det har vi jo sett før. Mulig at Marthe er rett person. De må ha gifta seg mellom 1808 og 1815 da, for jeg finner dem ikke blant vigde frem til 1808 i databasen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I dag, 4.10.08., har Knut Langeland en flott artikkel om Kikedalen mellom Gjøn i Fusa og gårdene sør for Frølandsvannet, ma Jarland, i Samnanger, i BT Magasinet. Tar vare på det om det er noen som ikke får fatt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan også nevne at i Bergen Turlags årbok for 1953 sto det en artikkel om Kikedalen; 'Kikedalen - ein grøn dal mellom bratte fjell'. Denne er gjengitt i boken 'Vestafjells' fra 1990 (Bergen Turlags 100 årsjubileumsbok), sammen med to nyskrevne artikler (1990) om Kikedalen; 'Kikedalen - den bortgjemte ødegarden' av Sigrid H. Kaland og 'Med kano til Kikedalen' av Anne Martinsen. Jubileumsboken fra 1990 mener jeg Bergen Turlag er utsolgt for, men den finnes på www.antikvariat.netA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant en Marta Andersdtr Giøn som får en uekte datter her i 1700 kalt Ragnhilda Larsdtr. Faren var Lars Nilsen (gardsnavn?) venstre kolonne: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 6 (1669-1719), Kronologisk liste 1701, side 75. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11617&idx_id=11617&uid=ny&idx_side=-76>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så vidt jeg kan se har vi ikke funnet dåpen til denne Rasmus Jansen, sønn av 1.2.1. Ellen Ivarhus Rasmusdatter Linga 1652 - 1732 & Jan Jansen Mentz Bolstad 1672 - 1733. Kan også nevne at han ikke er ført sammen med faren i Manntallet 1701, men han bør vel være født før det. Søsteren Ellen ble født i 1695: 1.2.1.2. Rasmus Jansen Mentz Bolstad - 1721 & Eli Bårdsdatter Eide - 1752 Rasmus og Eli inngår ekteskap 20. juni 1717 i Hålandsdalen kirke. Rasmus døde i 1721. Eli var først gift med Ole Endresen Mjånes, i 1704 inngikk hun ekteskap med Knut Engelsen Eide. Da hennes tredje ektemann, Rasmus Jansen, var død, inngikk hun for fjerde gang ekteskap, nå med Anders Larsen Legland i 1721 . Eli Bårdsdatter døde i 1752. Skiftet etter Eli i 3. - 6. juni 1752 tyder på at hun kun hadde et barn, sønnen, Hans Knutsen Nerhovde. Fra skiftet: Skiftet er fra gården Legland. Eli Bårdsdatter hadde vært gift 4 ganger, og hadde i andre ekteskap, med Knud Engelsen, en sønn Hans Knutsen Nerhovde, men han var død, og hadde etterlatt seg 8 barn, 4 sønner og 4 døtre: Knud H., hans H., 18, Michel H., 14, Engel H., 12, Christi Hansdatter, g.m. Haldor S. Legland, Eli H., 19, ågåtte H., 17 og Anne H., 9 år. Knut Engelsen Eide hadde tidligere vært gift med Kirsti Knutsdatter Mundheim, og hadde med henne barna Kirsti, Engel og Knut. Sistnevnte var gift med 1.2.1.1. Ellen Jansdatter Mentz Linga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tar en til med det samme:1.2.2. Herborg Ivarhus Rasmusdatter Linga 1658 - 1723 & Jan Torgilsen Mentz Bolstad 1648 - 1721 hadde datteren1.2.2.2. Herborg (1692 - † 1753) gm Hans Torgilsen Gjøn (1690 - † 1760) i 1710Men, hadde de også en datter, 1.2.2.1. Magdalene (1691 - † 1691)?Kommer denne opplysningen fra Fusa-boken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

212: Malenes dåp 1691 øverst til venstre: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1692, side 20. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Christian.Hvordan kan vi være sikre på hvem som er hvem, når Jan Jansen Mentz Bolstad 1672 - 1733 og Jan Torgilsen Mentz Bolstad 1648 - 1721 får barn samtidig, og det ikke foreligger skifte etter noen av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg har lenge fundert på om Jan Torgilsen Mentz Bolstad 1648 - 1721 også fikk en sønn Rasmus, evt. v. leiermål m. Herborg. Rasmus gifter seg her:Rasmus Jansen Boelstad trolovet Dca 19 post Trinit 1717 og copul . Dca 4 post Trin. 1717 i Hålandsdalen m. Elen Børgesdatter Eide, m. forlovningsmenn Jan Boelstad og Knud Ejde: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1717-1718, side 43. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Se (211), Jeg har notert at Rasmus er sønn av 1.2.1. Ellen Ivarhus Rasmusdatter Linga 1652 - 1732 & Jan Jansen Mentz Bolstad 1672 - 1733 Men jeg finner ikke dåpen hans. Og så er det altså dette at det ikke finnes skifter i denne perioden, så det blir litt vanskelig å dokumentere hvem som er foreldre til hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

