Gå til innhold
Arkivverket

[#64835] Christopher Hveding

Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Christopher Jonsen var sønn av Jon Christophersen og Vivike Holgersdatter, Sørsand, og Øllegaard Christensdatter var datter av Christen Pedersen og Anne Maria Olsdatter Hveding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidette betyr at du må til Bjarkøy og Trondenes og der er de etterkommere ab Nils Mortensen og Riborg Danielsdtr Bull, (som var gift Hveding først) (se Roberlins bok Skanke-Ætten )så til skifter der Øllegård Kristendtr er nevnt. Det er etter hennes mann Christopher Jensens skifte.hun kan lett bli mikset med Øllegård Kristendtr f. 1764 som var gift med Christopher Johnsen (altså ikke Jensen). Denne familien er knyttet til Kvæfjord.Du vil og finne din Øllegårds familie omtalt i en artikkel i NST om etterslekten til Medfjord-Presten Ole Johnsen (prest i Berg og Torsken)Skal bare knytte sammen de personene her i min egen database. Har du foresten sjekket Svein Edvardsens skiftesamling som dekker perioden 1686 -1918 i forskjellige hefter fra Helgeland?legger inn noe av det jeg har, (har ikke lagt inn det som framkommer her ennå)1. Generasjon1. Ole Hansen Hveding, f. 1689 i Medfjord, Berg, (sønn av Hans Olsen og Anne Marie Nilsdtr Hveding) d. 1753 i Tinden, Øksnes. (1) Han giftet seg med Øllegård Hansdtr Wullf, f. 1686 i Nergård, Bjarkøy, (datter av Hans Iversen Wollf og Karen Kristensen Trane) d. ca 1740 i Tinden, Øksnes. (2) Gift 1741, med Siri Kristendtr Lind, f. ca 1700 i Laukvik, Senja, (datter av Kristen Eriksen Lind) d. ca 1741 i Trondheim. Barn med Øllegård Hansdtr Wullf: 2. i. Maren Olsdtr Hveding f. ca 1722. ii. Karen Olsdtr Hveding, f. ca 1724 i Tinden, Øksnes. Hun er nevnt på skiftet til faren i 1753. 3. iii. Anna Marie Hveding f. ca 1728. iv. Jørgen Hveding, f. ca 1731 i Nergård, Bjarkøy, d. 1760 i Tinden, Øksnes, ref.nr s. 383 bind 1. 4. v. Jakob Hveding f. ca 1735. 2. Generasjon2. Maren Olsdtr Hveding, f. ca 1722 i Tinden, Øksnes, d. 1761 i Kvalvik, Bø i Vesterålen. Gift i Øksnes, Vesterålen, med Nils Pedersen, f. ca 1727 i Sandvika, Bø i Vesterålen, (sønn av Peder Andersen og Maren Hansdtr) d. 1788 i Sandvika, Bø i Vesterålen. Barn: 5. i. Andreas Hveding Nilsen f. 1759. ii. Benoni Nilsen, f. 1761 i Kvalvik, Bø i Vesterålen, d. 1775.3. Anna Marie Hveding, f. ca 1728 i Nergård, Bjarkøy, d. 1794 i Møkland, Bø i Vesterålen. Gift 1750 i Øksnes, Vesterålen, med Kristen Pedersen, f. ca 1716, d. 1792 i Møkland, Bø i Vesterålen. Barn: 6. i. Elsa Kirstina Kristensen f. 1750. ii. Ole Hveding Kristensen, f. 1751 i Møkland, Bø i Vesterålen, d. 1751 i Møkland, Bø i Vesterålen. iii. Ole Hveding Kristensen, f. 1752 i Møkland, Bø i Vesterålen, d. 1783. iv. Øllegård Kristendtr, f. 1754 i Møkland, Bø i Vesterålen. v. Pernilla Kristendtr, f. 1756 i Møkland, Bø i Vesterålen, d. 1757. vi. Peder Christian Kristensen, f. 1757 i Møkland, Bø i Vesterålen, d. 1759. vii. Riborg Hveding Kristensen, f. 1759 i Møkland, Bø i Vesterålen, d. 1759. viii. Peder Christian Kristensen, f. 1760 i Møkland, Bø i Vesterålen. dro til sjøs. ix. Riborg Kristensen, f. 1763 i Møkland, Bø i Vesterålen. 