Gå til innhold
Arkivverket

[#62483] Tyding av kirkebok, faddere, Drøbak 1816-1842

Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei jeg blander meg inn her også, da det diskuteres Linnebraaten.Hvis du ser i FT 1801 under Fuglesang [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f10214&gardpostnr=147&personpostnr=2083&merk=2083#ovre>Lenke, så har du her barna Michael Olsen og Abigael Olsdtr.Michael Olsen er selveier på Linnebråte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjen Lill.Jeg er ikke sikker på hva du sitter inne med av alle opplysninger, men prøver meg igjen.Du er usikker på dette med Fløyspjeld. I følge Frogn bygdebok, så kommer Abigael sin mor fra denne gården, samt Fuglesang. Maria Engebretsdtr. gift med Ole Fuglesang.I kirkeboken står Ole Michelsen oppført under Dal og Maria Hansdatter fra Fuglesang.Viser til par nr. 7 i 1789, høyre side. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7548&idx_id=7548&uid=ny&idx_side=-239>Lenke.Ole Michelsen ble enkemann og giftet seg på nytt i september med pike Maria Christiansdtr. Dahl i 1802.Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Til diskusjonen om 'gårdeier' eller ikke. Når det står 'Eie' etter et gårdsnavn betyr det som regel at personen bodde på en husmannsplass under denne gården - se for eksempel wikipedia her Lenke hvor det står 'Statusen som husmann kunne vise seg i en persons navn. Det var vanlig å bruke navnet på gården man bodde på som en del av navnet, og husmenn brukte da ofte eiergårdens navn med tillegg av -eie'.Det logiske da ville være at Ingebreth Olsen var husmann på en gård med et navn som ligner på Gard...? Garder i Frogn er vel ikke så dumt forslag, jfr (7) og (13) - altså en husmannsplass under Garder i Frogn...?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Nå er ikke jeg ute etter diskusjon om husmannsplass eller ikke, da jeg er ute etter sammenhengen mellom bopel og slektskap i denne saken.Noe jeg har lært etter å ha holdt på nede i Agderdistriktet, er at der er de svært dyktig til å finne slektskap ved å se på eiendomsforholdene og bopel.Det er svært sannsynlig at de bodde på en husmannsplass, men kan Abigael Olsdtr. tilhøre gårdene Fløyspjeld og Fuglesang?Mulig jeg er helt på vidvanke her.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

(30) Det ble ble født en del Abigael Olsdatter i Follo som bør sjekkes ut (navnet Abigael var veldig populært i distriktet i disse årene).Denne Abigaels mor hadde vært gift før (enke ved giftermålet med Ole). Da hun døde giftet Ole M Fuglesang seg igjen med en annen Maria og fikk sønnene Ole og Kristian. Denne siste Maria overlevde mannen og overtok Fuglesang.Men, datteren til Ole Fuglesang er en god kandidat. Er hun den rette så kan det se ut til å være halvbroren Mikael Olsen som i 1845 kjøpte Lindebråte østre, men den konklusjonen er bare tuftet på navnelikhet.Den Mikael Olsen på Lindebråte østre hadde sønnen Bernt som overtok etter faren (tenker her på eventuell fadder som Lill hadde sett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg synes det er påfallende at Fløyspjeld og Linnebråte er så mye inne i bildet her.Espen, du nevner Michael Olsen som en halvbror av Abigael. Er ikke de helsøsken da?Uansett så er konfirmasjon til Michael her i 1812, nr.19 til venstre Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7548&idx_id=7548&uid=ny&idx_side=-231>Lenke og Abigael sin konfirmasjon i 1808 nr.5 til høyre Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Jepp, det var jeg som surret ang. søsken/halvsøsken.Abigael og Mikael forsvinner jo fra Fuglesang og det kan meget godt være at det er samme Mikael som dukker opp og kjøper denne Lindebråtegården. Opplysninger fra panteboken om overdragelsen skulle det vært artig å sett på.Bostedet til Andrine ved sønnen Ole`s dåp styrker den teorien. Men jeg står fortsatt på at for Engebret i samme dåp står Gaard Ejer i betydning Garder eie, ikke gårdeier. Det hendte nygifte hadde forskjellig bosted før de ble bedre etablert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det er massevis av 'Gaard Eier'e i denne kirkeboken, og de bor neppe på samme husmannsplass alle sammen!Når det gjelder husmenn, skriver presten i de fleste tilfelle her 'Huusmand' etterfulgt av et gårdsnavn eller gårdsnavn med tilføyelsen 'Plads', av og til også gårdsnavn med tilføyelsen -eie.'Gaard Ejer' betyr nok ikke annet enn det som faktisk står. Om det var RIKTIG, se det er en annen sak. Det kan man jo bare finne ut ved å se på eiendomsoverdragelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

(36) Ja, du har rett i det Else. Som du sier vil eiendomsoverdragelsene trolig vise dette, de skal være på nett i løpet av året. Egentlig litt rart at forfatteren av gårdshistorien ikke har dette med da han jo brukte materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.