Gå til innhold
Arkivverket

[#62969] Bergen 1778 Vielse Ole Ch. Ottesen, Dorthea C. Jansen. Hvem er de?

Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Gunn Huglen

Ja, det er samme mann jeg fant i innlegg 17.Her er Ole Chr. Ottesen nevnt i denne kilden, også en med samme etternavn rett over: LenkeDessverre ikke opplyst hvor han kom fra. Enig i at Ottesen ikke trenger komme fra Danmark, men jeg har ikke greid å finne opplysninger om fødested i Norge.Muligens ikke digitaliserte kirkebøker fra stedet disse Ottesenbarn ble født.Vanskelig dette.Mvh. Gunn Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(28)Ja det er fullt mulig. Men det er jo rart at ikke Ole Christian/eller hans etterkommere døper noen med hennes navn, Målfrid.Otte Olsen som mulig far til Ole Christian og Marthe Mallene, er fisker og Konstabel.Hvis Konstabel er politimann, så var mange politimenn i Bergen på den tiden, store, kraftige karer fra vestlands- og sogne-bygdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Foreldre til Marthe Mallene f. 1757 var konstabel Otte Olsen og Ane Olsdtr.Finner ungkar? Otte Olsen Bramstvedt og piken Anne Kristine Olsdtr. viet i 1750Lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har ikke greid å komme over flere opplysninger om Andreas Knudsen.Under min leting i skiftene fant jeg et gammelt skifte med en del interessante navn: LenkeVet ikke om det kan finnes flere skifter her som kan gi spor?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Takk, du står på.Skal jeg klare å finne ut av denne saken, så trenger jeg nok alle opplysninger som kan finnes om personene rundt han.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er litt å ta fatt på her forstår jeg.Tenkte å kikke litt på faddernavn du listet opp.I 1801-tellingen finner vi vel Kramer/ Cramer slekt her: LenkeEn Wilhelm Kramer er nevnt som fadder . Den Annne Christine Cramer som nevnt i fadderlistene finner jeg ikke i 1801, søkte på både Kramer med K og C.Dette kan jo være venner og bekjente av familien. Mange spor må nok følges her.Kan jo også sjekker om faddere som har fått barn døpt i samme periode brukte Ottesen familie som faddere også?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har også søkt på Dis-treff, men det ser ut til at flere har hatt problem med å finne opphavet til Ole Christian Ottesen som giftet seg med Dorthea Cathrine Jansen.Finner ingen spor bakover fra 1778 i Bergen der heller.Tar pause resten av dagen.Litt av en nøtt dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(40)Det var Marthe Mallene Ottesdtr. f. 1757 som hadde en mulig far Konstabel Otte olsen, mor Ane Olsdtr. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=171&filnamn=dp12011668&gardpostnr=46293#nedre>LenkeOg Marthe Mallene Ottesdtr. var fadder sammen med Ole Christian Ottesen når Birthe Christine Ottesdatter døper sønnen Otto i 1775 LenkeOg Otto Olsen som du fant død i 1762 var jo provisconstabel. Så det kan godt være Marthe Mallene sin far.Jeg fant vielsen i 1750 til Otte Olsson og Anne Kristine Olsdtr. Det kan være vielsen til Marthe Mallene sine foreldre. LenkeOg Ole Christian Ottesen døper sitt eneste pikebarn for nettopp Anne Christine i 1787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan ikke dy meg men fortsetter litt.Du har en bra indisierekke her. Jeg ser at Otte Olsen kommer fra Bramtvedt ( gårds eller stedsnavn) ved vielsen.Finner en gård med liknende navn tidligere her: LenkeBramstvedt kunne være bra å få undersøkt senere?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Skal bli spennende å se om du finner opplysninger om Otte Olsen der?Det er mange med dette navnet født i passende tidsrom om du søker Sogn og Fjordane på Fam. s.Håper noen slektsforskere i nærområdet kan hjelpe deg med dette.Lykke til! Jeg følger med på saken.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Før jeg gir meg, kan du jo ta en titt på denne familien: Lenke Og Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Om du klikker vidre på barn av dette paret, så er det flere som ikke er navngitt, mulig en sønn som flytter til Bergen kan passe inn her.Men det er flere muligheter, og mange som bruker Otte i dette området.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.