Gå til innhold
Arkivverket

[#64143] Tomas Pedersen, father of Katinka Eline By

Gjest Kristen Åkre
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristen Åkre

Is it possible to find the sources where bygdebøker are written from, since Rødøy apparently does not have bygdebøker yet? ...To see if Tomas Pedersen in Katinka's baptismal record farmed/lived on Glein or if the one born there in 1847 was probably what was meant by the entry's mention of Tomas coming from Glein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Kan noen oversette så har jeg i mine notater at Katinka Eline By ble født 24.10.1880, døpt hjemme 15.3.1881, Stadfestet dåp 24.7.1881. Hun var født utenfor kteskap og faren var Tomas Pedersen, f. 1851 i Glein, mora var Ane Johanna Olsdatter, f. 1854 i Brennes, Rødøy.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Mr. Birger Forsmo writes that Katinka Eline By was born on the 24th of October 1880, and christened at home on the 15th of March 1881. The christening was confirmed in church on the 24th of July the same year. Her parents were Tomas Pedersen, born 1851 in Glein, and Ane Johanna Olsdatter, born 1854 in Brennes, Rødøy. The parents were, by the way, not married.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen Åkre

Ja, jeg skjønner det mht Nr (27)/(28), men jeg kan ikke finne dåpsattest for Tomas ca. 1851 eller 1854 ( /-) i Glein/Dønna, så er jeg ikke sikkert at han ble født der eller bare hadde kom igjennom gården før Brennes/Rødøy...? Jeg har funnet sikkert at Ane Johanna Olsdtr. ble født 26/6-1851 på Rødøy. Jeg vet også at Ane og Tomas hadde aldri giftet seg, og Ane giftet seg igjen 26/8-1883 med Jakob Andersen på Rødøy.Jeg lurer på også om noen kan hjelpe meg til å tyde hva det står på utflyttedeliste for 1901: Lenke På innføringen for Kathinka kan jeg ikke lese/forstå hva skrives under 'Indholdet af meddelte Attester...'.Vet noen også hvorfor dåpsattester fortsettes ikke senere enn ca. 1923 i Rødøy?? Jeg prøver å finne når Ane Johanna Olsdtr. døde, og jeg tror at hun døde senere enn da.Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

'about age, babtism, konfirmation and free to marry, se att...' osv. (om alder, daab, konfirmation og ægteskabsledighet att ...-01'Hvis dåpen etter 1923 er i en kirkebok som inneholder dåp utført senere enn 1928 (80 års klausul), så kan det være årsaken til at dåpsinnførslene for Rødøy ikke er tilgjengelig lengre enn til 1923. tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg glemte så skrive at Jacob Andersen var sønn av Anders Hågensen (1802-1864) og Caroline (Karen) Oline Ericsdatter (1797-1885).Caroline var fra Loftfjell, Nord Rana. Anders og Caroline flyttet til Tømmerdal, Rødøy. Caroline døde i Jansvik, Rødøy 18.1.1885. Anders døde i Tømmerdal, Rødøy den 23.8.1864.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen Åkre

I appreciate the information people write, but there is a lot of repeated information that I already identified...The short of it of what I am trying to find out: 1. Where really was Tomas Pedersen (far til Kathinka Eline) born and when? 2. When did Ane Johanna Olsdtr. die?Mange takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.