Gå til innhold
Arkivverket

[#63711] Anders Castus Svarstads første ekteskap

Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg lærte hvordan jeg kan få opp de enkelte listene i kirkebøker som liste, her 'Borgerlig viede'. Setter inn foto av skjermbildet

bilete5810.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ved Ebbas fødsel i 1903, ser jeg at hun er oppført som ekte, selv om foreldrene ikke giftet seg før i 1904. Ser det ikke også ut som om Anders og Ragna har forskjellig adresse; at hun bor i Pilestredet? Og hva betyr anmerkningen helt til venstre, i margen før fødselsdatoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper flere kan ha glede av søket! (29) 'ekte' er tilføyd i merknadsfeltet, ikke i rubrikken for det. Ser ut til at de som er født utenfor ekteskap står tomme i det feltet. Så er det her føyd til at foreldrene giftet seg. 'B.g.' kan det være 'borgerlig gift' ?I venstre marg står det en dato 9.12.03, gjør det ikke? Hva F 1/3 11 er, vet jeg ikke. Det er brukt bokstavene F og M ved innføringen i margen. Dato for egen protokoll eller for brev sendt til ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

F 1/3 11 kan kanskje være et klokkeslett for fødsel? Var ikke et av barna til Anders og Ragna syke? Det kan jo ha vært en såpass dramatisk fødsel at klokkeslettet ble anført i tilfelle barnet døde allerede etter noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller det har med den doble føringen som ble utført hvor F. står for Fødselsstiftelsen og M for Menighet. Og med betaling. Du kan lese mer om det i sognehistorikken, et lite utdrag her *Enkelte prester klaget, og ved kgl. res. 02.07.1834 ble det fastsatt nye bestemmelser for dåp av barn født i Fødselsstiftelsen. Disse bestemmelser fikk konsekvenser for kirkebokføringen. Barn født utenfor ekteskap i Fødselsstiftelsen skulle fortsatt døpes her og innføres i stiftelsens dåpsprotokoller. Innførslene skulle som før være hemmelige, og barna skulle ikke anmeldes til sognepresten eller føres inn i kirkeboka i den respektive menighet. Fattige koner og koner i trange kår som lå her mot halv betaling, kunne fortsatt få barna sine døpt i stiftelsen uten å betale noe til presten i den menigheten de tilhørte. Men melding om dåpen skulle sendes vedkommende for å innføres i kirkeboka, med anmerkning om at dåpen var foretatt i Fødselsstiftelsen.* LenkeDet var sønnen Trond som var syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Vigdis: Dette har du sikekrt helt rett i. Takk for hjelpen.Men er det noen som har detaljer rundt separasjonen og skilsmissen mellom Anders Castus Svarstad og Sigrid Undset. De ble separert i oktober 1924, men er det noen som kan hjelpe meg med datoen?Og når ble de endelig skilt? Jeg ser at det opereres med både 1927 og 1928 i de forskjellige biografiene, men et sted må det vel være mulig å finne datoene for disse hendelsene? Jeg går ut fra at sorenskriveren, eller arkivene fra sorenskriveren må være et sted å lete. Befinner arkivene etter sorenskriveren på Lillehammer seg ved statsarkivet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Caecilie Stang

Før 1949 var det Justisdepartementet som ga bevilling til skilsmisse. Fylkesmannen fungerte da som en slags 'sluse' ved å forberede saken, sende den til departementet, så tok departementet en avgjørelse, sendte saken tilbake til fylkesmannen som deretter varslet partene. Det finnes ingen egen serie av skilsmisser i fylkesmannsarkivet før 1949. Da står vi igjen med journal og kopibok. Når det gjelder Sigrid Undsets separasjonsbevilling som skal ha vært gitt i oktober 1924, ifølge hennes biografer, så har jeg lest gjennom kopiboka (utgående brev) til Fylkesmannen i Oppland for månedene september og oktober 1924 uten å finne noe informasjon om dette. Deretter prøvde jeg meg på journalen og brukte en halv time på å tråkle meg gjennom to måneder med brevinnførsler. Når datoen for skilsmissen er så godt som ukjent og en må lete over år, sier det seg selv at denne typen leting er krevende. Verken kopibok eller journal hos fylkesmannen har registre. Men ... i Riksarkivet oppbevares arkivene til underkontorene i Justisdep. som utstedte skilsmissebevillingene. Her finnes det også registre til saksarkivene. Rette vedkommende er altså Riksarkivet. Statsarkivet i Hamar har fått en direkte henvendelse om emnet derfor dette svaret på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk for svar. Men det betyr at det er større sjanse for å finne noe hos dere, dersom man først finner bevillingsutstedelser med datoer i Riksarkivet? På den annen side bli det kanskje smør på flesk - eller vil det være forskjellig informasjon å hente ut i de forskjellige arkivene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caecilie Stang

Hos oss vil en ikke finne annet enn innførsler i journalen hvor dato og tema kommer fram, eventuelt et følgeskriv i kopiboka. Det er nok Riksarkivet som har selve saksdokumentene; vi har dem ikke før 1949.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk igjen. Jeg går nesten ut fra at direktehenvendelsen du nevner kommer fra samme mann som jeg har vært i kontakt med, men jeg viderebringer det du har skrevet her, likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.