Gå til innhold
Arkivverket

[#63264] Anton Johan (1858) og Nikolai Ingvald (1864) Nilssøner frå Buksnes - bortflytte?

Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibeke L Hansen

Ja, det gjør det nok. Det som gjenstår nå er å få bekreftet at Johan Jahnsen og Bergitte Bye Gjertsdatter var gift! Forhåpentligvis gir Statsarkivet i Trondheim oss dette svaret i løpet av kort tid!Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Vibeke L Hansen

Hei igjen!Først og fremst så vil jeg takke alle som har gitt opplysninger på veien til å finne ut hvem opphavet til debattens hovedpersoner var!Tenkte jeg skulle oppdatere med de opplysningene som jeg fikk fra Statsarkivet i Trh ang skifte etter Johan Jahnsen og sønnen hans Gjert Johannessen.Vel, det finnes ikke skifte etter faren (Johannes). Så dermed får vi ikke bekreftet hvem Johan var gift med, dessverre.Det finnes derimot et skifte etter Gjert. Har fått en kopi av dette, men må innrømme at det ikke var lett å lese. Vedlegger skiftet i to deler, kanskje det er noen som kan tyde dette for meg??Det er ikke så mye vi kan vite om Johannes Jahnsen. Det har tidligere blitt antatt at det er han som i 1801-tellingen er hos sin morfar Johannes Ediessen på Bolle. Der er han nevnt 31 år og ugift.Har nå tatt for meg militærrullene for Buksnes fra 1808 til 1837 der både Gjert Johannessen og faren Johannes Jahnsen er nevnt. De er nevnt sammen på Gierstad i 1826, på Farstad i 1827, på Ballstad(øen) i 1828-1829 og 1835-1837. Gjert var i årene 1832-1834 på Reppe. Johannes er da nevnt på Ballstad(øen) fra 1827-1837. Bakover i tid: Farstad 1827, Gjerstad 1821-1826, Bolle 1818-1820, Holand 1816 og Fygle 1815. Antar at det er samme mann som er nevnt hele tiden pga alderen som blir nevnt. Det som så er interessant er at han fra 1808-1814 er nevnt som sønn på Farstad. Far er Johan Hansen f.Riise.I flg disse militærrullene er Johannes f ca 1779. Det vil si at han i 1801 er 21 år. Ikke 31 som er nevnt på Bolle.På Farstad finner vi i 1801 Johan (Jan) Hansen m/familie: Lenke Her kan Johan Severin sees. Antar at dette er vår Johannes. Faren Johan er her nevnt som Jan. Det kan kanskje være grunn til at Johannes ble nevnt Jahnsen ved sin død.Moren Guren Nilsdatter dør i 1825. I skiftet etter henne (1826) er flg arvinger nevnt: Mannen Johan Hansen, sønnen Niels, 50, sønnen Johannes ca 48, sønnen Abraham, 23, datteren (avdød) Anna Margretha og hennes datter Anna Margretha Lucasdatter, 18, datteren Lisbeth Malena, gift, datteren Ingeborg Maria, enke, og datteren Sara, 32, gift.Her er Johan Severin nevnt som Johannes. I og med at moren er en Nielsdatter er hun ikke datter av Johan Ediessen på Bolle i nevnt i 1801.Det ble i 1801-tellingen nevnt at Johan Hansen var gift for annen gang. Den første hustruen var Siri Hansdatter. Det ble gift i 1773 i Buksnes. Mye kan tyde på at de fikk to barn: Ivar Helt f 1774 og Hans Olai f 1775.Johan gifter seg opp igjen antakelig i 1778. Har ikke funnet den vielsen, men fra www.trekilen sies det at han giftet seg i Borge med Guren Nielsdatter i 1778. Der finner jeg også at Guren var først gift med Johan Rasmussen (nedre Liland). Han ble begravet i 1777. Her også skal det ha vært 2 barn: Niels f 1776 og Johanna/Johannes f 1778.Oppsummert: Ut i fra disse funn i militærrullene, kan det antas at Johannes Jahnsen kom fra Farstad.Vi får ikke bekreftet om han var gift med Birgitte Bye Gjertsdatter, men sannsynligheten for det er nok stor, med tanke på barnenes navn etc.Er det noen som kan støtte meg i funnene mine?? Evt tyde skiftet etter Gjert Johannessen?Mvh Vibeke

bilete6743.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.