Gå til innhold
Arkivverket

[#64165] Fødsel i Sverige 1877, kan noen hjelpe?

Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Marit Maria reiste til Norge, kansje hun døde der.Nilsdotter, Maria Piga (ogift kvinna)f. 9/11 1855 i Västra Fågelvik, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 2/8 1879 från Låssbyn, Västra Fågelvik, Värmlands län (Värmland) till Ås, Akershus fylke, Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Er en Maria Nilsson f 1855 i Oslo 1900. Men det kan jo være hennes mann sitt etternavn???Schaftegade 11 Anders Nilssen m b hf g Dagmandsarbeider 52 Sverige (Vermland) Svensk Sis?? 47632 Maria M. Nilssen k b hm g Steller i Huset 55 Sverige (Vermland) Svensk Sis?? 47633 Hanna C Nilssen k b d ug Sypige for egen regning 85 Sverige (Vermland) Svensk Sis?? 47634 Hilma M. Nilssen k f Syghuset d ug Datter 88 Sverige (Vermland) Svensk Sis?? 47635 Emil Nilssen m b s ug Søn 91 Sverige (Vermland) Svensk Sis?? 47636 Otto B. Nilssen m b s ug Søn 171299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Igjen - hjertelig takk for avklaringer! Og - ja, jeg vil gjerne ha det som kan finnes om denne familien - om noen vil hjelpe videre. Om Marit er rett dame, kan det jo teoretisk være etterkommere etter tre søsken her, Marit, Nils og Anders. Tusen takk også for Selmas dato for emigrasjon. Dette stemmer dårlig med emigrasjonspapirer i 1900 til Amerika som sier hun er bosatt i Tønsberg og født i 1877,så det må være emigrasjonspapirer som er feil. Kan noen få kikket i en kirkebok og se om SElma også bærer navnet Line? Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bare sånn raskt før det er natt her. Jeg tror det er feilMaria i innlegg 27. Jeg mener i farten å huske fra husforhør at hun kom tilbake igjen til Sverige. Kommer tilbake til mer i morgen.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Maria emigrerte vel to ganger ifølge tidligere innlegg, siste gang til Ås i 1975, så hun kunne vel være i Norge. Imidlertid dukker det her sist opp Marit før Maria og Maria M. Hva står i kirkeboken, mon tro?Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Beklager dobbeltinnlegg også. Det er visst sent... Litt forvirrende her: 'De blir på plassen Lossbyn i Västra fågelvik frem til de den 10/11-1886 flytter til Töcksmark. 1883 eller 1886? Fra 1/4-83 er de å finne på plassen Stenbyn i Töcksmark. Sønnen Nils gifter seg i 1888(mener jeg i farten det var) med Amanda som har fremkommet her tidligere. De får flere barn og bosetter seg også på Stenbyn.'Christina og Nils bor altså kun to steder som gifte.. Nøyaktig når giftet sønnen Nils seg? Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjenBeklager at jeg kanskje har forvirret litt. Nå har jeg fått tatt dette igjen, i og med at dette kanskje er rett familie. Jeg har fulgt familien på Lossbyn i Västra Fågelvik frem til de den 10/11-86 flytter til Stenbyn Sätra i Töcksmark. Der blir de boende, så jeg har hatt anledning til å følge familien til og med 1914.Familien ser slik ut:Torpare Nils Svensson 24/3-31 Fågelvik. Han dør i Töcksmark 21/5-1900 av lunginnflammation.hustru Christina/Kristina Svensdotter 26/8-26 Holmedal. Kristina blir boende på Stenbyn som enke (sammen med sønnen Nils og hans familie) frem til hun dør 5/11-1902. Noe dødsårsak er ikke innført i dødboken.Barn (alle født i Fågelvik)Maria 9/11-55. Flytter til Onsø i Norge 2/4-75 og kommer hjem igjen til Lossbyn 9/11-78. Hun og søsteren Anna Lisa flytter til Ås i Norge 2/8-79. Etter dette er hun ikke å se hjemme igjen.Anna Lisa 11/9-58. Flytter til Ås i Norge samme dato som søsteren Maria.Anders 24/5-62. Flytter til Norra Amerika 1/4-83Nils 3/2-66. ( han venter jeg nå med og tar han for seg selv lenger ned her)Selma 28/9-69. Flytter til Kristiania 19/8-99Det er altså foreldrene her og barna Nils og Selma som flytter til Töcksmark i 86. De andre barna har