Gå til innhold
Arkivverket

[#63385] Hjelp til å tyde kirkebok

Gjest Anne-Rita Kolberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Marion Røen

Jeg tror vi skal se etter en Anders Jensen/Jenssen - etter å ha sett på Magnhilds dåp igjen. Ved konfirmasjonen står det tydelig Jensen og det kan være Jenssen det står ved dåpen. Det er en Anders Jensen, født i Stangvik men bosatt i Aure ved FT 1865: Lenke Kanskje verdt å se nærmere på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Her er dåpen til Marit, Anders` første barn med Ildri (nr 40) Lenke Marit er født før giftemålet og det er anmerket at det er Anders` andre leiermål og Ildris første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Aud Marion, du er en knupp, jeg skulle jo ha sett denne karen på konfirmasjon. Sikkert rett mann det her. Får staret å lete igjen og finne hans mors navn. Da er jeg i mål - nesten. Takk og takk igjen. Du er jammen en dyktig slektsforsker.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Takk igjen. Nå har jeg jo nesten alt jeg trenger. Fant Anders mor, tror jeg, i 1801 tellingen på Hollen i Stangvik som nr. 213. LenkeFant ingen Jens Knudsen på Qvande i 1801,Aud Marion - takk igjen.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Bare hyggelig, Anne-Rita. Jeg skal se om jeg kan finne flere opplysninger, jeg også. - undres på om Henrik Jensson Kvande - som er omtalt under Vika/Ora, Follerøli, på side 267 i Heimar i Surnadal, bind II (Hans Hyldbakk), kan være bror til Anders. Fra boka: 'Henrik Jensson Kvande var siste mannen som budde i Ora. Han var f. 1818 på garden Lånna på Kvanne og var gift 1844 med Brit Olsd. Sjøflot frå Sjøflotbaugen, f. 1820.' Et oppslag i bygdebok ville vel avklart det hele; siden jeg ikke har de aktuelle bøkene selv - og erfaringsmessig er det lang ventetid for å få dem på fjernlån - får vi håpe noen kan hjelpe med oppslag. Her er Henrik i FT 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Henriks konfirmasjon Lenke - og han er født i Kristiansund med en annen mor enn Anders. Kanskje må vi utenfor Stangvik for å finne Jens Knudtsen i FT 1800 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Takk igjen. Jeg er ute på reise denne uken, så derfor litt sporadiske svar.Hadde vi funnet at faren var fra Qvande - da hadde jeg hatt nesten alt jeg trengte. Selvfølgelig: Er det noen som kan slå opp i bygdebøkene blir jeg glad, også om det står noe om når disse folkene døde.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei, Aud Marion kontaktet meg om denne sakenJeg har skum-est i innleggene men finner ikke opplagte svar på alt her. Det er vel klart fra innleggene så langt at faren til Anders heter Jens Knutsen Kvande. Jeg har sjekket konfirmantene i Stangvik i aktuelt tidsrom, og finner ikke noen Jens Knutsen der. Det er derfor grunn til å tro at han er innflytter. Sjekket også FT1801 for Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag. Finner en person som har tilknytning til Stangvik, det er Jens Knutsen Rømme fra Orkdal, f. 1785. Det kan selvsagt være flere Jens Knutsen som ikke finnes i papirene, men mye ved Jens Knutsen Rømme kan passe. Noen fakta:Faren Knut Jenssen kjøpte i 1810 Hollen i Stangvik. I 1812 kjøpte han garden Lånna på Kvanne. Denne garden delte han i to i 1827, Jens Knutsen fikk den parten som het Lånna, broren Jo Knutsen en annen part kalt Leitet. Jens Knutsen var altså kommet til Kvanne før Anders Jensen var født i 1815, etternavn Kvande rimer derfor i 1815.Jens Knutsen giftet seg i 1825 med Eli Pedersdatter fra Austre Kvanne. Tre barn, den eldste var Henrik Jensen som er nevnt i innleggene 33-35. I 1838 selger Jens Knutsen Lånna og flytter fra Kvanne. Om Jens Knutsen har en tilknytning til Follerø vet jeg ikke, det var imidlertid sammengifting mellom garden Follerøli og Jens Knutsens slekt på Kvanne. I 1840 