Gå til innhold
Arkivverket

[#62365] ragnhild hovden på rjukan, f vangsnes kunnskap om?

Gjest morten undseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Mary Engum

Korrigering enda en gang!Det var Ole Helgesen Vangsnes som gifta seg med Guri Olsdatter og som er far til barna i innlegg 24.Blanda farsnavnet på Per Jacobsen Hovden og Ole Helgesen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fra kirkeboken:Fant vielsen til Ole Helgesen,33,født Ligtvaar(Vik), og Guri Olsdatter ,23 1/2.Viet (nr 12) 28 okt 1862. Hans far het Helge Olsen Ligtvaar og hennes far het Ole Botolfsen Holum. Nils Monsen Vangsnæs og Jacob Olderkalv var forlovere.: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Her kommer litt til. Fremdeles fra Gårds- og ættesogen for Vagnsnes Sokn:Guri vokste opp på Vangsnes hos Nils Monsson Vangsnes (1803-1882) og Randi Botolvsdtr. Holum fra Flåm sokn. De hadde ikke barn, men tok til seg Guri som var datter av Randis bror, Ola Holum. I 1875 hadde de også fostersønnen Ola (1867-91) som var sønnen til Guri og Ola Helgesen Liktvorane/Vangsnes. Bruket på Vangsnes ble i 1865 delt mellom Guri og Nils Monssons halvbror.Den yngste av sønnene til Guri og Ola Helgesen, Botolv (1876-1960) kom til Øksdal (også i Vik kommune) hvor han i 1904 ble gift med Brita Ingebrigtsdtr. Øksdal. De fikk minst 12 barn så her er det vel også etterkommere. Botolv brukte nok navnet Øksdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Faren til Ole Helgesen var,ifølge vielsen med Guri Olsdatter(Ragnild Hovden's foreldre),Helge Olsen Ligtvaar.Fant dåpen til Ole Helgesen.Han var født 8 des,døpt 20 des 1829(nr 8): Foreldre var Helge Olsen Ligtvor og Botilda Nilsdatter: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11757&idx_id=11757&uid=ny&idx_side=-53>Lenke'>http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11757&idx_id=11757&uid=ny&idx_side=-53>Lenke Helge Olsen og Botilda hadde TO sønner med samme navn.den andre sønnen med navnet Ole var født 20 jan,døpt 26 jan 1823.Dåpen hans: LenkeDENNE Ole ,født 1823,gifter seg 23 juni 1856 i Kleve,med Anna Tollaksdatter.Bruden's far er Tollak Anfinsen: LenkeOle og Anna får datteren Brithe,født 26 des 1855,døpt 1 jan 1856: LenkeBrithe dør 11 jan 1856: LenkeSamme barnet,på FS: Lenke Og Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=De får også en datter Brithe,født 26 mars,døpt 1 april 1858: LenkeDatteren Anna blir født 15 aug,døpt 26 aug 1860: Lenke I 1865 bor Ole Helgesen,født 1823,på Ligtvor,sammen med kona Anna Tallaksdatter,3 barn ,faren Helge Olsen og mor Botilda Nilsdatter. LenkeI 1900 bor Ole Helgesen,født 1823, fortsatt på Ligtvor sammen med kona Anna Tallaksdatter: LenkeHelge Olsen og Botilda Nilsdatter fikk også sønnen Thor,født 25 april,døpt 10 mai 1835(nr 59): LenkeHan bodde på Hovland i Balestrand i 1865,sammen med kona Anna Nilsdatter:LenkeThor Helgesen,30, og Anna Nilsdatter ,22,giftet seg 19 juni 1865.Forlovere var Ole Johnsen Vangsnes og Jacob Olderkalv: LenkeBarna deres:Lovise,født 15 feb,døpt 11 mars 1866: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read? idx_kildeid=6945&idx_id=6945&uid=ny&idx_side=-10Britha,født 10 mai,døpt 24 mai 1868: LenkePeder,født 17 okt ,døpt 13 nov 1870: LenkeGjøri,født 2 juli,døpt 19 juli 1874:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

I innlegg 28 må det være feil i bygdeboken angående fødselsåret til Botolv,sønn av Ole Helgesen og Guri Olsdatter.Utdrag fra innlegg 28. .....Den yngste av sønnene til Guri og Ola Helgesen, Botolv (1876-1960) kom til Øksdal (også i Vik kommune) hvor han i 1904 ble gift med Brita Ingebrigtsdtr. Øksdal. De fikk minst 12 barn så her er det vel også etterkommere. Botolv brukte nok navnet Øksdal. Fødselsåret 1876 må være feil i Gårds- og ættesogen for Vagnsnes Sokn.Dåpen til Botolv. Han er født 15 nov 1879: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

tusen takk for veldig god respons så langt på vår vei, mange riktige personer og bekreftelser er fremkommet, noe vi har fått både personer og steder å se nærmere på, veldig bra. alikevel, hvis noen av dere som har bidratt så godt så langt kommer på eller over noe eller noen annen er vi fortsatt takknemlige,det kan vel være vel så vanskelig å få tak i samtiden som fortiden,,, vi har i dag fått tak i reklameplakat fra opplandsamlingen som viser innehaveren didrik pedersen, og kan for egenregning sette til hovden og kone, nemlig ragnhild, her på bildet kalt fru pedersen,så langt hjertlig takk fra morten undseth og anne hovden-undseth

bilete5550.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest morten undseth

Se dette opp mot starten i denne føljetongen: Var i kontakt med kirkekontoret på Rjukan/Telemark, der kunne de ikke finne at Ingeborg Halvorsen, født Vangsnes var gravlagt der, tenkte jeg da kunne få tak i navn på ev. festere av graven for så å komme videre, det hadde kanskje vært naturlig at hun hadde vært gravlagt der da hun er 77 år da hun står som famileiens representant i dødsannonsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest morten undseth

En stund siden jeg skrev på denne tråden, men mangt har jo skjedd, legger ved et dokument som jeg forhåpentlighvis får opp, jeg har kommet frem til noen i dag som er i famile, dette som jeg legger ved er fra Gårds og ætteboka for Vik i Sogn, utgitt i 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

.....det gikk ikke.......det var et tekst dok. med bilder som jeg hadde sakset inn, men summasummering var at det som er fremkommet ovenfor har gitt meg mulighet til å komme bort i nålevende, dog ikke så langt folk etter det det startet med, Ingeborg Halvorsen, men det var jo flere barn i den søskenflokken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

.....det gikk ikke.......det var et tekst dok. med bilder som jeg hadde sakset inn, men summasummering var at det som er fremkommet ovenfor har gitt meg mulighet til å komme bort i nålevende, dog ikke så langt folk etter det det startet med, Ingeborg Halvorsen, men det var jo flere barn i den søskenflokken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.