Gå til innhold
Arkivverket

[#64165] Fødsel i Sverige 1877, kan noen hjelpe?

Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Nyhus

Hei igjen LillOm Anders Svenson fant jeg dette på FS LenkeDet er store hopp mellom barna så her kan det være flere barn. Vær obs på at FS kan inneholde feil.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei igjen! Trivelig at dere dukker opp igjen! Jeg har kommet innpå noen av disse du nevner på FS, via tips fra den amerikanske submitterens genealog, som har lagt det inn. Men er takknemlig for tips, da det antakelig er mange fler enn jeg ser i forbifarten! Jeg har ikke kommet fram til nålevende, men regner med å kunne finne noe slekt etter Nils, bror av Selma. Broren Anders som emigrerte har jeg ennå ikke funnet noe på. Går det an å se informasjonene fra 1890 tellingen fra Øijersbyen? Er det mulig å følge familien til Anders videre? Tar gjerne imot tips om feil, om du ser noen, Marit. Jeg er antakelig såpas ivrig nå at jeg legger inn det meste :-) Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Dessuten sies det at Selma skal ha bodd i Son. Hun utvandrer fra Fågelvik til Oslo i 1899, gifter seg neste måned og emigrerer til USA få måneder senere. Et mysterium er det at hun står oppført som bosatt i Tønsberg og 23 år gammel, når hun skal være bosatt i Oslo og være 31 år. Her må det foreligge en feil både herfra og på Ellis Island. Mannen er jo riktig og destinasjonen er riktig.... Hvor er SElma årene før hun emigrere. Jeg tipper i Oslo eller Son...Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei igjenI 1900 tellingen Sverige er Ingeborg enke og bor sammen med barna Nils og Karolina samt en uekte datterdatter, hvem er hun datter til ??Post 2226094Hedvig Elisabetf. 1894 i Västra Fågelvik (Värmlands län, Värmland)oä. dd. Flicka, ensam i familjenÖjersbyn Västra Fågelvik (Värmlands län, Värmland)Födelseort i källan: Vestra Fogelvik.Kan være henne jeg har funnet i Sveriges dødbok, forutsatt at fødselsdato er rett18940901-6442Petrusson, Hedvig ElisabetSkarbol 670 10 TöcksforsDöd 4/12 1980.Kyrkobokförd (1974) i Töcksmark, Årjängs kn (Värmlands län, Värmland). Mantalsskriven (1974) på samma ort.Född 1/9 1894 i Västra Fågelvik (Värmlands län, Värmland).Änka (8/11 1947). -------------- Födelseförsamling i källan: V FÅGELVIK (Värmlands län)Källor: RTB 80 / SPAR 90Anna Andersdotter er giftPost 2226097Andersdotter, Annaf. 1873 i Västra Fågelvik (Värmlands län, Värmland)h. Gift kvinna, mor i familjenÖjersbyn Västra Fågelvik (Värmlands län, Värmland)Födelseort i källan: Vestra FogelvikPost 2226098Olsson, Olof Arbetaref. 1873 i Karlanda (Värmlands län, Värmland)Gift man, far i familjenÖjersbyn Västra Fågelvik (Värmlands län, Värmland)Födelseort i källan: Karlanda, Verml. l.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Med fare for å gjenta noe som allerede har kommet frem i de siste innleggene nå. Jeg har fulgt Anders Svensson og Ingeborg Andersdotter i V. Fågelvik, i husfohrø fra 1861-1908, hele tiden på Øyersbyn 1 i V.F. Familien er slik:Anders Svensson, torpare 29/4-34. død 6/2-95 av lunginnflammation.hustru Ingeborg Andersdotter 1/5-35. Død 11/8-04Barna: Nils 3/6-64. Han blir etterhvert boende alene igjen på Øyersbyn, men merkelig nok sammen med søsteren Annas uekte datter Hedvig Elisabeth.Maria Lisa 11/10-66. død 16/11-89 av bröstsjukdom.Anders 11/12-70. Død 17/4-72Anna 3/9-73. Hun flytter hjemmefra til en annen plass i V.F i 92, men er hjemme igjen hos foreldrene den 24/10-94. Da med sin oäkta dotter Hedvig Elisabeth f 1/9-94. Anna gifter seg så med sin oäkta dotters far den 1/4-99. Som anmerkning da står det: lysn 21/1-99 med Olof Olsson. Det føres også inn en anm på den öakta dotteren Hedvig Elisabeth: 'Hennes fader Olof Olsen/Olsson från Karlanda (det står også et stedsnavn som jeg er usikker på: vännaels ?). Enl til pastorsembetet innkommet skriftl bekännande af 8/9-98.' Anna flytter så til han til adr: Rad 15 i 1899, mens Hedvig Elisabeth blir igjen på Øyersbyn, hos onkelen sin Nils.Karolina 13/6-81. Utflyttet den 23/9-07 til Norge og et sted som jeg tror jeg tyder som Ödemark.Alle fødesteder, dødssteder osv her er i Västra Fågelvik. Som jeg ser Marit nevnte i innlegg 51, så er det et godt hopp mellom barna. Men flere barn enn de som er her er altså ikke innført på Anders og Ingeborg.