Gå til innhold
Arkivverket

[#64780] Spor etter en barnemorderske.

Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne B. Kristiansen

Såvidt jeg husker så referer bl.a. St.Hallvard til at en kan finne bilder av straffede ved Tukthuset i Riksarkivet. Så da får eg tro på deg, skal sjekke opp dette neste uke når jeg skal på Riksarkivet uansett.... Til da får en se hva en kan finne ut om damen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at familien til Juditte ennå lever i Bjerkreim og omkring... Du finner dem via Bjerkreimsboka. Muligens de vet noe som ikke står skrevet ned andre steder... F.eks kan de ha brev fra USA... Hvem vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vil nå ikke si det...... Vi er jo bare en liten erfaren og letende gjeng som gleder oss selv og andre med å finne 'umulige' og 'mulige' ting. Hva tenker du på når du sier at saken ble løst etter så mange år??? Kjenner du til andre som har prøvd å nøste opp saken.... Arkivet til Christiania Tukthus er i Riksarkivet, fant det via katalogsøk på felleskatalogen:Felleskatalogen for Arkivverket ArkivskaperArkivskaper: AS-10644 / Kristiania tukthus Alternative navn: Christiania tukthus Depotinstitusjon: Statsarkivet i Oslo Tidsrom: 1736 - 1885 Historikk / biografi: Opprettet etter kgl. befaling i brev av 25.06.1736. Statuttene ble fastsatt ved frd. 02.12.1741. Øverste myndighet ble lagt til stiftsamtmann og biskop, under disse hadde man en kommisjon bestående av en fra magistraten, stiftprosten, overinspektøren for tukthuset, to av byens eligerte menn og to fra stiftet. Tukthuset dekket med få unntak stiftsgrensene. Tukthusene i Kristiania og Bergen dekket Kristiansand stift frem til 1789, dessuten sendte Tinn prestegjeld i Øvre Telemark sine lemmer til Kristiania. Tukthusene fikk status som fengsler i 1877. Mannsavdelingen ble nedlagt 1882, og fangene overført til Akershus straffarbeideranstalt. I 1885 ble opphørte Kristiania tukthus ved at institusjonen ble omdøpt til Strafanstalten for Kvinder i Kristiania, som siden ble til Landsfengslet for Kvinder. Arkivskapertype: Institusjon Samfunnssektor: Stat Forvaltningsområde: Justis- og politisaker, rettspleie, forhold til andre forvaltningsnivå Forvaltningsnivå: Regionale organer (eller på tvers av fylke) Kommune®: OSLO Arkiv(er): Kristiania tukthus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

MARI ANNE .. .. kjære venn .. .. det som er HYGGELIG å konstatere ved dette ordskiftet er at du lever .. og sikkert også blomstrer like vakkert som du alltid har gjort .. .. :-)) ))Hvordan ER det med deg .. .. ?? Husker du CooP på Fillipstad og ''Nøtteliten'' .. ?? .. )) Har du vært hos Martin i det senere .. .. ?? Hvordan er det med Si .. .. ?? Kan du ikke være søt å sende meg noen ord på kmyhre1@hotmail.comYours always faithfully, Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari anne næsheim hall

Arne b-jo historien har blitt snakket og snakket om, men ingen har visst slutten. noen sier at hun rømte med en fangevokter, det er jo litt sant. For å snakke om någe aent! eg ska på flymuseet på Sola i dag- så det blir vakt der og steking av vaffler.mari anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er info om båten som Anton og Juditte dro over med...Ship InformationShip Name: GeiserYears in service: 1881-1888 Funnels: 1 Masts: 3Shipping Line: Thingvalla (Danish) Ship Description: Built by Burmeister & Wain, Copenhagen, Denmark. Tonnage: 2,831. Dimensions: 324' x 39'. Single-screw, 12 knots. Compound engines. Three masts and one funnel.History: Service: Copenhagen-Christiansand-New York. Sunk as a result of collision with Thingvalla off Sable Island, August 14, 1888, with the loss of over one hundred lives. Sister ship: Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt eg vett så greie du deg heilt greit.... Du e jo opptatte med båda det eina og andra. Eg e kun ein hjelpar. Muligens eg sjekke opp nåke av den informasjonen ein har funne te nå på riksarkivet og andre aktuelle steder.Hilsen ein 'araber' i utlendighet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne B-kor e det du helle hus din ARABEr ? kjekke de- eg helle hus i Sandnes- kjekt i Sandnes-Juditte saken ska i neste års nordisk kriminalkrønike- eg har 5 mord i den kommende boken. et arabermord - fra Karmøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye av den biografiske informasjon tar du med i nordisk kriminalkrønike.? Såvidt jeg husker så fortelles det normalt kun om saken og ikke om personenes liv.Hva kan du fortelle om mordet på Karmøy... Husk at ein må væra frå Haugesund for å konna kalla seg ein ekta araber.... He, he....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne B-jo eg bruke så mye så mulig om personens liv- det e jo krydderet- mordet på Karmøy ! jo det var ei jenta fra Sandhåland-hu bgikk også barnedrap- fæle greier. mari anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Judittesaken blir skrevet til våren- jeg må til det scene of the crime også- for å ta bilder. lese du krim ?mari anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal til Bjerkreim så må du ta kontakt med en av broren sine etterkommere, han eier halv gården. Dette iht til Bjerkreimboka I. Gården ble etterhvert kun brukt som seterbruk. Har du sjekket om Sem Austrumdal har skrevet noe om om saken i sin bok 'Bjerkreim : (þenxardalr) : skipreida, herad og kyrkjesokn' fra 1932....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg ska te bjerkreim og funne stedet- men vente på våren-Sem Austrumdal ? har ikkje hørt om den boka du- grasat så møje du vett ! tenkte eg ville senda deg ei krimbok som er ført i pennen av bla meg- behøve navn og nr på deg-mari anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sende ein melding te wontolla7@yahoo.no så fikse ein det....Husk også å kontakte Lisbet Risa, hu som skreiv Bjerkreimbøkene.....mvh. AB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Kjære Mari Anne .. .. min gode venninne med skapet til en hver tid fylt av sjeletter og prosjekter .. .. TUSEN takk for .. you know what .. :-))KLEM til vakre deg fra Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.