kjøper Jens Knutsen garden Nestua på Fløystad i Straumsnesset (da Stangvik). Sønnen Knut Jenssen overtar denne i 1852 (skjøte fra faren), senere selger han forøvrig og kjøper Almvika i Tingvoll. I Anders Jenssens giftemål i 1855 er faren 'afdød'.Jeg finner ikke flere Jens Knutsen i 'rett' alder rundt Kvanne i det aktuelle tidsrom. Som det fremgår, er dette bare indisier, ingen bevis. Har ikke hatt tid til å sjekke faddrene til Henrik og Knuts barn, kanskje noe håndfast kan dukke opp der. Henrik hadde 10 barn, så han trengte vel slekt til faddere, men det er mulig Anders bodde for langt unna?Så litt mer konkret:Mali Olsdatter Hollen, f. 1786. I FT 1801 er hun ganske riktig på Holden. Dette står ikke i gardsbøkene, men stefaren og mora var da drivere på Hollen, og bodde der. Stefaren het Ola Pedersen Søyset, f. 1761, opphav ukjent. Mora het Brynhild Pedersdatter, var født 1755 og var fra Nestua Skralthaug i Surnadal. Ho var først gift med en Ola Anderssen Holten som var bruker på Follerø i Surnadal. Hans Hyldbakk sier han trolig var fra Årnes, men dette kan jeg ikke bekrefte.Ola Anderssen og Brynhild var gift 1782, hadde fem barn, deriblandt Mali. Mali hadde også datteren Ingeborg Ingebrigtsdatter, gift med Ola Eivindsen Røv på plassen Røvsmelen i Surnadal. Magnhild Olsdatter Follerøli, som sammen med mannen Nils Jakobsen var faddere på Anders Jenssen, var søster til Mali Olsdatter.Håper dette kan bidra. Skal se litt mer på saken når jeg får tid.Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Tusen takk, Erling og takk til Aud Marion som tar kontakt med de hun kjenner.Her var det mye opplyninger. Flott - og takk igjen.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Hallo Anita.Grunnen til at jeg leter så mye er at jeg holder på å lage en slektstavle for mitt søskenbarns samboer. Han vet det ikke, så derfor ingen navn her. Det vil si, om alt dette stemmer, så har dere felles tippoldefar. Vet du når han døde.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Takk til deg, Erling - du har jo vært meg til god hjelp flere ganger tidligere også. - og Anita, kanskje var dette 'påfyll' til din slekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei igjen,Kan legge til litt til lenken i innlegg (44):Knut Jenssen hadde sikkert kjøpt Rømme, han brukte i flere tilfelle Svelstad som navn. Kona Agnes Olsdatter var født Snausen. Og bror til Jens Knutson, Jo, som det er vist til i lenka, var gift med Ildri Jonsdatter Ellevset, f. 1804. Ho vart ellers som enke oppattgift med Knut Knutsen, yngste bror til m.a. Jens og Jo. De tok over Lånna på Kvanne etter Jens Knutsen. Etterkommerne sitter fortsatt med garden.Ellers kikket jeg litt mer på noen faddere for om mulig å få flere holdpunkter. Ved dåpen den 6. februar 1845 (Stangvik) til Henrik Jenssens sønn Ola, var fadderne på farsida overnevnte Knut Knutsen Qvande og Anders J. Qvande. Ser ikke at det er andre Anders J Qvande enn Anders Jenssen som tilhører slekta, i alle fall. Fadderne ellers var på morsida, fra Sjøflot.Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Ja dette var nye og nyttige opplysninger for meg også.Hadde ikke kommet vidre med min tippoldefar Anders Jenssen. Min tippoldemor Ildri Kristensdatter Hovdes aner var lettere å følge. Det var morsomt det finnesetterkommere av hans barn. I fra Valsøyfjorden er det bare min oldemor Randi Andersdatter Hestnes som har etterkommere. Hennes 3 brødre fikk ingen etterkommere. Er du interessert kan du få hennes slekt. Hun fikk ett barn som er min morfar John Markussen Hestnes. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Hallo Anita Det var artig at du også fikk hjelp. De er fantastiske, Aud Marion, Bjørn og Erling, som står på å leter og finner. Jeg er ute på reise, jeg tar kontakt når jeg er tilbake.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.