Gå til innhold
Arkivverket

[#64544] Morten Kiddelsen på Havstad (Hafstad), skipsbygger i Arendal, 1820 årene

Gjest Anita Holck
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Holck

Morten Kiddelsen gifter seg 1816 i Holla, Telemark, med Anne Maricken Ploug og jeg har funnet 9 barn født i tiden 1817-1838 døpt i hhv. Austre Moland, Arendal og Tromøy. De er bosatt på Havstad (Hafstad) og her bor også enken fortsatt i 1865 med 4 av sine voksne barn.Kjenner noen til denne familien, evt om de er nevnt i bygdebøker eller annen litteratur (f. eks. om det finnes noe om skipsbygging i Arendal)?Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det finnes dessverre ingen bygdebøker for dette området, som dessuten er litt vrient å arbeide med, siden flere kirkesogn/herreder er involvert (Austre-Moland, Tromøy, Barbu). Dessuten ligger jo Havstad tett ved Arendals bygrense. I siste del av 1800-tallet var det mye tilflytting til Havstad blant annet p.g.a. Havstad Jernstøberi, som ble anlagt der i slutten av 1850-årene. Dessuten var det et sted/område der skipsbygging og øvrig maritim virksomhet hadde dominert i mange generasjoner.Hva slags informasjon er det først og fremst du er på jakt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Hei Oddbjørn, takk for svar.Dette er ikke mine aner, men Anne Marichen Ploug er søster av en av mine aner - og jeg har i årevis lurt på hvor det ble av henne etter at hennes far døde og alle søsknene ble plassert i forskjellige forterfamilier. For noen dager siden fant jeg henne altså.Det jeg ønsker meg, er å få vite litt mer om hvordan det gikk med henne, når døde mannen, hvor ble det av barna, levde de i fattigdom eller klarte de seg bra osv.Synd det ikke finnes bygdebøker for området.Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.