Gå til innhold
Arkivverket

[#62661] Hvor kom Ivar Johnsen fra? Gift med Marie Johnsen,døde på Sola, Rogaland i 1972

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Wathne

Nå har jeg gått gjennom permene med begravelsesannonser på St.ark. og ingen notis for Ivar Johnsen der. Man kan ikke stole på at samlingen er komplett, men den er en god hjelp i nøden når man finner det man leter etter.På forrespørsel om det fantes skifte etter Marie var svaret 'at det kunne godt hende', men dødsåret 1972 ligger innenfor sperrefristen så her må det en skriftlig forespørsel til Statsarkivet i Stavanger fra familien for å få hull på den byllen. Jeg ville forsøkt det.Begravelsesannonsen for Marie Johnsen fant jeg hos Stavanger Aftenblad. Hun ble gravlagt fra Sola kirke, ikke Tananger. Den er underskrevet: 'På vegne av familien - Inga Strømsvik' så ingen hjelp å få med hensyn til barn her heller.Adressebøkene for Stavanger lister kun 2 I Johnsen. Den ene i 1940; Ivar E Johnsen, murm. Kalhammerv. 28. (Det tilhørte Domkirken).Den andre i 1942/43; Iver Johnsen, navigatør, Krossgt. 13. (Det tilhørte St. Johannes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Eva Wathne!Hjertelig takk skal du ha for at du forsøker å hjelpe meg! Jeg har også kontaktet Sravanger Aftenblad fordi at jeg vet at de hadde et oppslag om han da han var gjenstand for et veddemål, men de hadde det ikke siden det må ha foregått før 1970, og det var det jo. Det er riktig at de bodde i Stavanger da de ble gift. Kanskje har du funnet den rette i Kalhammerv. De skal både ha giftet seg og bodd i Stavanger før de flyttet til Tananger. Det at han var murm. kan godt være han, for navigatør var han neppe. Ja, Marie har jeg funnet død på Sola og sansynligvis var det fordi hun bodde på aldersheimen, iflg. de opplysninger jeg har fått om henne. Inga kjendte jeg personlig, men hun var ikke gift.Det var neppe oppgitt noe årstall for den Ivar E.. Johnsen!?Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Mon tro om ikke det var navigatøren likevel... Nå fikk jeg en telefon fra Brit i Sola Historielag. Du har vært i kontakt med henne forsto jeg. Nå har hun funnet dem i 1949 på;Spilderhaug, Ryfylkegt. 20: Iver Johnsen, fyrbøt. og Marie Johnsen, husmor. Det bodde en masse mennesker på denne adressen bl.a. Karen Johnsen, alderstrygd. Vi vet jo ikke om hun har noen tilhørighet til ovennevnte.Alder eller fødselsår har ikke latt seg fremskaffe, men Ryfylkegt. tilhørte St. Johannes menighet. (Merker meg stavemåten Iver, ikke Ivar.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha, Eva Wathne! Da skal jeg enda engang gå løs på kirkeboken for St. Johannes kirken. Dette var kjempebra!Med hjertelig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Eva Warhne. Dette huset har jeg gått forbi mange, mange ganger som pur ungdom. Jeg har jobbet i Lervigsveien da jeg var 15 år og i helgene var vi ungdommene fra Storhaug mye i Ryfylkegaten. Der bodde noen fine jenter der He,he.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Dette er jo morsomt! Nå får du gå løs på de digitaliserte kirkebøkene for Johannes, er de ikke der kan de være i Hetland er stalltipset jeg har fått. Her skal vi saumfare hyllemetrene på Statsarkivet og se om det er mulig å finne spor der etter familien eller Iver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det, Eva Wathne!Kirkeboken for Johannes kirken har jeg saumfart etter vielsen, men Iver er ikke å finne der. Sansynligvis så er han en inflytter. Men jeg gir meg ikke og er fortsatt takknemmelig for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå har jeg fått litt opplysninger om Iver Johnsen fra en som vsste hvem han var. Vedkommende husket også veldig godt Marie som en veldig snill dame. Iver hadde vært i Fremmedlegionen og der fikk han granatsjokk, noe som kanskje forklarer hans elsk av flaska? Men han gikk alltid velkledd i dress og det hele. Vedkommende mente jeg burde søke etter han i St.Petri. Da får jeg gjøre det.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg finner på Ellis Island en Iver Johnsen 30 år, som 4.8.1921 reiser fra Stavanger til Baracoa, Cuba, 3.3.1923 med Lysefjord og er da ugift. Kan det være 'min' Iver?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå har jeg søkt gjennom kirkebøkene for St. Johannes, men uten resultat. Men jeg kom til å tenke på denne damen Karen Johnsen og undres på om det var hun som var nesten nabo med oss på Ladegårdsveien 57 da vi bodde der (mine foreldre og jeg) Det huset er forlengst borte. Jeg har også søkt i Sjømannsrullene etter Iver Hohnsen, men heller ikke der fant jeg han. Kanskje var han innflytter? Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