jo da flyttet.Så går jeg til Nils og Kristinas sønn Nils f 3/2-66. Han var altså med på flyttingen til Töcksmark i 86. Han flyttet hjemmefra den 15/11-87 og bosatte seg også på Stenbyn Sätra, akkurat som sine foreldre. den 30/9-88 gifter han seg med sin Amanda Andersdotter f. 28/4-1866 v.fågelvik.I husforhøret 1881-90 står det at Nils vistas i Kristiania, har vel kanskje besøkt sine søsken da. Jeg er usikker på om dette også gjelder Amanda eller om hun da var i Sverige. Nils innskrives som Värnpliktig i Töcksmark i 1887.I husfohøret 1891-95 side 189 (töcksmark) står det en anmerkning på Nils: 'Kongl tillåtelse att ? (tror det står emigr...) den 4/9-91.' Det står også der vistas i Kristiania. Den 29/10-91 melder både han og Amanda flytting til Kristiania. Slik det nå fremkommer når det gjelder deres barn så må de ha vært i Kristiania en periode begge to. Så vistelsen ser ut til å gjelde dem begge(da flere av barna deres er født i kristiania)Nils og Amanda kommer derimot tilbake til plassen Stenbyn Sätra i Töcksmark den 30/9-88, men må allikevel vært en del frem og tilbake mellom Norge og Sverige fortsatt.I husforhøret 1901-1910 side 278 stenbyn sätra i Töcksmark står de nå med flg barn:Bergliot Kristina 18/5-89 kristiania. Hun fikk en dødfødt oäkta dotter 20/6-06. Hun fikk deretter oäkta dotteren Judit Natalie f 10/11-08 i Töcksmark.Alfred Nikolaus 20/2-91 kristianiaMaria Charlotta 20/11-93 KrsitianiaSelma Elisa 5/8-96 TöcksmarkSven William 2/1-99 KristianiaEster Emilia 27/3 eller 27/9-1901 TöcksmarkNils Fredy 8/10-03 TöcksmarkBorghild 16/2-08 Töcksmark. Død 19/2-08 TöcksmarkRut Mimmi 8/3-10 Töcksmark, død der 26/6-10Så i husforhøret 1911-1920 (side 275) flytter Nils og Amanda med de fleste av sine barn til Hobøl i Norge den 30/4-14.Sønnen Alfred Nikolaus flytter til Kristiania 22/12-1911.Datteren Bergliot Kristina og hennes oäkta dotter kommer tilbake fra Norge og til Stenbyn Sätra, uten at dato for det er angitt. Bergliot flytter så til Kristiania den 31/7-1914 mens hennes oäkta dotter Judit samme dato flytter til Hobøl. Vi kan vel kanskje anta at hun da flytter til sine besteforeldre ?Ble dette forvirrende ? Det var mye forvirrende rundt Nils og Amanda må jeg si. Jeg fant vel egentlig ikke noe enklere måte enn dette å sette det opp på.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei igjenJa her raser det inn med info fra Anne Lene, kjempebra. Jeg tror jeg har funnet gravstedet til Nils og Amanda i Hobøl. Det er vanskelig å se helt hva som står på stenen av årstall og datoer [url="http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2072109>LenkeSlo opp på dødsfall til Maria og det stemmer med deres datter født i 1893, nr 4 i 1914 LenkeNils`s dødsfall, nr 1 i 1917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Her er Judit i Hobøl 192922.10.1928 3.2.1929 Borgny Marie (u.e) landbr.skoleelev Olav Skjerve tj. pike Judis Natalie Nilsen Folle landbr.skole, Ski Hestehagen 1906 1908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så fint hva Marit og Hanne har funnet. Ja resten er nok å finne i Norge her. I allefall hva Nils og Amandas etterkommere gjelder.Lill. Forstår jeg deg dithen at du nå er sikker på at dette er rett familie ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Så langt jeg kan forstå, ja. Tusen hjertelig takk. Om det finnes mer informasjon tas det selvfølgelig imot med stor takk, likeså :-)))).Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Fødelsesboken for Västra Fågelvik sier nemlig at Nils er født den 22/3-31 og døpt den 24/3 i Lösbyn av foreldrene: torpare Sven Nilsson og Maria Nilsdotter 26 år. Den fødelsesdatoen jeg tidligere har skrevet er da tydeligvis hans dåpsdato.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei igjenLill, Borgny Marie er uektefødt datter av Judit Natalie (datter av Bergliot Kristine) og Olav Skjerve, nr 2 LenkeSer vi på fadderene har vi der Martin Karlsen og hustru Selma, kan denne Selma være datter av Nils og Amanda?? Det er også en Nils Nilsen Hesthagen, kan det være Nils Fredy?Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

