Gå til innhold
Arkivverket

[#64877] Anders (Adamsen ?) Fedjes aner fra Leikanger/Lekanger

Gjest Per J. Nestås
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da var nok hennes far den Annfin Olsen Sætre som ble f i 1726 og døde i 1785 (eneste på Sætre)Fra Fylkesarkivet: Død dato 5.6.1785Førenamn Anfind Etternamn Olss. Bustad SætreFødd 1726 (her må det være feil!)Synneve Ellingsdtr var fra Fedje og de ble gift 29/6-1771 i Leikanger:Vigselsdato 29.6.1771Namn Anfind Olss. Synneve Ellingd.Bustad Sætre (han) Fedje (hun)Bustad i prestegjeld LeikangerFødselsår 1741 (han) 1751 (hun)Fødd i prestegjeld Leikanger LeikangerFødestad Sætre (han) Fedje (hun)Fra Fylkesarkivet og, men der er et problem med hans alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteskapet til Andfind og Synneve (n° 26 og 27 i lista over) er det første øverst til venstre, de ble kopulert den 29/6-1771 som det stod i Fylkesbasen, ingen alder dessverre: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Leikanger, Ministerialbok nr. A 4 (1770-1791), Ekteviede 1772, side 151. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11567&idx_id=11567&uid=ny&idx_side=-156>LenkeHer blir en søster Guro Ellingsdtr Fedje født: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Leikanger, Ministerialbok nr. A 2 (1735-1756), Kronologisk liste 1751, side 124. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anfind Olsen Sætre døde 59 år gammel i 1785, dvs han skulle være født ca 1726 (høgre side): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Leikanger, Ministerialbok nr. A 4 (1770-1791), Kronologisk liste 1785, side 68. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11567&idx_id=11567&uid=ny&idx_side=-71>LenkeAnfind Olsen Sætre var nok først gift med Giertrud Mariusdtr Stenegierde (venstre side): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Leikanger, Ministerialbok nr. A 2 (1735-1756), Kronologisk liste 1753, side 140. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synneve Ellingsdtr Fedje ble døpt 14/6-1745, noe som passer med hennes alder i ft 1801 (høgre side, nesten nederst): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Leikanger, Ministerialbok nr. A 2 (1735-1756), Kronologisk liste 1745, side 60. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11565&idx_id=11565&uid=ny&idx_side=-59>LenkeDet er mulig at det er hennes foreldre som gifter seg her: Elling Olsen og Chirsten Endresdtr: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Leikanger, Ministerialbok nr. A 2 (1735-1756), Kronologisk liste 1744, side 56. Permanent sidelenke: LenkeJeg ser at Elling Olsen Fedje er fadder flere ganger.I følge Fylkesbasen dør Elling Olsen Fedje 17/4-1800 og han er oppgidt å være født 1718 Det ser ut for at jeg fant rett par for Chirsti Endresdtr dør og på Fedje 5/6-1770. Fødselsåret er oppgidt som 1713.Dessverre var det ikke klart om noen av dem kom fra Fedje ved giftermålet.Dette paret er da n° 54 og 55 på lista mi over.Aporpos liste, n° 12 skal selvsagt være DREGE.N° 27 Synneve Ellingsdtr Fedje gift Sætre dør 27/3 - 1803Her står og fødselsåret som 1745. Tilbake til n° 55, Chirsten Endresdtr. Lurer på om hun var tvilling og at det er Valgierd og Cirsten Endresdøtre som blir døpt her midt på venstre side: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Leikanger, Ministerialbok nr. A 1 (1690-1734), Kronologisk liste 1713, side 104. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Kjellaug....nå må du ta pause. Jeg er en mann på 84 år og har vært på kontoret idag og gjort ferdig en MVA oppgave. Jeg holder på å avvikle kontoret nå, og skal være ferdig med det innen månedens utgang....Nå må jeg ha noen dager på å få lagt alle de foreliggende informasjoner på plass. Jeg 'roper' på deg når jeg sulter på mer ! Til så lenge hilser Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem-:)Har mye å gjøre selv på job nå. Vi får se om du trenger hjelp etter jul da, for jeg blir borte fra dataen min i 2 uker i juleferien.Lykke til med avviklingen og det hele! 84 år er ingen alder i dag-:)Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Per J. Nestås

