Gå til innhold
Arkivverket

[#62708] Lars Larsen Burvall

Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Aabøe

For å finne løsningen på hvem Lars Larsen var må vi rekonstruere familiene rundt ham. Jeg har tatt en rask gjennomgang av kirkebøkene for å finne fadderne i alle barndåpene. Har også skrevet noen kommentarer om de jeg kjenner som tilhører Anne Susannes slekt. Flere steder har jeg problemer med å tyde navn. Håper du kan kikke på det. Så må man sette seg ned å lete i kirkebøkene for å finne aktuelle personer som kan være i slekt med Lars Larsen. Håper dette kan være til litt hjelp. Anne KirstineForeldrene bosatt på Tinderholt. Født: 23.02.1825, døpt 06.03.1825. Lars Tinderholts kone Kirsten Marie Hansdatter, pike Inger ?, Lars Nilsen Tinderholt, Jacob Hansen Tinderholt, Hans Kristian Hansen Høen.Kirsten AndreaForeldrene bosatt på Wingereid. Født 12.12.1826, døpt 17.12.1826 Nils Kittilsens kone Signe?, pike Berte Marie?, (det ser ut som de har samme etternavn), Even Hansen, Jacob Hansen alle fra Wingereid, ? Hansen Høen.Lars PetterForeldrene bosatt på Tinderholt. Født 14.02.1830, døpt 28.02.1830 Aanon ?, Kirsti Marie Hansdatter, Lars Nilsen, Gunder Jensen alle Tinderholt, Hans Petter Fleming? Langesund, pike Karen Marie Gjertsdatter. (Mine kommentarer: Gunder Jensen (min tippoldefar) som i 1844 ble gift med Kirsten Marie Simonsdatter)Alaug CarineFødt 18 april 1835 døpt 10 mai 1835 Husmann Lars Larsen Tinderholteie og Anne Susanne Jensdatter. Faddere: Enken Kirsti Gundersdatter, pige Ingeborg Jensdatter begge fra Tinderholteie, Ole Gjertsen, Abraham Hansen begge fra Høeneie, Amund Hansen Winje. (Mine kommentarer: Enken Kirsti Gundersdatter var kona til Jens Michelsen som døde året før, altså mormor til barnet. Ingeborg Jensdatter må være Anne Susannes søster, som senere ble gift med Tallak Hansen Gumø.) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051012010437.jpg>LenkeLenke Ingeborg ElineFødt 10 sep. 1838. Døpt 11 nov. 1838. Husmann Lars Larsen Tinderholteie og kone Anne Susanne Jensdatter. Faddere: Kone Marthe Tellefsdatter Smedsplassen, pige Anne ? Win?e, Lars Nielsen Tinderholt, Tallak og Ole Tellefssønner Tinderholt.LenkeJohanne MarieFødt: 15 april 1842. Døpt: 12 juni 1842. Husmann Lars Larsen Tinderholteie og hustru Anne Susanne Jensdatter. Faddere: Kone Kirsti Marie Hansdatter Tinderholt, pige Olava Thorsdatter ?, Lars Nielsen Tinderholt, Niels Larsen ?, Thor Nielsen Aabye.Lenke JensFødt: 11 aug. 1845 Døpt: 7 sep. 1845 Far Gårdmann Lars Larsen Tinderholteie (Tror det står Bjerkseth i parentes) og hustru Susanne Jensdatter. Faddere: Kone Anne Kirstine Knutsdatter, Pige Kirsten Larsdatter, Isak Hansen? alle fra Tinderholt, Ole Tellefsen og Aadne Tellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk for innsatsen du har gjort!Jeg har lest og lest og sjekket med det jeg hadde ført inn fra før.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Jeg har nå funnet en ny kandidat på Lars Larsen født 26.05.1800 og døpt 01.06.1800.Lenke Foreldre var Lars Arvesen Hofsten og Inger Larsdatter. Faddere Ole Taraldsen Wigs,Kirsten Hansdatter, Anne Gundersdatter Schougen, Niels Jacobsen Nenset og Lars Torchilsen Hofsten.Lurer veldig på hvordan jeg skal kunne finne den rette Lars? mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Jeg finner interessante opplysninger i Bygdebok for Bamble b2 s. 316.Niels Larsen fikk skjøte på Tinderholt i 1811. Han var skipper og bodde på plassen Hestmyr ved Omborsnes hvor familien står oppført. I 1824 overdro han Tinderholt til sønnen Lars Nilsen. Lars Nilsen var døpt ca. 1802 og gift med Kirsten Marie Hansdatter, Bamble gård, døpt 1798, datter av Hans Christensen og Inger Gundersdatter, Garstad.Niels Larsen, Lars