Gå til innhold
Arkivverket

[#63168] HO; Etterkommere etter Peder Hansen Fusa (Hope/Børdal/Tysse) 1668 - 1741


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

..og den godeste Ole Mikkelsen hadde vært gift en gang tidligere, med Kari Sjursdatter, som dør her i 1708 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=47&filnamn=HAUS1691&gardpostnr=1085&merk=1085#ovre>Lenkeog her er dødsfallet til det uekte barnet han hadde avlet med Dorte Herfindal Lenke Ole selv dør 80 år gammel i 1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 21: Jeg har tidl. notert Villum Tomasen Utskot (Gjerde) f. 1657 som bror av Borgny Tomasdatter Gjerde. Dette styrker vel muligheten for at også Malene døpt dom. 7. post. trin. 1688 i Fusa kan være Anna Olsdatter Langelands datter. (Isåfall var han svoger til barnets morbror)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

(27) Ja, der ser du Christian! Jeg hadde nok glemt å notere det på Malene. Han ble jo gift med Kari Reinhartsdtr Utskot!Det høres veldig trolig ut!Ja, du Arnfrid, du finner det du! Det forklarer vel hvorfor Gønette står som Sedalen da hun gifta seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Jeg må ha det inn med teskje dette med Peders uekte barn og mødrene. Hva er det dere skal frem til i (27) og (28), og hva med den måten Anita har satt dette opp (23)? Hvordan skal VI gjøre det? Vi har tre uektefødte barn og tre offentlige skrifter. Marte og Gønette er vel greie mht hvem mødrene var, Anne Olsdatter og Synneve Torkelsdatter.Problemet, slik jeg ser det, er om det har vært et leiermål til slik at Malene ikke er Guri Torkelsdatters barn, men en datter av ukjent kvinne. Og, at vi ikke har et kjent barn etter Guri Torkelsdatter og Peders leiermål i 1692.Mener dere nå at Anne Olsdatter kan være mor til både Malene og Marte? Tvillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

(32) Nei, tvillinger kan de jo ikke være ettersom Malene var f. i 1688 og Marte i 1692. Men Malene var uekte og dermed kan vi jo tenke oss at hennes mor må ha hatt en forbindelse med fadderne til datteren.Det som er interessant er da at Anna Olsdtr Langeland har flere forbindelser til disse folka som var faddere.Annas bror Nils var gift med Borgny Tomasdtr Gjerde i dennes første ekteskap. Villum Tomassen Utskot (f. Gjerde) var Bornis bror.Nils Nordbø var født Langeland og var fetter til Anna Olsdtr Langeland (deres fedre var brødre) Altså 3 av fadderne til Malene har en direkte forbindelse til Anna Olsdtr Langeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Da tenker vi oss altså at Peder Hansen og Anne Olsdatter Langeland hadde et forhold over tid, i hvertfall fra 1688 til 1692, samtidig som han hadde et forhold til Guri Torkelsdatter Børdal i 1692. Det er jo mulig. Han må vel ha kommet til Samnanger i 1688, og ikke i 1698.Ser forresten at en Brita Torkelsdatter Kvitingen også hadde et leiermål i denne perioden. Var hun en søster av Synneve?Hva tror dere om det oppsettet jeg sendte dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er noen kandidater til Guro Trengereid:Ola Ollsen Kleppe Uk Gura Joensdatter Houen Pige 2406 1672 Samnanger Mogens Johansen Høysetter Uk Gura Ollsdatter Høysetter Pige 0802 1680 Samnanger Hans Ollsen Tottland Uk Gura Fabiansdatter Tottland Pige 2406 1682 Samnanger Hogne Øriesøn Højsetter Uk Gura Ollsdatter Pige 0306 1683 Samnanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Gura Joensdtr Haugen bodde på Kleppe til hun døde i 1712.Gura Olsdtr Høysæter bodde på Høysæter både med sin 1. og 2. mann (Mogens døde 2 år etter brylluppet og hun gifta seg opp igjen med Hogne Eriksson Høysæter: Her står det Ericsøn og ingneting om at hun var pike! Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Os, Ministerialbok nr. A 4 (1669-1760), Kronologisk liste 1684, side 15. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11615&idx_id=11615&uid=ny&idx_side=-18>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Synneva Torkjellsdatter er min tipp x 6 oldemor. Det var interessant å lese at far til uekte datter f i 1699 er Peder Hansen, for ifølge informasjon jeg har sto det i kirkeboken: hun fikk et barn i 'skirsle' (?) 'hvis faders Navn ingen faa vide kunde'. Det er lenge siden jeg har notert dette og jeg vet ikke hvor jeg fant dette. (Jeg tok ikke det med kilder så høytidelig - dengang.) Men ellers har jeg at Synneva og Ole/Olav Mikjelson fikk barna Kari 1708, Kari 1709 (giftet seg til Haus), Anna 1711 (giftet seg med Peder Monsen Hekland) tvillingene Olav og Mikjel i 1713, Marta 1719 (giftet seg til Skulstad). Min ane her er Anna f 1711. vennlig hilsenGrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den informasjonen har du nok sikkert fra Samnanger bygdebok, for det var det Lauvskard skrev.Synnevas niese, Kristi Mikkelsdtr Kvitingen (datter til Brita Torkelsdtr og Mikkel Jonsson Kvitingen)ble gift med min ane Knut Nilsson Kvitingen (hans andre ekteskap. I 1. ekteskap hadde han barna Marta og Peder Knutsen som det har vært mye skriverier om her da de fikk et barn sammen og holdt på og bli halshogd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser at du har satt ? etter 'skirsle' - det er det samme som dåp. Nils Lauvskard har brukt en gammel nynorsk for det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Christine Hansdtr Loss og Maren Hansdtr får jeg det til. Du har not sikker rett i at dette må være et Sønderborg barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Maren Hansdatter FUSA, altså Maren Kruse.Men hva er navnet på de to første fadrene; Søren Pedersen og Gønette Loss???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, onkel Jørgen som emigrerte til Kbh altså. Hm. Dette ble spennende. Vi kommer oss jo aldri bort fra disse eldste generasjonene. Det dukker stadig opp nye peroner og relasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Enig!, Og, som tidligere nevnt (for lenge, lenge siden) har vi vel også en Malene Pedersd. her: Die Martus, 3 Janus 1688. Faddere: Peder Janss, Anders Pyyg, Samuel Loss, Ane Loss, Mari Peder(overstrøket) Hans daatter. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os i Os, Ministerialbok nr. A 1 (1669-1722), Kronologisk liste 1688, side 38. Permanent sidelenke: LenkeKan det være en yngre søster (som overlevde?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Og her: Maria Loss som fadder i 1698, siste dåp (Anne Pederdstr Sønderborg) på venstre side. Hvem var denne Maria? samme som Christian nevner over i innlegg 46?: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os i Os, Ministerialbok nr. A 1 (1669-1722), Kronologisk liste 1698, side 64. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.