Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#64780] Spor etter en barnemorderske.

Recommended Posts

Gjest mari anne næsheim hall

Godt ! nå ble jeg glad- ser jeg farlig ut ? Juditte fødte barnet på loftet i sengen sin mens mor og søster var i fjøset. De faant blodflekker i trappen og noen blodflekker hadde dryppet gjennom gulvplankene og ned i kjeøkkenet-mari anne

Gjest marit. elisebet totland

Til innlegg 44: Jeg kom også over denne barnetragedien på Sandhåland da jeg arbeidet med 'Blåstrømpe', en historisk roman fra Skudeneshavn på 1870-tallet. Jeg har vevd historien inn i romanen. Morens historie finner du der i noe forkledd form. Jeg har med dommen og brevet fra fengselspresten der han på vegne av jenta skal be om strengere straff fordi hun tilstår udåden, men der han i stedet ber om nåde for henne. Resten av historien om henne er oppbygd for å passe inn min historie.Jeg holder på med en oppfølger av 'Blåstrømpe' der denne jenta skal være en av hovedpersonene. Hendelsene blir i tida etter at hun kommer fra Akershus. Prøver å tenke meg hvordan en kvinnleig eks.slaverifange ble behandlet på den tida.Er noen interessert i 'Blåstrømpe', så ta kontakt på marit.totland@online.no

Gjest Arne Solås

Det er jeg sikker på at det er, men langt fra enestående. Du som skriver om dette kjenner vel også til mange storyer om barnefødsler i 'dølgsmål' og påfølgende drap av barnet. Stakkars jenter, sier nå jeg. Atskillig verre var det nok med henne som er omtalt i tema 15206.Mvh. Arne

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.