Gå til innhold
Arkivverket

[#63035] Dro Aaste Marie Olsdatter til Amerika?

Gjest Solveig Kristine Westgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Utrolig rask hjelp her!Da var problemet å finne Aaste Marie om hun emigrerte?Hun kan selvfølgelig har reist et helt annet sted enn onklen og tanten over her.Spennende i alle fall dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tar med dåpen til Aaste Marie Olsdatter i Bamle . Se kirkebok høyre side. 1849 f. 6 des dpt 25 des. Foreldre Ole Tellefsen og hustru Maren Larsdatter. LenkeDet ser ut til at Aaste Marie var et populært navn i Bamleområdet i årene 1848-1852 . Flere er funnet i samme kirkebok. Da er det ekstra vanskelig å finne henne i folketellinger 1875 , om hun var i et område der 1875-tellinger er digitalisert.I 1900 , kan hun jo være gift og de fleste kvinner er da ført med ektemannens etternavn.Litt av et puslespill dette.Men kjempefint at slekta i Amerika er lokalisert.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel dessverre er det vel heller ikke den siste kandidat.Riktignok heter mor til Ole, Aaste Marie, men jeg synes hennes etternavn står som Isaksdatter ( Litt tvilsomt)Elling, ektemann ser ut til å være en Olsen , så her var det mye likhet.LenkeSe dåp på Ole Martin , nr. 18 . f. 11 des 1876.Her kunne det jo passet bra med oppkalling etter morfar som døde samme år. Men ikke om denne Aaste Marie var en Isaksdatter.( om jeg ikke tolker feil?)( Utrolig hvor mange blindspor)Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.Oj, dette var gøy-tenk å få dette stoffet ved siden av etterlysningen til Aaste Marie.Mange hilsner fra Solveig.Er veldig glad for den jobben dere gjør for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette er skikkelig spennende! Nesten synd at det ikke kan være den Aaste Marie fra innlegg 30.Her tror jeg at jeg fant denne Isaksdatter døpt; LenkeSe dåp 41 øverst høyre side.Da tror jeg at jeg ville prøvd å finne ut hvem damen som var hushjelp i 1875 i Skien ( innlegg 19) Hvem var hun?Kan jo tenkes at dette er den du søker. Teoretisk kan hun ha emigrert likevel , så det spørs om det ikke kan lønne seg med en etterlysning på Dis Slektsforum?Skal fortsatte med leting. Du har sikkert lesestoff for en stund gjennom de spennende slektshistoriene i lenkene til Arne her. ( Rene gullgruven for deg, må jo dette være!)Kan hende Arne har noen gode råd om hvordan det kan være mulig å finne Aaste Marie også?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Utrolig bra med alt du har funnet likevel, Arne. Jeg leste gjennom alt i går kveld , med stor interesse.Jeg legger for sikkerhets skyld inn konfirmasjonen til Aaste Marie Olsdatter 1863, datter av Ole Tellefsen . Se nr. 63 på v. s. LenkeNår man var konfirmert så måtte de aller fleste ut i tjeneste. Skal lete litt nøyere i utflytterlister fra Bamle fra 1865. ( Ikke de lette bøker å lese, dessverre, så vi kan ha oversett henne)Selv har jeg opplevd å få kjempegod hjelp med utvandrere i min slekt. ( Har også hatt spennede møter med etterkommere både fra Canada og USA)Noen av historier om dette har jeg skrevet om i DIS Vestfolds hefter DIZZ , som ligger digitalisert.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fra den siste lenken til Arne ( 36) tror jeg at jeg har funnet den Amund Rogne som er nevnt gift Med Helene M. Halvordsatter ( Hun som ble igjen hjemme)Her i 1865 , men ikke på Rognegårder: LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunn og Arne.Jeg blir helt stum, over alt dere finner og gjør for meg. Dette er veldig moro, tenk å få så flott hjelp.MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bare hyggelig å prøve å løse så spennende saker.Jeg har lett igjen i utflytterlister for Bamle 1865-1876. De første årene er listene bra leselige, men fra 1870 og framover er det mye vanskelig skrift.Har ikke funnet Aaste Marie Olsdatter der til nå. Vet ikke helt hvordan jeg skal finne opplysninger om hun som var hushjelp i Skien 1875.Har lett litt under innflytting i Skien også uten hell.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ingen av de samme tjenere er i alle fall hos buntmaker Nilsen i Skien i 1900, men noe annet var ikke ventet: LenkeHar ikke funnet Aaste Marie på utflytterlister i Skien,og heller ikke tjenestegutten Svening Sveningsen på emigrantlister.Tar litt pause så du får fordøyd alt stoffet. Kan hende du vil tenke på å legge opplysninger Dis Slekt-Forum. Da bør du nok henvise med lenke til dette tema, slik at andre vet hva du har av opplysninger.Lykke til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunn og Arne.Tusen takk for en flott hjelp jeg har fått av dere. Håper jeg finner spor etter Aaste Marie en dag.Mange hilsner fra Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei.Jeg er her igjen.Aaste Marie Olsdatter bodde sammen med sine foreldre i Bamble i 1865. Hvis det er Aaste Marie som er hos bundtmager Nilsen i Skien i 1875.Da må hun ha flyttet en gang mellom 1865 og 1875 fra Bamble.Må se på utflytting på Aaste Marie og Marie Aast Olsdatter. Det kan være henne, om det står født i 1849 eller 1850 så kan det være en skrive feil. Er ikke så flink til å lese gammel skrift.Men hvor bor denne dama i 1900 tellinga?MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.