Gå til innhold
Arkivverket

[#62271] Buck i Hammerfest sist på 1700-tallet

Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Ja, se der har vi forklaringa. 'Oppkallingstvangen' kunne føre til at to søsken fikk samme navn, det har jeg sett andre eksempler på, dessuten er det mulig at Maria Elisabet egentlig hadde Anna som første fornavn. Takk til Gullbjørg, nå er jeg rimelig sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik Bing Buck utga i Stavanger 1927 en bok/hefte 'Slegten Buck's Stamtavle. Kan sikker lånes på bibliotek.Far til Frederik Christian Buck død 1802 i Kjøllefjord som heter Peter Christian Buck (1723-1784) var forøvrig min ttttoldefar.Finne Grønn svarer i NST IV på et spørsmål om slekten og de 12 barna til P C Buck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Montro om dette kan være til litt hjelp....I min database har jeg en Petter Chr. Buck (1723-1781) gift 1749 i Måsøy med Anne Marie Elisabeth Kraft (1725-1801). Jeg har følgende barn på parret: Edvart Kraft f 1752, Hans Severin f -54, Nicolay Arent f -55, Jens Christian f 1756, Corth Petter f -58, Christopher Lorents f -62, Marcus f -64 og Maren Cathrine f -68.Marcus er den samme som er nevnt i inl. nr 2. gift med Malena Mølbak.Christopher Lorents gift med Ana Adler Christensen. Corth Petter gift med Ane Catrine Wadell. Jens Christian gift med Johanna....Det er jo mulig at en av di tre elste sønnene er far til denne Marie Elisabeth født ca 1781?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til Marita: I forhold til slektstavla til Buck'ene mangler du de to eldste barna til Peter og Anna Marie, nemlig Anna Marie Elisabet og Frederik Christian. Og det er den siste jeg nå regner som far til Anna Elisabet Kraft Buck, særlig fordi både enka og to av barna til Frederik kom til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Raphael Lund Bruennech døpt 16/9 1753 var kjøpmann i Svartsund i Vesterålen. Han hadde 19 søsken og var sønn av Fredrik Vilhelm Bruennech og Karen Sofie Lund. Du finner dem i Stjørdalsboka bind II del II sidene 27 og 28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk til Odd Annar - der sparte du meg for mye leiting. Jeg hadde Stjørdals-bøkene til låns for mange år siden, men da var jeg på jakt etter mine egne røtter i området, og hadde ikke øye for andre opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Har prøvd å følge med på denne debatten,siden jeg vil ha klarlagt at jeg sitter med rette data på de forskjellige personene. Men ,som de sier i Vesterålen: 'no bi æ førverra...' Den Raphael som kom fra Stjørdal var da vel ikke gift med Marie Kathrine Buck? Han var hennes svigerfar ifølge mine noteringer. Marie`s mann,døde ifølge kirkeboka 8.12 1867,og ble født ca.1784 i Hadsel. Se nr.31: Lenke Den første Raphael Brunich/Brøynich (skrives på flere måter) er forøvrig nevnt i skifte etter sønnen Ivar 1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Stemmer, Anne, det er til å bli forvirra av, men det var altså to generasjoner med samme navn. Han fra Stjørdal var far til han fra Hadsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Jeg måtte bare få litt system i papirene mine.....Det stemmer at Marie Elisabet er født i Hammerfest 1781 og foreldrene er Fredrik Christian Buck og Ane Elisabeth Lenke (se øverst kolonne tre)mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.