Gå til innhold
Arkivverket

[#62296] Oppslag i Fana bygdebok


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I ft 1801 finner jeg Guro Haugnesdtr (Haagnesdtr/Hognesdtr) 48 år gift for andre gang med Simon Larsen på Høverstun.Hennes første mann het Knut Andersen (barnas dåp). Men jeg finner ikke Knuts død i Fana.ft 1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f11249&gardpostnr=18&personpostnr=361#nedre>LenkeJeg tror at Guro og mannen Knut kom fra Samnanger. Der gifter Guro Hognesdtr d.e. Jarland (For: Hogne Johannesson Jarland og Magdela Nilsdtr ibid) seg med Knut Andersen Indre-Tysse (For:Anders Larsson I-Tysse og Martha Jonsdtr Sævell) i 1779. Lenke Siden forsvinner de fra distriktet.Alderen til Guro i Fana passer og jeg ser at Guro og Knut får 3 barn som kan være oppkalt etter besteforeldra.Anders i 1779 (nederst til venstre): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 5 (1773-1799), Fødte og døpte 1779, side 83-84. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMadlie 1782(nederst til høgre)Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 5 (1773-1799), Fødte og døpte 1782, side 121-122. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHaagne 8/2-1785 (venstre kolonne) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 5 (1773-1799), Fødte og døpte 1785, side 165-166. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Ved å sjekke døpte i Fana på DA, finner jeg ikke flere barn for dette paret. Knut Andersen må derfor ha dødt mellom 1785 og 1795 da hun gifter seg opp igjen: Lenke1796 fikk hun sønnen Lars med sin andre mann: LenkeGuri Hognesdtr dør 1824: LenkeSimon Larsen dør 1828:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei Kjellaug. I Bygdeboka for Fana IV, side 792, står: Knut Andersen, d.1795, bygsla i 1779. G.m. Guri Håkonsdtr., f. ca. 1753. Innflyttarar. Barn: Anders, Magdeli b. på Natland, Håkon. Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha for at du slo opp, Arne. Da var det nok sikkert at de kom 'utenfra'. Nå ser jeg at under Jarland (jeg hadde bare sjekka Indre-Tysse) skriver Lauskard at Guro ble gift II med Sigmund Håvardstun i Fana, det skal nok være Simon og de bodde jo da allerede i Fana da hun var gift med første mann siden alle barna er født der. Guro er forresten søster til min 3. tippoldemor og Knut er søskenbarn til mine 4. tipper. Står det noe om barna gifta seg og fikk etterkommere?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei... Igjen, iflg. bygdeboka: Magdeli er nevnt på Nedre Natland, bruk nr. 6, Natlandsmyr. Siterer: Johannes Hansen Liland, f. 1777 d. 1818. Kom her kring 1804. G. 1 g. m. Marta Knutsdtr. Stendadalen. G. 2 g.m. Magdeli Knutsdtr. Håvardstun f. ca. 1783. Ho budde her visstnok til ca. 1830. Barn: Anna Karina, Johannes (?). Antar at disse er barn av Magdeli på måten de er ført på i boka. Anders og Håkon er ikke nevnt videre. Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for mer informasjon-:)Jeg får se om jeg finner ut av disse barna da.Står det hvem Lars Simonson Gifta seg med?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Heisann. Siterer fra Fana Bygdebok: Lars Simonsen Håvardstun f. 1796, d. 1860 bygsla i 1816. G.m. Eli Andersdtr. Fanakråa f. 1791, d. 1890. Lars kjøpte i 1834 den delen som eigentlig var øydegården Presttun for 125 spdl.. Barn: Ingeborg (Fanahammeren), Simon (var husmann her), Kari (Milde), Anders, Johannes (overtok gården), Ellert (Flesland), Johanna (Volladalen), Gurina (Bergen). Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.