214 og 217: Jan Jansen og Jan Torkildsen var jo far og sønn. De skal ha giftet seg med to søstre, Herborg og Elen.Jan Jansen er ant. s.s. ble døpt i Strandebarm (under Hålandsdal kirke, Os!!) 24. okt. 1671, begr. Die Mortis 5. mai. 1733, 61 år gml.Er han s.s. Jan Jansen N. Bolstad, 33 år gml. i 1701, selveier?Hadde han en mulig datter Boel, s.s. Boel Jansdatter Linge g. m. Abraham Wilkensen Højder, klokker 1738 i Naustdal som 1717 fikk sønnen Wilken, født på Voss?Jan Jansens datter Elen (dec. 1695): Ant. s.s. ble døpt e. 22. post Trinit: Faddere: Knud Eide (ant. farens fetter), Herbor Boelsta (farfars hustru), Inger Brochsuns?, Martin Gjøen: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1696, side 24. Permanent sidelenke: Lenke Her kan vi se på fadderen påny.Forøvrig er jo faren Jan Torkilsens barn fra 1. ekteskap m. Anna Hansdatter Gjøen f. mellom 1667 og 1688 og kan selvfølgelig ikke være sønnen Jan Jansen barn.Herborg Jansdatter Bolstad Gjøen f. ca. 1693, gravlagt 60 år, 4 mndr og 9 dgr. gml., skifte 27. juli 1753 Herborg Johannesdatter Gjøn Strandvik 1070b A.a.6 1743-1755 (Skifteregister Sunnhordland 1668-1859) kan imidlertid tenkes å være datter av Jan Janson Mentz Bolstad og Elen Rasmusdatter Ivershus Linga, istdf. datter av Jan Torkilsen, men jeg holder en knapp på at hun er datter av sistnevnte.Til slutt en liten godbit:Dend 30: Octobr: blef holden almindelig Høsteting paa Nordtvett udj Strandvigs Skibrede,Knud Eie blef tillspurt hvor nær hand er beslegtiget till Jo/n Bolstad, hand svarede at hand er Sødskende bar/n med Jo/n Jonse/n Bolstad, og hans Sl: Hustru er Sødskende bar/n med Oluf SkougsEide. (Sunnhordland tingbok I.A. 26, 1704)Knut og Jans felles besteforeldre var etter dette Hans Ingjaldsson Gjøen Håvik Lensmann 1618-57 og bonde på Gjøen og Kristi Knutsdatter Måge Gjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg spør om dåpen til 1.2.1.2. Rasmus Jansen Mentz Bolstad gift i 1717 død i 1721, og 1.2.2.1. Magdalene Jansdatter Mentz Bolstad født 1691, fordi jeg nå holder på å kildebelegge generasjon 4 i Slektsboken.Samtidig synes jeg det blir noe vanskelig å dokumentere barna til far og sønn Mentz Bolstad, i og med at de har samme fornavn og samme bosted, og fordi far Jan får barn i sitt andre ekteskap med Herborg Ivarhus, samtidig med at sønn Jan er gift og får barn med Herborg Ivarhus' søster Ellen Ivarhus.Det er dokumentasjonen jeg altså sliter litt med her. Samtidig er det da slik at der ikke er tilgjemgelig skifter for foreldrene som alle dør mellom 1721 - 1733.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

219: Rasmus dåp har vi lett etter lenge. Malenes derimot fikk du over, nøkkelen i slike tilfeller blir vel å studere fadderne. Siden Jan Boelstad er oppgitt som fadder kan jo ikke dette være barnets far, men må være bestefaren. Ergo er hun datter av Jan Jansen d.y

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men, (220) hvordan vet du at fadder Jan Bolstad er d.e. ved dåpen til Magadelene i 1691, og ikke d.y.? Hadde de enda brukt patronymer, slik at man kunne skille dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Det er vel lite sannsynlig at Jan d.e. ville benytte sin ugifte, 18 år gamle sønn Jan d.y. fra første ekteskap som fadder for sin datter i 2. ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

223. Likevel kan ikke dette utelukkes.Malene f. 1691 sine faddere er: Sergiant Elling i Strandebarm (ant gudfar siden har er nevnt først), Jan Boelstad (ant. farfar Jan Torgilsen B.), Elen Haabreche (Elen Hansdatter Linga, evt. Elen Rasmusdatter Ivershus Linga f. ca. 29. des. 1652 som var g.m. den 20 år yngre Jan d.y.), Metthe Nerrboelstad, Christi Østerboelstad. LenkeJan d.y. var vel den nærmeste til å velge en (ant. ung) sersjant fra Strandebarm til gudfar.På den annen side kan ikke Elen Haabreche ha vært den s.s. Jan d.y.s hustru med mindre barnet var datter av Jan d.e.!!Ganske komplisert, dette--.Hvem var de to siste fadderne, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har sett på disse fadderne jeg også. Hvem bodde på Haabrekke i 1691. Det var vel prstegården i Strandebarm...Ellen Hansdatter var jo allerede g med Peder Sønderborg, så henne kan det ikke være. Ellen Ivarhus var jo fortsatt ikke gm Jan Jansen, de ble g i 1693 og hun var prestens datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.