Gå til innhold
Arkivverket

[#64780] Spor etter en barnemorderske.

Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Husker Mari Anne var en viktig støttespiller vedr. den sterke reportasjen om Sirdal-lensmannen i Vi Menn nr. 36/2007, også omtalt i etterfølgende interessante debatt i dette forumet (52228), det var litt av ei historie! Så det nye prosjektet blir spennende. Kanskje du har tilleggsopplysninger til 52228 Mari Anne? mvh. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Mari Anne...Er det mulig for å sende en kopi av den omtalte saken i Vi Menn??? Har jo slekt i Bjerkreim og litt i Sirdal.... Morsomt å høre slike historier selv om det er morbidt emne det er snakk om....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari anne næsheim hall

Arne- ska senda en kopi- saken om lensmannen ligge på nettet under mitt navn- jaså ja- du har slekt i Bjerkreim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den holder seg i mange ledd kun i Bjerkreim. Du skulle bare visst hvem jeg stammer ifra. Han er både en kjent og 'beryktet' person. Men det er langt ifra hva denne debatten handler om. Du kjenner nok til personen, men å finne neste ledd er ikke like lett..... Skal si ifra om du lurer på det på mail. Har ikke du slekt i Haugesund eller gamle Skåre kommune??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne - kem slekte du fra ? Ole Høiland ? Jack the ripper kanskje ?eg har ingen slekt i haugesund nei- jæren og ryfylke- vormedalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Høiland var da fødd i Bjelland i Vest-Agder, og Jack the Ripper har de jo kranglet om hvem var siden 1888. Muligens en prins!!!!Du kan finne beskrivelse om ham flere steder, bl.a. i Sem Austrumdal sin bok, og på internett...Såvidt jeg vet ligger Nesheim i Tysvær, og lå tidligere under Avaldsnes. Tror det er ditt pikenavn.... Men, nok om det. Kjenner dog flere som heter Nesheim og har ingenting vondt å si om dem. Vormedølene kaller seg jo Haugesundere for det meste selv om de bor i Karmøy kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du pirre meg med denn slektningen- er det ein løgnas fra Bjerkreim du slekte fra ? nok av løgnassar der- Pytten kanskje ?stamme fra Jæren- Næsheim e på Jæren- kom bildet fram te deg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si det slik at jeg fant ut at min oldefar er 5-menning med Judette. Hans morfar er den som dro fra Bjerkreim. Dvs. at Judette stammer fra Kjetel Olson f.kr. 1662, jf. 28.9.1732 og Tjøn Pedersdatter Eik på Hadvarshom. Hun fra sønnen Hadvar f.kr 1710 og jeg ifra Anne f. kr. 1711.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var jo artig for deg ! Juditte hadde to elskere ser du-on barnet ble født på loftet- eg har rettspapirene hjemme -mari anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Bjerkreim på Wikipedia så finn du min forfar omtalt der, med lenke......Ja, damen hadde seg kan en si..... Hun var jo sånn passe fruktbar at hun tilsammen fikk 9 barn som er kjente....!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he du - eg slokna på sofaen- skjønnhetssøvn hette sånt. jo eg såg någen kandidater- ingen farlige - spødervold- bkerkreim og gjedrem.juditte var liten mørkhåret og blå øyne-mari anne he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gi tips om at Knud Spødervold ble født i 1791, Trygve Bjerkreim i 1904 og Tollef Gjedrem i 1857..... Så da greier du vel å resonere deg til hvem som var 3-menning med Judette sin morfar Halvor Halvorsen Eikeland (1795-1870)....Beklager om jeg kan virke som litt slem nå.... Det kommer dog helt naturligt..:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he du ja- ikke slem du he he er det han spødervold ? kjenner en spødervold i bjerkreim som er sværrt opptatt av judittesaken- har vært i historielaget hans og snakket om henne- blir vel en ny tur nå- he he he -og nå svarer du . kom bildet fram ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det e han Knud.... Kjenne til Per Spødervold, han var formann i bygdeboknemnda for Bjerkreimbøkene. En bør jo tenke på å få saken inn i Rogaland historie og ættesogelag sin bok Ætt og heim neste år. Dette er jo en spennende og tragisk sak...Og, beklagligvis så har ikke fått noen mail om du har sendt den....:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanken og 1 har sendt flere mail men har problemer med mailen idag- takk for svaret då !per ja - kjekke kar det- nettopp gifta seg han .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg var der var på tidlig 90 tallet..... Kunne absolutt tenke meg å besøke det om ikke så altfor lenge. Har jo endel steder som jeg har et forhold til.Mailen har ennå ikke kommet, typisk problem med yahoo om den er i det lune....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en stund siden- til våren er det fint i bjerkreim- da kan vi ta turen til Judittes sted- scene of the crime- regner med at du er god til å gå !har sendt bildet som heter mari anne gransker teksten 2 ganger nå- fanken - f.... seie de i Bjerkreimmari anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting i veien med beina mine. Må skaffe meg nye sko og gå dem inn, ellers er alt utstyr i orden. Jeg blir gladelig med på en tur opp til heiene i Bjerkreim til våren. Hvis du kjenner til Kvitlen så kom kona til Knud derfra, det er også et sted som jeg kunne tenkt meg å besøke.... Hadvarshom og Kvitlen er såvidt meg bekjent og fortalt, noen av stedene som en virkelig kan sei at 'der ingen skulle tro at nokon kunne bu'. Spødervold er jo obligatotisk for meg. Muligens en kan få Per til å vise en fram der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.