Nilsen og ikke minst Kirsten Marie Hansdatter dukker flere steder opp som faddere.Disse menneskene kan 'bare' være naboer og venner (og har deltatt som faddere fordi Lars Larsens familie bor et annet sted), men det finnes i tillegg flere likheter m.h.p navn. Jeg har spekulert i om Lars Larsen kan være en tilflytter. Jeg ser at Lars Nilsen er døpt i Eidanger i 1801 og at flere av hans søsken også er døpt der.Jeg tror det kan være en ide å sjekke litt på denne tråden. Familien som du nevner passer dårligere m.h.p. oppkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Nok en gang takk for hjelpen.Jeg er enig at det er noen som går igjen som faddere. Lars Nilsen skal jo være født ikke så mange år unna Lars Larsens fødsel.Jeg har sittet med kirkebøkene for Bamble siden tidlig i formiddag uten å bli så mye klokere. I bygdebok for Bamble bind 2, s.318 står det Lars Larsen burvall født ca. 1802. I bind 1 er sidene om Burvall dessverre tatt ut så jeg vet ikke om det står noe om Lars her.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Kan kanskje anbefale å sjekke opplysningene både i klokkerbøker og minesteralbøker.Jeg ser at ved gifte i des. 1824 er Anne Susannes alder oppgitt til 19 1/2 år. Dette stemmer presist med fødselsdato. Det kan være grunn til å tro at alderen til Lars Larsen også er korrekt. Han skal altså være født på sommeren i 1800. Anne Susannes alder stemmer også når hun dør, men da stemmer trolig ikke alderen på Lars Larsen.På side 345 i Bamble 1 står det at Hans Larsen var gift med Else Marie Abrahamsdatter. De hadde barna Abraham f.1794, Lars f.1797 som kom til Burvald, Jacob f.1801 ble husmann på Tinderholt, Anne Gulline f. 1803 og Thor f. 1806. I 1801 bor Hans Larsen på Østre Tveten.Dersom dette er rette Lars så må han i så fall ha benyttet farens etternavn. Navnet Jacob Hansen dukker opp som fadder for et par av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Kan kanskje anbefale å sjekke opplysningene både i klokkerbøker og minesteralbøker.Jeg ser at ved gifte i des. 1824 er Anne Susannes alder oppgitt til 19 1/2 år. Dette stemmer presist med fødselsdato. Det kan være grunn til å tro at alderen til Lars Larsen også er korrekt. Han skal altså være født på sommeren i 1800. Anne Susannes alder stemmer også når hun dør, men da stemmer trolig ikke alderen på Lars Larsen.På side 345 i Bamble 1 står det at Hans Larsen var gift med Else Marie Abrahamsdatter. De hadde barna Abraham f.1794, Lars f.1797 som kom til Burvald, Jacob f.1801 ble husmann på Tinderholt, Anne Gulline f. 1803 og Thor f. 1806. I 1801 bor Hans Larsen på Østre Tveten.Dersom dette er rette Lars så må han i så fall ha benyttet farens etternavn. Navnet Jacob Hansen dukker opp som fadder for et par av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei.Og det er viktig aa huske at en Bygdebok er ingen fasit. Selvom Bambles ikke er saa daarlig, saa forekommer det feil der ogsaa.Hilsen fra et solvarmt Belgia2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk skal dere ha for hjelpen!Jeg hadde vært på biblioteket for å hente bygdebøkene for Bamble men noen hadde visst hatt behov akkurat for sidene for Burvall. Kanskje jeg bør se om jeg kan finne Jakob Hansen som gift og eventuelt om han fikk barn, for deretter å se om Lars kan stå som fadder.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Finnes det noen som kan komme med råd om hvilken Lars Larsen som var min manns tipp-tipp oldefar. Lurer veldig på om det kan være riktige foreldre som er nevnt i innlegg 32. Var det noen som beholdt sin fars etternavn?Skulle så gjerne funnet ut av denne gåten? Slektninger både i USA og Danmark leter etter den samme Lars sine foreldre.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.