Gå til innhold
Arkivverket

[#64256] Brede Plade Stoltenberg - Elisabeth Severine Bøckmann

Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Takk for all hjelp så langt, nu er spm hva med Laurentus og hans etterkommere, sønnen Kristian f 1843, Thomine f 1836 og Elisabeth f 1840 ?Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg fikk lysst til å fortsette med en artighet:Kristian svigermor skal være Ulrikke Antoinette Alette Stoltenberg. (Hun var mor til Kristiane Lagertha Fleischer.På hvilken måte var Kristian og Kristiane i slekt ? IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver, ref 30. Jeg forstår deg slik at du nu kjenner til Kristian med hans familie og det hele videre fremover mot vår tid. For en enkel sjel så blir ditt spm alt for komplisert!!! Hva med en henvisning til det du nevner om Svigermor og Kristiane ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette slektskapet blir vrient å fremstille Iver, jeg må ha en klarere morgenfriskhet i skallen, her. Vet du om Christian og Kristianes sønn Laurits hadde noen etterkommere i sitt ekteskap med Aasny Sophie Jebsen? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Larviks Historie I, s 647: Lars Bøckman, skibsfører osv gift m sin fars kusine Marthe Bøckman - 9 barn, bl.a 'den yngste datter Elisabeth Severine (f i Larvik 1782, død 1848) var først gift med kjøbmand i Drøbak Brede Plade Stoltenberg, derefter med den bekjendte Christian Magnus Falsen osv'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Arnstein. Nu hadde jeg forsåvidt Elisabeth S giftermål med Christian M Falsen på plass, det var mere moren jeg var ute etter. Har ikke vendt meg til ennu at jeg har anskaffet Larvik Bys Hist, men nu kan jeg jo klart se der det du peker på. Disse bøkene er nyttige hvis en har røtter mot byen.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til innlegg 30 og 32:-Har vært PC-løs i ettermiddag/kveld og jeg beklager at jeg var litt rask i slutningene, men disse slektsdataene ligger på Family Search og bør selvsagt kontrolleres opp mot kirkebøkene.Det blir mange generasjoner og kanskje litt rotete, men her er det.Brede Plade Stoltenberg og Elisabeth Severine Bøckmann fikk sønnen Laurentius.Laurentius Stoltenberg inngår ekteskap med : Mathea Dorothea Leganger SchancheDette ble inngått i Risør 4.oktober 1836. Nr.9 he: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9820&idx_id=9820&uid=ny&idx_side=-124>LenkeDette paret får sønnen Kristian (Magnus Falsen) Stoltenberg, som døpes i Eiker 28.august 1844. Nr.170 her: LenkeDenne sønnen (med det lange navnet) inngår ekteskap (hvor?) med Kristiane Lagertha Fleisher 1.juni 1886.Det er her artigheten kommer inn: Kristiane Lagertha Fleischer (døpt 3.april 1855) er datter av Mancin Fleischer og Ulrikke Antoinette Alette Stoltenberg. Dåpen i Vestby i 1855 her på nr.83: Lenke . Og her er hele familien hennes ved FT1865 Lenke .Dette foreldreparet (Mancin og Ulrikke) inngikk ekteskap (hvor?) 22.august 1849.Kristiane Lagertha (død 1940) hadde altså både en mor og en ektemann med slektsnavnet STOLTENBERG.Og så har vi barna til Christian og Kristiane:Thomine Laurentze Stoltenberg 7 Apr 1887 Drammen. Dorthea Mathea Stoltenberg 18 Jul 1889 Drammen. Ulrikke Antonette Alette Stoltenberg 30 May 1888 Drammen. Lauritz Stoltenberg 11 Jan 1892 Hammerfest.Barnas far, Christian, døde før folketellingen i 1900, mens moren levde helt til 1940.Her har vi noe av familien i Kristiania i 1900: Nr.29457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bildet kommer klart frem og er litt pussig, det er jeg enig i. Laurits S., som døde 26 Jan 1978, ble gift 12 Mai 1920 i Bergen, med Aasny Sophie Jebsen, f 14 Des 1897 i Bergen, og død i Olso f 2000. Det jeg har lurt på er om dette paret hadde etterkommere ?Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Her klarer ikke jeg legge sammen 2 og 2.Arnstein referer: Larviks Historie I, s 647: Lars Bøckman, skibsfører osv gift m sin fars kusine Marthe Bøckman.Ifølge skiftet etter moren kanne jeg ikke forstå annet enn at hun er datter av Ursula Cathrine Mow og politimester (Bergen) Holst, altså født Holst. Hva er det jeg ikke ser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(7:) Jeg trodde Laurids (Lars) Bøckmann (1739-1782) var sønn av Johan Marcussøn Bøckmann og Else Olufsdatter Schjerven. Johan's mor Cathrine var søster av Abraham Bøckmann, far til Aase Cathrine (1734-1823). Etter dette er Aase Cathrine kusine av Lars' far Johan. Hva er ev. feil her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(7:) Jeg trodde Laurids (Lars) Bøckmann (1739-1782) var sønn av Johan Marcussøn Bøckmann og Else Olufsdatter Schjerven. Johan's mor Cathrine var søster av Abraham Bøckmann, far til Aase Cathrine (1734-1823). Etter dette er Aase Cathrine kusine av Lars' far Johan. Hva er ev. feil her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ursula C Mow var først gift med Abraham Bøckman, som døde i 1756. Datteren Marthe er oppført som født ca 1745 (12 år før farens død). Enken Ursula ble så gift med Holst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se mitt innlegg nr 23, der kommer alle Abraham B., hustruer frem. Ursula Cathrine Mow er Abrahams 3 hustru og mor til Maren. Maren er gift med Laurids (Lars) B, og det er korrekt så langt jeg vet det Per sier om Lars foreldre. (Nu tar jeg kvelden) Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(22:) Det skiftet det henvises til her er utvilsomt etter skibsfører i Larvik, Laurids (Lars) Johansen Bøckmann's datter Ursulla Catrine (død ca. 1792 ?). Farmoren Else Olsdatter er Else Olufsdatter Schjerven (1702-1786), g. 2. gang m. Johan Marcussøn Bøckmann f.1702.Laurids kan kanskje ha vært bror til Jernverksforvalter Jens Bøckmann (død før 1820) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... at Martha (f. ca.1745 ?) istedet er datter av Ursula's forrige mann Abraham Bøckmann (1679-1756). Ursula ble g.m. Hans Holst først i 1759.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lett å holde styr på disse personene, men jeg har egentlig god kontroll på Bøckmann og Schjerven folkene. Grunnen til at jeg stokket litt rundt på disse nu, er at jeg i utgangspunktet var ute etter denne Stoltenberg fam, og da dukket jo Bøckmann opp uten at jeg gikk inn i hele rekken av personer der, med stort sett de samme navnene. Når det gjelder kvinnesiden her så er jo også Schjerven inne, og da blir det Else, Elisabeth, Marie og Marthe som går igjen (fødselsår blir her det viktige). Når det gjelder mannssiden så er det Johan,Abraham, Laurits og Oluf. Ser av innlegg 45 at Iver har funnet en sønn av Kristian og Aasny, kan det ha vært flere barn ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.