Gå til innhold
Arkivverket

[#64256] Brede Plade Stoltenberg - Elisabeth Severine Bøckmann

Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Har fått dette på plass nu og takker for all hjelp. Kristian og Aasny hadde 3 barn, Elin g med Wedege, Kristian g 2 ganger, 2 g med Johanne Margrethe Grieg og Vincent g med Lill Darre Arnau. Dette for de som måtte ønske å få svaret på mine spm. Takk igjen for hjelp. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-En liten kommentar til navnebruk.Navnet VINCENT ser vi relativt hyppig blant diverse Stoltenberger. – Nesten som om dette spesielle fornavnet er koblet opp mot slekts-navnet Stoltenberg.Særlig når Kristian og Aasny kaller sin sønn VINCENT (innlegg 52). Akkurat her må det være svært mange generasjoner siden sist dette navnet var i bruk innenfor denne Stoltenberg-familien.Var forresten ekteparet Christian Magnus Falsen Stoltenberg(f.1844) og Kristiane Lagertha Fleischer(f.1855) søskenbarn, - eller var de tremeninger (Se innlegg 36) ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt alle tidligere saker har falt godt på plass, det kunne dog vært intr å få vite hva som var pikenavnet til Thomin g m Laurentius (f 1805).Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo rett Anne med det som står i f b med vielsen, men flere andre steder har jeg sett Thomine. Se b l a på lenken i innlegg 13. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg er enig med Anne. Laurentius hadde neppe mer enn dette ene ekteskapet. Nå er det strengt tatt kun i FT1816, at Laurentius sin ektefelle gis navnet Thomine Lenke .For min del tror jeg rett og slett navnet er feilført ved denne tellingen. – Deres datter het jo Thomine, Og jeg tror at denne feminiseringen av navnet THOMAS stammer fra Agder.Og madamen er 51 år fra Øster-Risøer. –Akkurat som Mathea Dorothea Leganger Schanche.Det er vel heller tvilsomt om Laurentius har en ektefelle som er en kopi av den han ektet for 30 år siden. Nei, Mathea Dorothea er fortsatt i live og hun holder ganske sikkert til på Sand i Eiker.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(53/36:) Ulrikke Antoinette Alette Stoltenberg (f. ca.1823. g. 1849 m. Mancin Fleischer) er vel antakelig barnebarn (sønnedatter ?) av Brede Plade Stoltenberg (1762-1808) i hans 1. ekteskap (g. 1785) m. Ulrikke Antonette Alette Rohde (1763-1803). Jeg har notert barna Sara Maria c1791, Fridrich Anton c1792, Brede Plade S. c1794 og Fridricha Antonete c1796. Hvem av disse kan være foreldre til UAAS ? Er hun barnebarn her så er hun i så fall kusine av Christian Magnus Falsen Stoltenberg, som altså da ektet sin kusines datter (Kristiane Lagertha Fleischer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, her vrimler det av navn, og Per må bør ha rett i at Ulrikke Antoinette Alette Stoltenberg (f. ca. 1823. g. 1849 m. Mancin Fleischer) må være sønne-datter av Brede Plade Stoltenberg. Iflg FS-kilde er hun født i Son 15/11-1823 som datter av Fridrich Anton Stoltenberg (og Helene Nicoline Roll fra Spydeberg).Da er altså ekteparet Christian Magnus Falsen Stoltenberg(f.1844) og Kristiane Lagertha Fleischer(f.1855) i relativt nær slekt siden: Brede Plade Stoltenberg / Elisabeth Severine Bøckmann er henholdsvis brudgommens besteforeldre brudens oldeforeldre.PS: Jeg (og Per?) kan vel ta sjansen på at dette er rett, men det er da besynderlig at UAAS sin dåp ikke lar seg finne, verken i Vestby (Son) eller i Spydeberg! IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.