Gå til innhold
Arkivverket

[#63984] Amerikafotografer

Gjest Sigrid Lien
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnar Hjelmeland

Hei, Kom over eit flott bilde frå Etne, stempla Mykebust Sudio. Fann det på Kendall Co.Ill. om det kan vera av interesse. Mvh. Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Ulltveit-Moe

Olav Aa. Moe fra Gjerstad, Aust-Agder (Nedenes Amt) reiste ca 1885 til USA. I årene fra ca 1875 til han emigrerte virket han som skomaker og fotograf i Gjerstad, det finnes mange bilder etter han. Jeg har undret meg på om han også prøvde seg som fotograf i USA, kan du finne ut av det, Sigrid Lien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Lien

Til Magnar Hjelmeland: Takk for tipset.Ja, og jeg er svært interessert i Myklebust. Kan du sende meg bildet?Og til Olav Ulltveit-Moe: Jeg har funnet en Ole Moe i fotografregisteret til Minnesota Historical Society. Der blir det oppgitt at han virket som fotograf i Minneapolis på 1870- og 80-tallet. Men ut fra utreisetidspunktet du oppgir for Olav Aa. Moe, kan det vel neppe være den samme mannen? Men det skal legges til at jeg har funnet feil i MHS registeret tidligere.Vennlig hilsen Sigrid Lien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei!Vet ikke om du har fått med deg disse fotografene. Er usikker på om alle er norske, men ihvertfall:1) N. Hildahl i Austin, Minnesota (han var definitivt norsk)2) Jenson Bros. i Albert Lea, Minnesota3) J.O. Anderson i Amery, WisconsinHilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Lien

Hei Kjell HambergTakk for tipsene. Jeg arbeider med et register over disse fotografene - som også skal inn i boken som kommer. Lykkeligvis har jeg allerede registrert Hidahl. Han står også oppført i fotografregisteret til Minnesota Historical Society. Der kan en også finne Jenson Bros - men jeg er rett og slett ikke sikker på om de var norske. Har ikke fått undersøkt det ennå.J.O.Anderson var ny for meg. Har sjekket i ancestry.com og funnet at ja, han kom fra Norge. På internett fant jeg også et fotografi av ham tatt i 1899. Men i den amerikanske folketellingen for 1920 er han blitt 64 år og har tydeligvis sluttet som fotograf. For da oppgir han at han 'none' som 'occupation'.Om det er andre som også har tips om amerikafotografer vil jeg være svært takknemlig. Det er oppsiktsvekkende at det var så mange med norsk bakgrunn som valgte denne leveveien i Amerika.Vennlig hilsen Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Hei, Eg har gått in på ' The IL Gen Web, og så Kendall co. så Norwegian immigration, så Postcards and pictures from Norway. der fann eg i alle fall 3 frå Myklebust Studio. Om du vil eg skal henta dei ut å senda på e.mail, så er mi adr. mkris-hj@online.no. Mvh. Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeisannI min førjulspresang fra Amerika, var det bilder tatt i hhv. Eggan Studio, Minneapolis, Minn. og Halmrast Studio, Minneapolis. Sjekket på ancestry, og dette er også fotografer med norsk herkomst. Skulle disse være av interesse, sender jeg gjerne over. Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Lien

Ja, jeg har dem i registeret mitt. Og bilder er jeg alltid interessert i. Arbeider nå med en stor utstilling over Amerikafotografi som skal følge boken.Og der vil det være bruk for mange bilder. Tusen takk!Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeiHar også to bilder tatt i hhv. Dorian Studio, og Ideal Studio, sistnevnte i Chicago, IL. Dorian Studio kan muligens ha vært i Spokane, WA, der er jeg usikker siden det ikke står noe mer. Vet ikke om disse to fotografene er norskættet, men om interesse, så har jeg de. Send meg en mail, så jeg får adr. din så skal jeg sende over. wenfar(a)gmail.com Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

Hei!Har også noen amerikafotografier. Det ene er tatt i Merrine W Studio i Seattle, og det andre er tatt i Sterling Studio Tacoma. Vet heller ikke om de fotografene er norskættede, men om det er av intresse så kan jeg maile over de bildene? h_bg52@yahoo.noHilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Lien

Hei igjen IngerJeg vil være takknemlig for Solbergfotografiet. Har også funnet noen av ham selv, men jeg ser at jeg må få ham inn i registeret mitt.Så takk for påminnelsen. Min mailadresse: Sigrid.Lien@lle.uib.noSigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Lien

Tusen takk til Inger - og til Beate: Ja, Magdalene Norman kjenner jeg til. Har allerede skrevet litt om henne i boken. For en spennende dame - og for en fin fotograf!Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Har du noe om fotograf Cappelen i 240 Columbia Street, Brooklyn, sist på 1800- og/eller først på 1900-tallet ? Han var en svært fjern slektning av meg. Det ligger noen fotografier fra hans atelier ute på nettet.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Lien

Tusen takk for tipset. Dette var veldig spennende. Jeg har strevet en del med å finne fram til norskamerikanske fotografer som var aktive i Brooklyn. Har fått litt hjelp fra Scandinavian East Coast Museum og biblioteket i Brooklyn, men det er fremdeles mange huller her. Og Hans Cappelen var ny for meg. Jeg har lett fram de fotografiene du nevner som ligger på nettet. De ser ut til å være fra 1890-tallet. Men har forsøkt, og klare ikke å finne opplysninger om Hans Cappelen via ancestry.com - dvs amerikanske folketellinger, emigrantprotokoller osv. Men du kan kanskje hjelpe meg med hans fødselsdato? Vennlig hilsen Sigrid Lien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Det jeg har notert er ikke en fotograf med fornavnet mitt, men med navnet Will (William eller Wilhelm) Cappelen som levde (født i ?) 1898. Han var gift med en Nina, bodde i Brooklyn og der bodde også hans far Johan Jørgen C. (1875-1901) og mor Natalie født Nilson (født 1879 ?).Johan Jørgens foreldre var apoteker i Haugesund Peter Wilhelm Daniel C (1829-1885) og Bolette født Ullitz (1836-1889).Det blir spennende å se om du finner ut mer om fotografen, fordi jeg har ikke mer om han enn omtalt her i tråden.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Lien

Til HansTakk for at du fikk rettet opp misforståelsen mht fornavnet. Jeg har sjekket ancestry.com og finner ham både som Will og Wilhem i New York City Directories i årene 1915,1916 og 1925. Men det er også alt så langt.Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.