BirgerDa du sendte mail til meg (bilde) skrev du også at Marie jobbet på Berges skole, Feiring i 1916. Kanskje må du sjekke kirkebøkene der? Selv om bygdeboken sier 'gift i Stavanger', trenger ikke dette bety at hun giftet seg i her. Kanskje setningen skulle vært: gift, bosatt i Stavanger.vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Grete Jøraas! Bergens skole hørte til Akershus og det var den føørste plassen jeg begynte å lete. Men i alle fall så bodde de i Tananger etter å ha flyttet fra Stavanger, noe som dødsannonsen for hennes mor bekrefter Ellers så har jeg lå gått gjennom kirkebøkene for St. Petr-i og St. Johannes kirken uten å finne vielsen.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå har jeg fått opplysning om at Iver Johnsen skulle ha kommet fra Egersund, men jeg har ikke klart å finne han der i Folketellingen for 1900.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå har jeg fått opplysning om at Iver Johnsen skulle ha kommet fra Egersund, men jeg har ikke klart å finne han der i Folketellingen for 1900.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Han kan jo tilhøre et annet kirkesamfunn.Da er han kanskje å finne i dissenterlister. De kan jo ha giftet seg borgerlig. Vet vi noe om alder på Ivar/Iver Johnsen? Mange med det navnet i FT 1900.Han kan jo han skiftet etternavn.Min oldefar skiftet f.eks etternavn fra Olaisen til Olsen.Bare en ide på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nei, han har nok ikke hverken skiftet navn eller gått over til noe annet kirkesamfunn. Jeg har funnet et av barna. De ble satt bort alle. Jeg vil ikke nevne navn.Nå vil jeg konsentrere meg om hvor han ble født. Dersom noen kan hjelpe meg med det så setter jeg pris på det!Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Ivar Johnsen var født 24.juni 1901 i Stavanger, uten at jeg har sjekket dåpen. Han var gift og skilt før han 29.november 1934 giftet seg hos Sorenskriveren i Flekkfjord med Johanne Marie Jakobsen Strømsvik, f.1-7-1896 i Rødøy, 4/1900, konf.1911 i Rødøy. Far hans er oppført som matros Torkel Johnsen. Han kan være identisk med den “Arbeider paa Sæbefabrik” Torkel Johnsen f 1876 i Stavanger, gift med Karen f 1875 i Vats, som ved folketellingen 1900 bor i Jæderensgade 68, da uten barn nevnt. Jeg har registrert 5 barn til Ivar og Johanne Marie født mellom 1925 og 1935 som alle kom på barnehjem, men en av disse - den yngste, døde 9 år gammel. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Ivar Johnsen var født 24.juni 1901 i Stavanger, uten at jeg har sjekket dåpen. Han var gift og skilt før han 29.november 1934 giftet seg hos Sorenskriveren i Flekkfjord med Johanne Marie Jakobsen Strømsvik, f.1-7-1896 i Rødøy, 4/1900, konf.1911 i Rødøy. Far hans er oppført som matros Torkel Johnsen. Han kan være identisk med den “Arbeider paa Sæbefabrik” Torkel Johnsen f 1876 i Stavanger, gift med Karen f 1875 i Vats, som ved folketellingen 1900 bor i Jæderensgade 68, da uten barn nevnt. Jeg har registrert 5 barn til Ivar og Johanne Marie født mellom 1925 og 1935 som alle kom på barnehjem, men en av disse - den yngste, døde 9 år gammel. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Du verden! Hjertelig takk skal du ha for dette Johnny Mydland! Det er jo bra å få det deobbelt opp, he,he Dette var kjempebra!Jeg har akkurat snakket med en av hans barn og han ble født i Egersund i 1933, men ellers var de spredd på mange steder etter at de ble satt bort. Det hadde vært kjempebra hvis du kunne maile dette til meg på birgerfo@getmail.no!Hjertelig takk enda en gang!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jonny Mydland! Kunne du tenke deg å gi meg navnene på de barna du har registrert pr. mail? Jeg har funnet en Inger, gift Aasrud, men ingen fødselsår på henne.Denne Inger døde i 1979 i Larvik. Ved skifte etter hennes mor er Inger nevnt, men uten fødselsår, etternavn og bosted oppført.Jeg vil sette stor pris på om du kunne hjelpe meg!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha, Erling T. Endresen! Jeg gikk gjennom St.Johanneskirken i går og skulle nå begynne med St. Peterskirken, så der sparte du meg for mye arbeid!Det var flott å få på plass!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.