Gå til innhold
Arkivverket

[#64565] Baakind på Toten

Gjest Kari Dahlsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Dahlsveen

Jeg vet ikke noe om dette annet en det jeg finner på nettet. Så det er ikke mye å brife med. Imidlertid finner også jeg Even Jensen Askim på Familu Search. Men det er ingen kilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Dahlsveen

Så har vi denne: Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Døpte i Toten 1757-61 Side: 157 Nr: 100 År: 1757 Kirke: BALKE Døpt dato: 31.05.1757 Døpt kirkedag: 3. PINSEDAG Ekte/uekte: EBarn EVEN MIØRLUND* M Far JENS MIØRLUND M Mor MARG. LARSDR. MIØRLUND* K Fadder OLE ULSRUD M Fadder JENS GRØENH.?? M Fadder JENS' QDE. GRØENH.?? K Fadder NIELS SUNDE M Fadder JOHANNE SKRAMSTAST. K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Håvard Haugen

til innlegg nr 25 så har man dåpen her:Side: 214 Nr: 67 År: 1759 Kirke: H. Døpt dato: 25.03.1759 Døpt kirkedag: MAR. BEBUDELSIS DAG Ekte/uekte: E Introduksjon side: 214 Introduksjonsdato: 29.04.1759Rolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Barn EVEN !! M Far !! ASKIEM !! M Mor PERN. ANDERSDR. !! K Fadder PER SLAXVOLD M Fadder PERS Q. SLAXVOLD K Fadder NILS BRELI M Fadder NILS' Q. BRELI K Fadder ALF KRABY MKildeinformasjon: Oppland fylke, Toten, Ministerialbok nr. 4 (1751-1761), Kronologisk liste 1754, side 61. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Håvard Haugen

beklager kom til lime inn feil link til kirkebok i forige post, den forige var til even sin bror jens født i 1754.her kommer forhåpentligvis den riktige til even: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Toten, Ministerialbok nr. 4 (1751-1761), Kronologisk liste 1759, side 214. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Huff! Her må jeg nok ta på meg hele skylden for at ikke Even kom frem ved søk i kildeavskriften vår. Farens navn og bosted var jo det samme, men da det sto Vagtmester, ble Askim ført som etternavn. Det viser at en må søke på mange rubrikker i avskriften.Flott gjort at du fant frem, Bjørn Håvard Haugen! Da er i hvert fall Even Jensen trygt plassert, for han kalles Askim, da han 30/1 1789 som dragon gifter seg med enken Johanna Fredriksdr. Aanderud. Det var nok hun som ved Ft. 1801 skulle vært betegnet som g.2.g. At Even Jensen kunne ha noen barn 'på si'' er ikke så rart, for Johanne var 7 år eldre enn ham, og så vidt jeg kan se i farten, hadde de ikke barn sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Enkem. 'vilkårsmann' Even Jensen Drager, død 25/5 1841, 82 år, bosted Båkind, Ø.Toten, begr. ved Aas kirke 5/6 1841. (S. 319, nr. 23, Aas V.Toten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Even Jensen med barn utenfor ekteskap er forøvrig en annen enn Even Jensen Drager fra Askim.Even Jensen Kvikstadsveen var født i Kvikstadstuen 1786, sønn av Jens Sakariassen og Siri Ellingsdatter. Mener jeg skulle ha opplysninger om både dødsfall og ekteskap, men finner det ikke i farten... Han er i hvert fall blant mine egne aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

I klokkerboka kalles Even Jensen (Drager) Askim også da han i 1815 gifter seg med Anne Olsdatter. Dessverre får vi ingen andre opplysninger om henne enn vi hadde fra kirkeboka.Det kan se ut som om de resterende fadderne fra Johanne Evensdatters dåp i 1815 representerer - ikke familien til Anne Olsdatter, men familien til Even Jensens første kone Johanne Fredriksdatter. I hvert fall var Maria (Fredriksdatter) Grimås søsterdatter til Johanne Fredriksdatter.I det hele tatt klarer jeg ikke å finne noen opplysninger som sier noe om hvem Anne Olsdatter var. Men etter en runde med eliminasjon, så sitter jeg igjen med to kandidater: Anne dp. 1788 fra Fjørkenstadstuen og Anne dp. 1783 fra Gjestrumstuen. Geografien taler i i utgangspunktet for den sistnevnte, men som sagt så mangler jeg holdepunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Dahlsveen

Nå har det vært så mye frem og til bake at jeg er ikke sikker på hvor det kom fra, men jeg jar notert at foreldrene til Anne Olsdatter kunne ha vært:Ole Pedersen og Johanne Carlsdatter Sodstadstuen. Dere som er racere på Toten, kunne dere se på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Aldersmessig kunne Anne Olsdatter fra Sodstadstuen vært 'vår' Anne Olsdatter, men: Ole Pedersen og Johanne Carlsdatter får seinere barn i Seierstadstuen, der Johanne dør i 1800. Ved ft. 1801 finner du enkemannen Ole Pedersen med bl.a. datteren Anne, som husmann under Seierstad.22.6.1830 er det skifte i Seierstadstuen etter Ole Pedersen, med barna Peder, Andreas, Christian, Johannes og Anne. Dette samsvarer med de gjenlevende barna etter Ole Pedersen og Johanne Carlsdatter. (jeg presiseser dette, da det er en annen Ole Pedersen i Seierstadstuen omtrent samtidig). Anne er iflg. skiftet da gift med Even Andersen Flaterudgrinda - en vielse en finner i kirkeboka i 1814. Dermed må Anne Olsdatter fra Sodstadstuen utgå som kandidat til Anne Olsdatter på Drager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.