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Du verden, her bare imponeres man - og blir veeldig takknemlig. Tusen takk!Jeg undres om det er mulig å klargjøre etternavnene. Vi er jo rundt 1900 nå og etternavn kan være i bruk. Hva heter Karolina eksempelvis ved utflyttingen.Hvor er dette? 'Anna flytter så til han til adr: Rad 15 i 1899' Også Öjersbyn? Hva heter hun så til etternavn, mon tro?Det blir kanskje vanskelig å finne etterkommere etter Anders og Ingeborg... Jeg har i hvert fall ikke funnet noen Petrusson i området, dersom det ble Hedvigs etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Ifølge Sveriges dødbok ble Hedvig Elisabeth Petrusson enke 8/11-1947, her er hennes mann18940925Petrusson, Erik GustafSkarbolDöd 8/11 1947.Kyrkobokförd i Töcksmark (Värmlands län, Värmland).Född 25/9 1894 i Töcksmark (Värmlands län, Värmland).Gift man (28/12 1920). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007: Töcksmark, Årjängs kn (Värmlands län, Värmland)Födelseförsamling i källan: Töcksmark (Värmlands län)Källor: DB, FSDu kan få tak i Hedvigs bouppteckning (skifte) ved å henvende deg til Värmlandsarkiv varmlandsarkiv@regionvarmland.seBe om 1. side der navn på hennes arvinger er oppført. Tror det kan bli vanskelig å finne igjen Karolina. Ödemark var et ukjent sted for meg, men det kan jo være noen som vet hvor det er. Hvis det da ikke er Hedmark da??Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei igjen, takker for siste opplysninger. Skrev etter bouppteckning da du opplyste om det, Marit - venter fremdeles spent.Broren til Selma, Anders Nilsson f. 24.5.1862 i Västra Fågelvik emigrerer til Norra Amerika 1.4.1883 fra Løsbyn. Har noen flere informasjoner om hans emigrasjon? Hvem skulle han til, reiste han sammen med noen osv. Jeg undres om det er ham jeg finner ankommer Ellis Island på vei til La Moure, North Dakota, 40 år gammel og gift i 1902. Da skal han til sin slektning, jeg tror ved navn Tvedel..Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Alene ser det ut somNilsson, Anders Dräng (man)f. 24/5 1862 i Västra Fågelvik, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1/4 1883 från Lössbyn, Västra Fågelvik, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0741883003 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 88Emibas emigrationsakt: Västra Fågelvik S 1883 003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

LillSe Hannes innlegg 61. Du kan kontakte emigrantregistret i Karlstad http://www.emigrantregistret.s.se/main.htmBe om å få kjøpt kopi av det som skuler seg bak: '0741883003 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i Karlstad'Ofte er det nok kun en flytteattest, men om så er så kan det stå hvor vedk hadde tenkt seg.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei - og ja takk, begge to!Har lett mye i USA, men finner han ikke. Om det er ham i 1902 vet jeg fremdeles ikke, da jeg ikke har funnet denne personen heller.Vel, vi får se. Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei - og ja takk, begge to!Har lett mye i USA, men finner han ikke. Om det er ham i 1902 vet jeg fremdeles ikke, da jeg ikke har funnet denne personen heller.Vel, vi får se. Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Den Anders Nilsson som drar til USA i 1902, 40 år gammel er gift og skal til sin onkel Sven Petersson i LaMoure, North Dakota. Kan noen finne at 'vår' Anders, Selma osv har en onkel ved dette navn? Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.