Gå til innhold
Arkivverket

[#64280] Odelsjordebøker fra 1600-tallet

Gjest Tore H Vigerust
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Arne Fauske

Odelsjordeboka for Sunnmøre i D IX 12 er truleg frå 1626, har eg fått vite hjå RA. Den er rettnok ikkje datert, men ligg mellom andre jordebøker frå 1626. Misforståinga kjem av at nokon seinare har skrive '1624 ?' på tittelbladet. So då skulle det vere endeleg avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Karin Romstad

Til 8Gjelder Hardanger. Den eldste avskriften jeg har er fra 1615: Fortegnelse paa Oddelsgods udi Hardanger Lehn anno 1615. Men det er en avskrift datert 1970 av en eldre avskrift gjort av Henning Sollied fra 'Danske Kacelli Skapsaker Skap 14, Pakke 56.Forøvrig har jeg en oversikt som viser at det er utgitt så godt som årlige jordbøker for Hardanger og Halsnøy Kloster lehn fra 1614-58.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Vil du dele avskriften din med andre på noen måte, eller f eks opplyse hvor man kan skaffe seg en kopi av Sollieds avskrift ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei ToreJeg deler gjerne, men som sagt er det en kopi av en kopi som finnes i Hardangersamlingen ved Odda bibliotek. Hvor Sollieds orginale avskrift er oppbevart vet jeg ikke. Kanskje noen andre vet om det kan det være ved Statsarkivet i Bergen eller ved universitetet i Bergen, eller Riksarkivet i Oslo? Jeg har også avskrift av Jordeboken for Hardanger 1626 som er en tilsvarende kopi av en avskrift av Henning Sollied fra R.A.stath.O IX,4, den inneholder kun opplysninger om hvem som råder bygselen for bondegodset.Det finnes også årlige regnskap m.m. for perioden 1606-1614 for Hardanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Henning Sollieds privatarkiv er i Riksarkivet. Men hvis det ikke er for mye bryderi for deg, hadde det vært fint om du sendte kopier av begge kildetekstene til NSF merket 'prosjekt odelsjordebok'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Jeg skal sende kopier. Jeg har pt til låns mikrokortene for Hardanger og Halsnøy len 1606-1658 til et spesielt formål. Jeg har imidlertid ikke den kompetansen som skal til for å transkibere mikrokortene for utgivelse,men har planer om få andre til å gjøre det. Hvis andre har tilsvarende planer, er det fint om de orienterer om dette her, slik at det ikke blir dobbeltarbeide.Forøvrig finnes det transkiberte odelsjordbøker for Hardanger for perioden 1658- ca 1700 i den nevnte Hardangersamlingen ved biblioteket i Odda. De er imidlertid innbundne og tidkrevende å kopiere, men det lar seg gjøre hvis samtykke fra utgiver. mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Odelsjordebok fra 1658 burde ha en bredere inteersse, siden den er eldre enn Landkommisjonens jordebøker 1661 og jordebøkene (1665-1669) etter respript av 1665. Diskusjon om lensregnskaper (skattelister, sakefall, førstebygsel og tredjeårstage samt utgifter) forøvrig vedkommer ikke så mye utgivelsen av odelsjordebøker. Men transkriberte lensregnskaper har stor nytte f eks ved identifisering av personer og gårder nevnt i odelsjordebøkene. En del ganger er det helt nødvendig å sammenligne med lensregnskapene for å få sikre identifiseringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Jeg lager et vedlegg ved forsendelse av kopier. De nevnte bøkene i Hardangersamlingen er ikke til utlån, slik at jeg må gjøre notatene på biblioteket.mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Hei ToreSer i oversikta som du har lagt ut, at følgende finnes for mitt område:Trondheim len 24/4 1615 (RA Danske Kanselli, Skapsaker nr. 27: Skap 9, pakke 133, litra I).Trondheim len, udatert, ca 1615 (RA Danske Kanselli, Skapsaker nr. 27: Skap 9, pakke 133, litra K).Er det mulig å bestille kopi av den delen av disse som angår Romsdalen, Nordmøre og Oppdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har sett på flere av odelsjordebøkene fra 1615 på mikrofilm, det burde vel dermed være mulig å bestille kopi fra RA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jonny (37), det er mulig du kan få kopier fra Riksarkivet, hvis du sender en henvendelse dit. Eller skaffer deg mikrofilm, som Svein nevner. Jeg har ingen kopier av disse odelsjordebøkene. Absolutt ingen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest André Martinsen

Hvor omfangsrik er Odelsjordeboken for Nordlandene 1625 (RA Stattholderarkivet D IX 13)? Størrelsen kan angies i antall A4-sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

André, noen må foreta en telling. Og den personan kan like gjerne være deg. Jordeboken finnes i kopi ved ekspedisjonen. Du er altså ikke avhengig av tidsintervallet da du får bestilt opp arkivsaker, men kan f eks foreta sidetellingen på kveldstid eller på lørdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

God dag. Mitt spørsmål går først og fremst til den som allerede har foretatt en telling (slik at jeg ikke må gjenta et arbeide som allerede er blitt gjort) eller som med pålitelighet kan uttale seg om hvor stort sideantallet kan være.Det er dog ikke sideantallet alene som antyder 'omfang', men også forhold som teksttetthet og -størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dokumentet har lav ord- og bokstavtetthet og normale bokstavstørrelser; omfanget er litt over middels for tilsvarende kilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Avskriften av Odelsjordeboken for Gudbrandsdalen gir et godt bilde av omfanget, som jeg vil betegne som overkommelig, men ikke ubetydelig. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se nå artikkelen ''Odelsjordebøker fra 1600-tallet : forslag til kildeutgivelse'', i Genealogen 1/2009 s. 35-40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Det er fornuftig at flere ønsker en utgivelse i form av digital tekst eller database. Utgivelser av bøker i sin nuværende form bør på sikt avskaffes.Jeg kommer for min del til å utgi avskriften/bearbeidelsen av Odelsjordeboken for Nordlandene 1625 som digital tekst. Det krever adskillig færre midler, er tidsbesparende, svært tilgjengelig og lett å finne frem/søke i. Hertil kan den som ønsker å få papirkopier ta en utskrift hjemmenfra eller gi oppdraget til et trykkeri som hvis ønskelig også kan lage en bok av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar tale, André !Kan Norsk slektshistorisk forening få en digital kopi av din avskrift, til bruk for databasen over odelseiendom - når avskriften er klar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.