7. x. Maren Marie Kristensen f. 1767.4. Jakob Hveding, f. ca 1735 i Nergård, Bjarkøy, d. 1770 i Ramsvik Ytre, Øksnes. Gift 1761 i Øksnes, Vesterålen, med Gjertrud Ellingsen, f. 1736 i Smines, Øksnes, (datter av Elling Olsen og Margrethe Monsdtr Hundevad) d. 1810 i Ramsvik Ytre, Øksnes. Barn: i. Øllegård Kristina Jakobsdtr Hveding, f. 1763 i Ramsvik Ytre, Øksnes, d. i Bø i Vesterålen. ii. Elling Jakobsen Hveding, f. 1765 i Ramsvik Ytre, Øksnes, d. 1783. 3. Generasjon5. Andreas Hveding Nilsen, f. 1759 i Kvalvik, Bø i Vesterålen, d. 1798. Han giftet seg med Elisabeth Eliasdtr. Barn: i. Nille Andreasdtr. Hun giftet seg med Jakob Sivertsen, f. i Kvæfjord.6. Elsa Kirstina Kristensen, f. 1750 i Møkland, Bø i Vesterålen, d. 1786 i Våje, Øksnes. (1) Gift 1783 i Øksnes, Vesterålen, med Anders Rasmussen, f. 1760 i Vebostad, Kvæfjord, d. i Våje, Øksnes. (2) Gift 1774 i Øksnes, Vesterålen, med Anders Lochert, f. 1752 i Dyrøy, Øksnes, d. 1781 i Dyrøy, Øksnes. Barn med Anders Rasmussen: i. Ingeborg Lavina Andersdtr, f. 1784 i Våje, Øksnes. Barn med Anders Lochert: ii. Dødfødt Lochert, f. 1775 i Våje, Øksnes. iii. Dødfødt Lochert, f. 1776 i Våje, Øksnes. iv. Jens Lochert, f. 1777 i Våje, Øksnes, d. 1786. v. Hans Andreas Lochert, f. 1779 i Våje, Øksnes, d. 1813 i Våje, Øksnes. Gift 1802 i Øksnes, Vesterålen, med Kirsten Tobiasdtr, f. 1773 i Gullvika, Øksnes, (datter av Tobias Paulsen og Susanne Nilsdtr) d. 1840 i Våje, Øksnes.7. Maren Marie Kristensen, f. 1767 i Møkland, Bø i Vesterålen, d. 1832 i Møkland, Bø i Vesterålen. gården Møkland ligger nå i Bø, lå tidligere i Øksnes. Gift 1791 i Bø i Vesterålen, med Paul Tobiasen, f. 1764 i Møkland, Bø i Vesterålen, (sønn av Tobias Paulsen og Susanne Nilsdtr) d. 1845 i Møkland, Bø i Vesterålen. Barn: i. Kristen Paulsen, f. 1792 i Møkland, Bø i Vesterålen, d. 1876. ii. Anna Marie Hveding Paulsen, f. 1794 i Møkland, Bø i Vesterålen, d. 1841. iii. Susanna Paulsdtr, f. 1796 i Møkland, Bø i Vesterålen, d. 1802. iv. Ole Hveding Paulsen, f. 1798 i Møkland, Bø i Vesterålen, d. 1845. v. Tobias Paulsen, f. 1800 i Møkland, Bø i Vesterålen, d. 1843. vi. Riborg Susanne Hveding Paulsdtr, f. 1802 i Møkland, Bø i Vesterålen, d. 1840. vii. Øllegård Paulsdtr, f. 1805 i Møkland, Bø i Vesterålen, d. 1864. viii. Dorthe Susanne Paulsen, f. 1808 i Møkland, Bø i Vesterålen, d. 1820.Dette skulle hjelpe en del på familieoppsettetSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Ja, her er det bare å fylle inn.Om Øllegaard Kristensdatter, Olava og Johanna Kristoffersdøtres mor, skriver du: «3. Anna Marie Hveding, f. ca 1728 i Nergård, Bjarkøy, d. 1794 i Møkland, Bø i Vesterålen. Gift 1750 i Øksnes, Vesterålen, med Kristen Pedersen, f. ca 1716, d. 1792 i Møkland, Bø i Vesterålen. Barn: 6. i. Elsa Kirstina Kristensen f. 1750. ii. Ole Hveding Kristensen, f. 1751 i Møkland, Bø i Vesterålen, d. 1751 i Møkland, Bø i Vesterålen. iii. Ole Hveding Kristensen, f. 1752 i Møkland, Bø i Vesterålen, d. 1783. iv. Øllegård Kristendtr, f. 1754 i Møkland, Bø i Vesterålen. v. Pernilla Kristendtr, f. 1756 i Møkland, Bø i Vesterålen, d. 1757. vi. Peder Christian Kristensen, f. 1757 i Møkland, Bø i Vesterålen, d. 1759. vii. Riborg Hveding Kristensen, f. 1759 i Møkland, Bø i Vesterålen, d. 1759. viii. Peder Christian Kristensen, f. 1760 i Møkland, Bø i Vesterålen. dro til sjøs. ix. Riborg Kristensen, f. 1763 i Møkland, Bø i Vesterålen. 7. x. Maren Marie Kristensen f. 1767.»Kirsten Hveding, som var eller skulle være Øllegaard Hvedings søster, nevnes ikke ovenfor. Er søskenflokken i dine nedtegnelser fullstendig, eller kan det være noen som mangler? Jeg har letet litt etter Kirsten Hveding, men uten funn; jeg er nødt til å finne ut hvilken forbindelse hun hadde til Øllegaard Hveding, hvis noen forbindelse i det hele, for å kunne forsikre meg om at Øllegaard Kristendatter og hennes døtre Olava og Johanna Kristoffersdøtre var de samme som Øllegaard, Olava og Johanna Hveding på Løvøy i Herøy. Det er jo overveiende sannsynlig.Jeg har fremdeles ikke lagt fra meg det faktum at Kirsten, Øllegaard, Olava og Johanna Hveding omtales som søstre i skiftene. Olava og Johanna Kristoffersdøtre var jo døtre, og ikke søstre, av Øllegaard. Øllegaard og Kirsten var derimot søstre, må det antaes, men det har jeg ikke sett bevis for. Likevel omtales moren, døtrene og tanten som søstre. En nærliggende forklaring kan være at skiftet er rotete oppsatt i skifteboken, med mange kvinnelige arvinger som het Hveding, slik at lensmannen den gang eller avskriveren nu kan ha hatt vanskeligheter med forstå, eller misforstått, deres forhold til hverandre.Jeg tenkte at jeg ville vente med å takke for hjelpen til jeg har funnet Kirsten Hveding og således kan bekrefte at familien på Sørsand virkelig er den riktige. Det ser likevel ut til at jeg er på rett spor.Takk til alle for uvurderlig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDet er det med Kirsten som skaper litt kaos her, uansett hvilken Hveding gren det er snakk om er det ikke Øllegård og Kirsten i samme søskenflokk pussig nokk.Har du prøvd Johan Borgos som er forfatter av Øksnes bygdebok. Kanskje han har noe mer. Dessverre har ikke Bibkioteket Øksnes Bygdebok så jeg får ikke sjekket om det er en Kirsten på de to gårdene. Hun kan jo være halvsøster f.eks.J. Borgos har egen hjemmeside. http://www.borgos.nndata.no/jborgos.htmSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.