Gå til innhold
Arkivverket

[#63176] Asle Olson (Ål) og Gjertrud Johannesdotter (Hafslo) på Dale i Grytten - lagnad?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Asle Olson frå Rud på Ål, døypt på Ål 22.10.1797, gifte seg i Grytten i Romsdalen 26.9.1832 med Gjertrud Johannesdotter frå Hillestad i Hafslo, døypt i Hafslo 24.5.1790.Asle og Gjertrud var haugianarar og vart gardbrukarar på Dalereiten, Dale øvre i Hen sokn i Grytten der eg finn at Asle døydde 26.8.1865 ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6387&idx_id=6387&uid=ny&idx_side=-166>Lenke).Men kva skjedde med Gjertrud Johannesdotter? Eg ser at ei Gjertrud PEDERSDOTTER døydde kårkone (står det det??) på Dale i Grytten 16.7.1860 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Gjertrud Pedersdatter er sannsynlig Gjertrud Pedersdatter Unhjem som ble gift med Lars Olsen Dahle i 1811. Deres sønn Lars Larsen er gardbruker på Dahle øvre i 1865. Hun var født i 1793 så 74 år i 1860 er jo noe feil, men jeg har funnet større forskjeller.Det finnes en Gjertrud Johannesdatter som døde i 1864, 74 år, men hun er kaarkone på Volstad. Siden Asle er kaarmand på Dahle i 1865 er det vel lite sannsynlig henne.Under de 4 Dahle fam som er nevnt i Raumadalsfolket finnes ikke Asle Olsen. Som nevnt før er det mange familier som mangler i Raumadalsfolket og innflyttere er i hovedsak ikke med.Vh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.