Gå til innhold
Arkivverket

[#64401] Joen Johannesen, Fana

Gjest kjetil tufte
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Ingeborg Joensdtr. Lilletvedt ble gravlagt 05.05.1813, 8 dager gammel. Jeg vet ikke om Jon og Guri kan ha fått en ny datter med samme navn senere.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Rune (25), da betyr det vel at Jon Jonsen og Guri Andersdatter IKKE er de samme som bor på Borge med datteren Ingebjørg f 1819, og som flytter til Fana i 1821.Skiftene er vel etter Jon Jonsens far, Jon d.e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Arnfrid.Jeg har muligens skapt noe forvirring her. Og det beklager jeg i så fall sterkt. Jeg tror nemlig at det må dreie seg om samme par. Skiftet jeg viste til er etter Jons far 1747-1784. Jon jr. giftet seg med Guri og de fikk en datter Ingeborg født og død i 1813. Neste barn jeg har registrert på dem var sønnen Anders f. 1823- død 1902 på Tænnebekken og datteren Alithe født 1827- død 1898. Hun var gift med Hans Conradsen fra Konradsplasset i Fana 1823-1860 (Gravdal).Disse to (Anders og Alithe) ble født i Fana på Nordrevold.Om du ser på første lenken i innlegg nr.21, så var Conrad Andersen Conradsplass en av forloverne ved Ingeborg og Simons ekteskap i 1845. Han var far til Hans Conradsen og altså svigerfar til Ingeborgs søster Alithe.Så spørs det da om om Jon jr. og Guri fikk flere barn mellom 1813 og 1819 i Haus.Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg tenkte at opplysningene om at Simon og Ingebrogs barn var f i Haus måtte være feil. Det er vel som når vi henger igjen med en gammel lenke, de har nok bare kopiert morens fødested, Haus. Her er Elias dåp i Birkeland kirke i 1854; foreldre Simon Larsen og Ingeborg Jonsdatter Håvardstun Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8269&idx_id=8269&uid=ny&idx_side=-27>Lenke Permanent bildelenke: Lenke2 fadre som ikke er fra Håvardstun, em fra Damsgård og 1 fra Floen eller Fløen.Anders Johan i 1856 i Fana kirke Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