At en gåmmel mann på sin gamle dager skulle bli så plaget med kvinner. Ja en kan undres, men det er nok selvforskylt. Første er det Gjøri(Giøa) Sjursdatter i dette tema. Her mangler jeg nr. 24-25-26-27 og 29 før jeg setter sluttstrekk. Ja, jeg mangler jo noen fødselsdatoer og slikt, men det får jeg prøve å finne ut av selv.Så er det Sigtru(d) i tema 65 490, og der ser det mørkt ut.Men nå takker Per alle og ønsker GODT NYTT ÅR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Per J. Nestås

Hei Kjellaug ....nå håper jeg du er tilbake i god form, sunn og frisk med stor arbeidslyst. Jeg har jobbet og slitt og står nå tilbake med foreldrene (24 og 25)til Erik (Erich) Johnsen. Jeg fant hans vielse med Giøa 11. juli 1803. Da jeg klikket på 'fødde' i håp om å finne hans foreldre fikk jeg opp 7 forslag. Forslag som jeg stiller meg noe resefrvert til. Kan du hjelpe meg på rett veg ? Når disse to er på plass setter jeg sluttstrek for denne grenen. Med hensyn til din 84 års anmerkning, så kan vi jo snakkes ved når du er 84. Per ønsker GODT NYTTÅR !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per og godt nyttår til deg og!Ja, jeg legger inn vielsen i tilfelle noen skulle kjenne dem igjen, Giøa hadde altså vært gift før: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Leikanger, Ministerialbok nr. A 5 (1792-1809), Kronologisk liste 1803, side 171. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11568&idx_id=11568&uid=ny&idx_side=-174>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHan står som ungkarl Erich Johnsen Dahle og hun enke Giøa Anfindsdtr Dræge, men som vi vet kom hun fra Sætre. Vi ser at en av forloverne og kom derfra (Johannes Sætre - en mulig bror?)Synd at det ikke står alder på Erich!Dessverre er det ingen Erich eller Jo(h)nsen der på Dale i 1801. Det er da mulig at han har vært i tjeneste et annet sted.Det ser ut for at det bare er 3 som heter Erich Jo(h)nsen i ft 1801 for Leikanger. En er bare 10 år og kan elimineres. De to andre er henholdsvis 50 og 66 år gamle og kan og elimineres ettersom de begge er gifte.Erich og Giøa får først sønnen Siurd i 1804 (se Fylkesarkivet) Utvilsomt oppkalt etter Giøas første mann (se innlegg 25) I Fylkesarkivet står det klart og tydelig at det var Siur som var fra Dræge og Giøa fra Sætre.Dernest får de datteren Synneva i 1805 mulig oppkalt etter Erichs mor.Den eneste Erich Joensen jeg finner med tilknytning til Dale er han som er født i 1760 med far Joen Dale (se Fylkesarkivet) Han som er f 1757, dør i 1759, altså en mulig eldre bror. Jeg ser og at i 1766 blir en Brita Jonsdtr Dale født og da står foreldra som Jon Olsen Dale og Brita Olsdtr Dale, ikke Synneve dessverre. Men en annen ting er at Jon Olsen Dale muligens har vært gift før, for en Synneve Erichsdtr Dale f 1718 dør 29/1-1764 og da er det nok hun som er mor til Erich i tilfelle!!Død dato 29.1.1764 Gravlagd dato 0.0.0 Førenamn Synneve Etternamn Erichd. Bustad Dale Yrke Gift Fødd 1718Problemet er at når Jon Olsen gifter seg med Brithe Olsdt i 1764 er det hun som er fra Dale og han fra Farnes. Han er ellers født i 1734 og vel ung til å ha vært gift med Synneve, men vi har jo sett stor forskjell før.Finner heller ingen giftermål for henne, databasen går nok ikke langt nok tilbake her. Her er Erich Joensøn Dales dåp i kirkeboka, øverst til høgre: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Leikanger, Ministerialbok nr. A 3 (1756-1770), Kronologisk liste 1760, side 46. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en kandidat i ft 1801 som var ugift og kan være 'din': Lenke Han var tjenestekarl på Urdahls prestegård.I fylkesarkivet finner jeg ingen andre Erich Jonsen med en slik alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per, jeg har lagt inn forespørsel etter skifter, både etter Jon Olsen Dale og Synneve Eriksdtr Dale. Så få vi vente å se om de eventuelt har en sønn Erik!Ellers har jeg notert at Jon Dale får barn fra 1748 ihvertfall. Dersom det da er samme Jon, det er og en Jon Siursen Dale omtrent samtidig som jeg nevnte over.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser stod det ikke alder på Erich Joenson Dale i kirkeboka, så jeg skjønner ikke hvor Fylkesarkivet har denne datoen fra, året 1773 er helt sikkert galt! Men de sier jo og at det ikke er sjekket.Vigselsdato 11.7.1803 Namn Erich Johns. Giøa Anfindd. Bustad Dale Drege Bustad i prestegjeld Leikanger Leikanger Yrke ungkar enke Fødselsår 1773 1783 Alder 0 0 Fødd i prestegjeld Leikanger Leikanger Fødestad Dale Drege Ekteskapsnr. 1 2Det er nok feil for da Erich Jonsen døde stod det at han var født i 1759! År 1822 Kyrkje Død dato 28.11.1822 Gravlagd dato 0.0.0 Førenamn Erik Etternamn Johns. Bustad Dræge Yrke Kaarmand Gift u Fødd 1759Da tror jeg helt sikkert at det er vår kandidat den Erik Joensen jeg fant på Dale.Skiftet viser at faren het Joen Siursen (da har vi n° 24) og mora Synneve Erichsdtr (da har vi n° 25) LenkeYngve Nedrebø, SAB / DA, 11.1.2009 08:27 (2)'Skifte 17. og 18. sept. 1764, enkemann Joen Siursen, og barna Niels, 20, Anders, 10, Erich, 5 og Guro, 13 år.'Så da var det riktig Synneva jeg fant død.Det er og skifte etter Joen Siursen dersom du vil legge inn forespørsel på AF (Arkivforum): Førenamn: JonEtternamn: SjursenGard: DaleSkipreide: TjugumProtikoll nr.: 10b, page 609bÅr: 1786-1790Fogderi: Ytre SognDvs han døde mellom 1786 og 1790 og da var jo sønnen Erick Joensen fremdeles ungkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24. Joen Siursen Dale f 1707 - 1789År 1789 Kyrkje Død dato 28.2.1789 Gravlagd dato 0.0.0 Førenamn Joen Etternamn Siurs. Bustad Dale Yrke Gift Fødd 1707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48. Sifer (Siur) Joensen Dalle, 40 år i 1701 dvs f ca 1661: Lenke Her er han utvilsomt med Joen Siursens brødre eller kan hende halvbrødre i ft 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers ser det ut for at Giøa Anfindsdtr (n° 13 på lista)bare fikk et barn med sin første mann, Siur Bottolvsen: År 1791 Kyrkje Fødselsdato 24.6.1791 Dåpsdato .. Førenamn Unnie Etternamn Sieurd. Ekte (e) - uekte (u) e Far Sieur Bottholds. Far's bustad Drege Far's yrke Mor Giøa Anfindd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Kjellaug.....hadde jeg nådd deg skulle du fått en klem, ja en STOR klem. Du kan jo stikke innom når du er på disse kanter..........så får du klemmen...lover Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jo det skal jeg passe på. Det er ikke hver dag at jeg er på de kanter da! Minst 20 år siden sist!Bare hyggelig å kunne hjelpe.Skal vi gi oss her nå da? Dersom det er mer du vil ha hjelp til, så får du gi et lite vink!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Takk Kjellaug.....vi gir oss med Leikanger grenen.... og har 'bare' resten igjen.Anders Adamsen (1870) var gift med Thea Pedersdatter (1861) fra Øvre Eiker. Hennes far var Peder Taraldsen (1838) fra Tinn, Telemark, og her mengler jeg litt. Hennes mor var Berte Olsdatter (1832) fra Hjartdal, og her mangler jeg mye. Men Kjellaug ....ta ikke dette som noen 'livsoppgave' klemmen er sikkret...av Per.PS ...se nytt tema 66 069.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.