Gå til innhold
Arkivverket

[#64340] Feil i kilder

Gjest Olav Berger
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Berger

Jeg vet positivt at en historisk kilde som gjerne blir betraktet som førsteklasses inneholder diverse feil. Det dreier seg om gravstenen på slektsgrava mi. Trolig har feilene kommet da stenen ble slipt ned i 1979 for å få plass til far min.Det er ganske mange datoer og årstall som ikke er riktige - dette er faktisk ganske ille. Jeg aner jo ikke hva som sto der før stenen ble slipt ned i 1979, men stort sett vet jeg hva som burde ha stått der.Jeg kan jo ikke sende en gammel slektsstein til sliping for å få steinhuggeren til å skrive det jeg mener at burde ha stått der. Hva pokker gjør man med feilaktige historiske opplysninger fra 1979 når man vet hva som er korrekt, og det er på en kirkegård at tullet står? Kanskje ikke så viktige ting, oldemor er født et år tidligere på steinen enn i kirkeboka og sånt. Men i blant er sånt vesentlig, hva gjør jeg når jeg vet at det som står på steinen er reinspikka tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Ikkje så enkelt å gje råd om dette. Du kunne kontakta det kommunale kontoret som har ansvar for drifta (kyrkjeleg fellesråd, kyrkjeverja - som i somme komuner har andre namn) og høyrt kva dei seier. Dersom det er i askim, finn du adressa her: LenkeMen sannsynlegvis vil dei seie at gravsteinen og det som står der, er dei etterlatne si sak. Det er nokså sikkert slektningane dine som i si tid både fekk laga steinen, og som fekk slipt han om i 1979. Kva som skal/bør/kan gjerast, vert altså opp til deg og dei næraste slektningane dine.Gravfeste varer i 20 år, så dersom far din var den sist gravlagde her, gjekk festet ut i 1999 - familien din kan ha fornya det for nye 20 år. Det skal vere ein person som står for festet. Om du ikkje veit kven det er, kan du spørje kyrkjeverja. Det er sannsynlegvis du sjølv, sysken eller ein annan nær slektning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Interessant tema.Jeg har også funnet avvik mellom kirkebøkers årstall og årstall på noen ganske gamle familiesteiner som fortsatt står. Men jeg lar nok 'våre' stå slik, så får vi heller gruble på hvorfor det ble slik. I mitt tilfelle tror jeg i alle fall at et nytt ekteskap førte til at de som stod nært ikke var helt sikre.Du kaller gravsteinen en kilde, og kanskje er den det. Men sannsynligvis er den laget svært lenge etter den tidligste hendelsen (fødsel), og da kan vi vel ikke regne den som primær....?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.