Gå til innhold
Arkivverket

[#62787] Heraldikk Utstein kloster

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Kanskje Christen brukte Baad som mellomnavn etter sin mor? Da ville hans hustru også kunne omtales som Bad. Slike bilder gjengir svært ofte navn på en genealogisk mindre korrekt måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Det er mulig, men jeg har ikke sett Christen omtalt med Baad som mellom- eller tilnavn.Jeg har oftere kommet over at barna bruker, eller døpes, med besteforeldrenes etternavn, slik at Margrete Baad på Lye kan være en datter til Christen Lauritsen Lind og Margrete Pedersdtr Trane.Men jeg vet ikke om de hadde en datter som het Margrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Joda, av deres 9 barn het yngste datter Margrethe (død 1657/1670), g.m. gårdbruker Jon Eivindson Øde-Motland. Det kan jo være det er hun som har skjenket bildet med sitt eget navn under. Men hva hun ble døpt eller måtte ha kalt seg blir det vel ikke så lett å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Et raskt nettsøk viste at denne Jon Eivindson var født rundt 1620, og således var vel Margrete Christensdtr ugift mens broren Peder var prest på Lye 1633-1643`, og hun kan ha bodd hos ham.Kanskje ruten ble laget i forbindelse med Margrete og Jons bryllup som kan ha vært rundt 1640-45.Men dette blir bare spekulasjoner.Våpenskjoldet på ruten, med et tårn (Babels?) med to ravner (eller er det traner) over, er det kjent fra noen andre, mon tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for flere innlegg her.Når det gjelder motivet (innlegg 5), så tror jeg at det som kan se ut som to fugler (fuglehoder), kanskje bare er en del av 'løvverket'? Motivet på hjelmen (noe lenger oppe) er vanskelig å bedømme - men for meg ser det ut som ei krone med en halv person 'oppe i kronen', som holder en blomsterbukett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Sønderburg har et tårn i skjoldet, og slekten SønderBORG har tilknytning til Utstein kloster, men vel på et noe seinere tidspunkt enn dette (1624).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg synes det står 'BaderLue' (dersom man sammenligner med det som ellers står på disse glassmaleriene) - men det kan godt være at første bokstav er noe annet enn en B. Det ser ut til at 'rammene' er satt på etter at maleriene er laget (satt utenpå disse), og at de derfor skjuler deler av maleriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Jeg tenkte det sto Bad:Lye, men er enig i at r-ene i Margret er lik det som jeg har satt som kolón, men det står nå ihvertfall Lüe = Lye, hvis ikke de to prikkene er skitt på viduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Bilde innlegg 22: Malt glassrute fra korets østvindu. Gitt 1624 av kapellan Christen Davidssøn i Stavanger Domkirke (fra boken Utstein Kloster side 302)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Da har jeg lagt inn begge navnene, men fortsatt er det problemer med å finne riktig navn på nr 5 - Waderloe? Men det er kanskje sannsynlig at dette har noe med Lye å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Glassmalerier er behandlet av Einar Lexow i boka 'Norske glassmalerier fra laugstiden' (Aschehoug) Oslo 1938. Glasset i innlegg 3 er med navn Andreas Rosenow (boka side 115), glassene i 4, 5, 6 og 22 er også omtalt i boka s 115 med nærmere opplysninger om personene og glassmaleriene. Det er også flere andre våpenruter omtalt og avbildet i boka, bl.a. noen av Galtungrutene. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Teksten 'F. Margret Va der Lye' er ifølge Lexow side 114 damen som var gift med Jørgen Brockenhuus 'som på denne tid var forlenet med Hardanger og Halsnøy' . På boka plansje nr 98 er denne glassrute avbildet og angitt som fra Utstein kloster 1624. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Fint med avklaringen av nr. 5!Ser av mine notater at Margrethes slekt stammet fra Mechlenburg og derfra bredte seg til Schleswig-Holstein og Hannover. Vedr. bildet kan nevnes at det også finnes en kiste i Historisk museum i Bergen som på frontpartiet viser ekteparets våpen samt deres portrett skåret i relieff.En annen kiste, Alstakisten i Nordlandsmuseet i Bodø, en stor eiketres dragkiste, ble funnet på gården Alstad i Bodin, og bærer også hans og hustruens våpen.Dermed kan det ved en passende anledning også gjøres en sammenligning med glassrutens motiv.Jørgen Brockenhuss skal forøvrig foruten å ha vært forlenet med Halsnøy kloster og Hardanger len 1606-34, også ha blitt lensherre i Ryfylke, Jæren og Dalerne 1634, men altså da etter glassrutens datering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tilbake fra jakt - og det er ikke mi skyld dersom det blir lite rype i fjellet til neste år, men tusen takk for nye avklaringer i denne saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.