Gå til innhold
Arkivverket

[#62214] OSLO; Maren GUNNERUS gm Nils Pedersen SØNDERBORG i DK, Oslo, i 1726

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

her er barnet Erasmus Gunnerus betaler gravsted for 13.mars 1727 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-260>Lenke Permanent bildelenke: Lenke er det en jente?og det samme 15. sep 1727 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke kan man lese om det er gutt eller jente?og 26. sep 1730 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenkeog her 31. okt 1731 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Jeg har ment at man skal lete etter flere barn av Nils Sønderborg og Maren Gunnerus. Dette fordi en jomfru Sønderborg er fadder til Johanne Ernestine Lie i Støren i 1768. Nå leter jeg gjennom KB for Oslo DK etter 1726, og fant nå sønne Petter f 1728 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-60>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det siste er nok utenfor trådens tema, men jeg skjønner godt reaksjonen når du så dette.Anichen er datter av Niels Frantzen og Karen Gundersdatter (en annen stavemåte her), du finner dem viet i Vor Frelsers Kirke 26.01.1730.Niels Sønderborg står som barbersven(d).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til (27):Eg tolkar ordet som 'Barbersvenn' og forstår det då slik at det var yrket hans på den tida. Veldig fint at du fant denne Petter, namnet hans må jo då vera oppkalling etter farfaren, Peder P. Sønderborg i Os, (og samstundes også etter farbroren Peder P. Sønderborg d.y.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til Geir og Terje.Men nå er jeg kommet til 1737, og Nils var død ved manntallet i 1738. Vet man når den tellingen var?Det må jo være en forbindelse til Jomfru Sønderborg som var fadder i 1768 i Støren.....Har forresten truffet på flere dåpsh for procurator Sønderborgs barn. Jeg kan ikke huske når han flyttet fra Christiania til Kristiansand. Siste dåpen jeg så langt har sett var i 1731. Hvor var han i 1733?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for den.Geir, nå når vi vet at Maren Gunnerus var Erasmus søster, og ikke Johan Ernsts søster, må vi vel lete etter dødsfallene til Maren Gunnerus og Nils Pedersen Sønderborg, for om mulig å finne skifter etter dem.Nils må være død mellom 1733 og 1738. Her er en kandidat, men han er 20 år for gammel Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7232&idx_id=7232&uid=ny&idx_side=-133>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da har vi lenken her: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo hospital, Ministerialbok nr. 1 (1734-1818), Døde og begravede 1761-1763, side 216. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men Nils sitt dødsfalle finner jeg ikke. Det står i skiftet etter tanten i 1733 at han lever i Christiania. Det kan jo være feil at han var død på det tidspunktet. I 1738 er Marne 100 % sikkert enke og bor i Grensen. I utg pkt skal altså Nils ha dødd mellom 1733 og 1738. Så er det sønnen Petter/Peder, f 1728. Klarer vi å finne han igjen, og hadde de en datter til, for hvem ellers kan ha vært fadder i Støren i 1768; Jomfru Sønderborg. Søster Schielderup var gift i 1768 og andre jenter var det ikke. Den eneste er Søsters eldste uekte datter, Anne, f i 1748. Hun kan jo ha brukt morens pikenavn, men jeg har liten tro på at hun hadde kontakt med slekten i Støren. Anne døde forøvrig ugift i 1771, 22 år gammel, i Brønnøy, der hun også var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvordan er det med konfirasjonslister i Christiania/Oslo i perioden 1740-1750? I 1744 bodde fortsatt Maren i Grensen, så da hørte de vel til Oslo DK Byen.... Barna, Helene og Peder, er altså f hhv i 1726 og 1728, og skal da evt være konfirmert ca 1741-1743 og ca 1745-1747.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står det i n° 19 her? Er det ikke Sønderborg og? Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 2 (1705-1730), Fødte og døpte 1729, side 92. Permanent sidelenke: LenkeDet er ikke Nils og Maren for kona heter Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du funnet Annicken i 1730? n° 25: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 2 (1705-1730), Fødte og døpte 1730, side 103. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda! Jeg følger nok ikke med! # 28 og 29.Men jeg synest farenbs navn begynner på en S og ikke en F, men, men ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(40) Det er Procuratorens barn. Nå er det slik at vi har noenlunde kontroll på hans barn. En datter blir også f i Kristiansand etter at de har flyttet dit, i 1735, og en blir gift der, tror det var på 1750-tallet. Sønnen Ulric Fredric kjenner vi jo fra Bergen, og ellers så har vi funnet enken Anne og noen barn i Kbh i 1771. Selvsagt kan det rent teoretisk ha vært en av Procuratorens døtre som var fadder i Støren i 1768, men jeg har svært liten tro på det.Nei, jeg tror fortsatt at Maren og Nils kan ha flere barn. At ikke Gunnerus nevner det i sine brev handler vel mest om Helenes ektefelle, Hr Ole Lie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, hvor kommer procuratoren inn i bildet? Kanskje jeg skulle gå igjennom den andre tråden om Sønderborgslekta. Har også leita etter Nils Pedersen Sønderborgs død (bakover fra 1738) uten å finne han. Kan det være at vi skulle lete i en annen kirkebok enn Domkirkens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.