På FS som Anne Lene nevner i innlegg 42 er det også en dame i Oslo som har gitt info til dette. Ta kontakt med henne først. Ifølge gule sider har hun samme adresse nå.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg fortsetter å rote litt i Sverige jeg.Har sett etter Kristina Svensdotter som født. Også her må jeg få rette opp en feil, enten det er jeg som har tydet galt, eller det har stått galt i husforhør er jeg ikke sikker på.Christina er født og døpt den 26/8-23 på Bäskenhvarf av foreldrene fältjegaren Sven Dahl og Marit Andersdotter.Da finner jeg de i husforhør 1821-26 side 19 og 1826-1830 side 19 på plassen Bäckenhvarf i Holmedal. Familien er slik:Fältjegaren (overstrøket) engvaktaren Sven Jansson Dahl f 1798 i Silbodal. I husforhøret 1826-1830 står han som soldat Sven Jansson Bjørkman (Dahl er da overstrøket) Bjrøkman er sikkert da hans soldatnavn.hustru Marit Andersdotter f 1796 Holmedal, død 12/10-30Barna: Maria f 1817 Holmedal. F.dato er ikke innført og det er en anmerkning på at hun ikke er innført i dopboken.Jan Jacob 19/3-21Christina 26/8-23Anders 11/11-25Anna Catharina 25/8-28Datteren Christina finnes på Emibas som utflyttet til Rødenes i Norge.Post 847544Svensdotter, Christina Piga (ogift kvinna)f. 26/8 1823 i Holmedal, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 11/10 1846 från Öjersbyn, Västra Fågelvik, Värmlands län (Värmland) till Rödenes, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 165Emibas emigrationsakt: Västra Fågelvik S 1846 008Onormerade namnformer:Destinationsort: Rödenäs Destinationsland: NorgeHun finnes som innflyttet til Rødenes den 5/11-46 for at tjene. Permanent sidelenke: LenkeJeg har ikke lett etter henne som utflyttet fra Rødenes igjen, men hun må jo ha flyttet tilbake til Sverige før deres første barn ble født i 1855.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, her kommer det frem mye i dag. Det hadde jeg i farten oversett Marit. Fint at du så det. Mye enklere å ta kontakt med en i Oslo ja. Helt klart.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei kjære dere, dette var bare så utrolig flott! Hjertelig takk for alt dere har jobbet og bidratt med.Jeg hadde allerede tatt noen telefoner og alt dere kommer fram med virker svært relevant. Men disse submitters må jo antakelig være de som vet mest.Jeg har en annen familie jeg har slitt med som kom fra Sverige, håper jeg kan få litt mer hjelp med den også litt senere.Det er virkelig utrolig hva dette forumet kan utrette, dvs hva alle dere hjelpsomme aktører gir av tid og interesse! Dette kommer til å glede mange som ikke har noe kjennskap til sammenhengen, flere steder i Norge og flere steder i USA, kanskje til og med i Sverige?!Jeg kommer tilbake med litt informasjon om fremdriften, kanskje finnes det fremdeles uløste - men løsbare 'hemmeligheter' for eksperter som dere.Ha en flott kveld!Beste hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Kjære gode hjelpere! Håper å komme tilbake med mer, men det er noen grener som nok ikke annen slekt har kjenskap til:Broren til Selma, Anders Nilsson f. 24.5.1862 i Västra Fågelvik emigrerer til Norra Amerika 1.4.1883 fra Løsbyn. Har noen oppdaget noe om ham?Søster av Selma, Maria f. 9.11.1855 em i 1879 til Ås i Norge. Jeg har ikke funnet henne igjen.Søsteren Christina f. 15.11.185 flytter 1870 til Rakkestad, Østfold fylke, men jeg har heller ikke funnet noen etter henne.Faren Nils har en bror Anders Svenson født 1834. Kan det finnes slekt i Sverige etter ham!!!?Hvis noen kan finne mer på noen av disse hadde det vært kjempeartig.Vennlig hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.