Gå til innhold
Arkivverket

[#64649] Orkdal: Frederik Tungen i skifte fra 1743

Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Det er skifte 29 januar 1743 på gården Ustad i Orkdal etter Berethe Arnsdtrs avdøde mann Siver Ammundsen. Barna oppgis å hete Aammund Siversen myndig, Arn Siursen 18 år, Berethe Siversdtr gift med Anders Olsen og Guru Siversdtr 16 år ugift. Verge for barna er hennes broder Frederik Tungen. http://www.astavne.net/Rennebu/p19903.htmHvem kan denne broren Fredrik Arnsson Tungen være? Tungen er vel ikke noe navn fra Orkdal? Jeg finner verken gårder eller folk med dette navnet...Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Ja Rune, denne gangen kan vi ause fra Geitastrandboka. Fredrik Arntsen (ca.1690-1764) var fra nabogarden til Tungen, Meland. Denne garden er kjent som bosted for sorenskriver i Orkdal og Gauldalen, Morten Knudsen gift med Idde Joensdatter, datter til presten Hr. Jo. Arnts foreldre er neste drivere på Meland. De var Arnt Torsteinsen fra Ljåklev i Børsa gift med Berit.Fredrik ble gift med eldste datter til Abraham Hansen Tungen og kona Gunhild Ingebrigtsdatter fra Reitan, Berit Abrahamsdatter (ca.1690-1773). Reitan er nabogard til Meland.Abraham var etter all sansynlighet bror til Dordi Hansdatter Reitan, gift med Gunhild Ingebrigtsdatters bror,Ole Ingebrigtsen Reitan.Går du inn på Dennis Haarsagers slektsider, Stadsbygd slekt, finner du mer om dette. Jeg kjenner ikke Haarsagers kilde, men her får vi også opplyst at Abraham og Dordi kommer fra Gorset i Rennebu!Jeg er vel på hjemmebane her, og kan nok bidra om det er mer du ønsker.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Flott John Tore. Den nettsiden til Haarsager var innholdsrik og et fint utgangspunkt for videre kirkebokstudier...Jeg ser forresten du har postadresse Gjølme. Familien til min far stammer fra Gjølme. Farfaren min drev mekanisk verksted der, og da jeg var liten var vi og besøkte han på Gjølmeslien hvor han bodde.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.