De døpte en sønn Anders 30.07.1814 på Unnelandsnæsset i Haus. Han må ha dødd før 1823, enten i Haus eller Fana før 1823, for da fik de en ny sønn ved navn Anders.Se høyre side i kirkeboka. LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, det må det være. De har tydeligvis dradd fra Fana etter datteren Ingeborgs død i 1813,og flyttet tilbake før de fikk sønnen Anders i 1823 og Alithe i 1827. Jeg finner nemlig ingen barn født i Fana mellom 1813 og 1823 med foreldre Jon Joensen og Guri Andersdtr.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, men vet du noe om hva Ingeborg (og evt hennes far) gjorde på Osterøy. Hun er nevnt Gjerstad i en kilde, og hvem er den John Johnsen Skistad som dør på Håvardstun i 1855?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nei, det var nytt for meg at familien flyttet til Osterøy/Haus for siden å flytte tilbake til Fana. Jeg har alltid lurt på hvorfor de ikke fikk barn mellom 1813 og 1823.Jeg vet ikke hvem denne Jon Johnsen Skistad kan være. Ingeborgs far skal ha dødd ca. 1842 på Dyngeland, men jeg har ikke funnet selve dødsfallet i kirkeboka.Jon og Guri fikk også en datter Lisbeth 10.02.1817 på Unnelandsnæsset.Se post nr.5 høyre side. Lenke Kanskje det står noe om familien under Unneland?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Med fare for å tåkelegge det egentlige spørsmålet til debattens opphavsmann, legger jeg inn lenke til Lisbeth Joensdtrs. ekteskap 19.3.1843 med Erik Johannesen Øvre Bratland. Brudens far er forpakter Joen Dyngeland.LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Samme foreldre som på Borge;Audland (Unneland):Jon Jonsen Audlandsneset og Gudrid Andersdtr. Frå Bratland? Barn: Anders 1814 og Lisbeth 1817.Da må vi evt inn i Fana og se om de er nevnt under Bratland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Der ser ikke ut for å dø noen Jon Jonsen på Dyngeland ca 1842. Tror den Jon Jonsen Skistad er den nærmeste. Han bor på Håvardstun, sikkert hos datteren Ingeborg og hennes mann Simon Larsen.Skal kikke litt mer i Gjerstad-boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, jeg driver forsatt og sliter med tidsforskjellen på 6 timer mellom Thailand og Norge. Det var selvsagt kona til Joen som døde på Dyngeland i 1842. Dødsåret og alderen til Joen/Johannes på Håvardstun i 1855 passer bra med fødselsåret 1780.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Hei. Jeg er akkurat kommet fra jobb og ser at dere har jobbet intenst med denne Joen. Jeg leste fort igjennom alle innleggene og må si jeg ble både overrasket og forvirret. Det var mange Joen/Jon her nå. Så nå skal jge om et øyeblikk hente fram mitt slektstre og se om det er noe jeg kan tilføre her. Og selvfølgelig, prøve å få en oversikt på innleggene her. Er utrolig! glad for denne gode hjelpen jeg får. Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Med fare for å skape mer forvirring. Her er et forsøk på å stokke kortene.1. Joen Jonsen Lilletvedt 1747-1784 gift 1776 med Ingeborg Hactorsdtr. Seim 1756-1789.2. Joen Joensen Lilletvedt 1780-1755 gift 1812 med Guri Andersdtr.Volledalen 1781-1842.3. Ingeborg Joensdtr. Borge 1819-1894 gift i 1845 med Simon Larsen Håvardstun 1820-1905Når det gjelder sistnevnte par (3) har jeg funnet følgende barn:1. Anders født 05.06.18452. Lars født 26.02.18483. Johannes født 08.12.18504. Elias født 12.01.18545. Anders Johan født 24.07.18566. Anne Gurine født 22.05.1860 - død 22.07.1864 Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Hei igjen. Ja jeg er iallefall forvirret. Men som svar til innlegg 14 og 15 så er de rette personer og navn ifølge de opplysningene jeg har i mitt slektstre. Der ser det slik ut: Joen Johanesen Dyngeland f.ca 1798 Grimseide - Fana. Han er far til Ingeborg Jonsdatter f.ca 1818 Øvsttuntræet - Fana. Hun gifter seg med soldat Simon Larsen Håvardstun f.1819 Håvardstun - Fana. De får barna: Anders Martin Simonsen f.5 jun 1845 Fana - 6 februar 1932 Bergen. Lars Simonsen Johannes Simonsen Elias Simonsen.Anders Martin Simonsen giftet seg med Rikke Martine Sørensdatter 11 april 1871 i Birkeland - Fana. Rikke var født 13 oktober 1843 Brattland og døpt i DK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Ok- Hvis jeg forstår det riktig, Rune, så har du her samme par (3) som jeg. Og så har du funnet 2 generasjoner bakover? Slik at her blir det bakover: barn - forledre - besteforeldre - oldeforeldre. Bler det riktig slik? For da har jeg fåt en fantastisk! god hjelp her. Må jo si jeg sitter her en god del forvirret men dette ser riktig ut for meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, her er det mye som ikke stemmer.Kjetil; Har du funnet noen kilde som viser når Anders Simonsen var født? Hvor har du funnet Martin-navnet?Det er nok Jon Jonsen f 1780 som er Ingeborgs far. Dette fordi Jon og Guri fikk barn fra 1813. Gift 1812 (20). Ingeborg er født i Haus i 1819. (16)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ser nå at det står f år 1845 ved FT 1900 Lenke så da har nok Simon og Ingebrog fått to Anderser, men det var bare en bestefar som het Anders, ja, ja, det var vel en annen som skulle kalles opp da i 1856, Anders Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.