Gå til innhold
Arkivverket

[#64892] Hjelp

Gjest Jarle mgne martinussen
 Del

Recommended Posts

Da denne Johan giftet seg hadde han johan Andreas Jensen f1898 og gifte foreldrene klarer jeg ikke og finne ja født i hadsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher på Trekilen finner du Olava gift med Johan Jensen Lenkehan har som du vil se ikke noe mer om deres ekteskap eller om han.Hadde selv denne Olava gift med David Peter Arntsen, men det stemmer ikke med det som dere har funnet ut her.Denne Olava er fra Hennes mens dere har en fra Tennstrand så her er vel en miks mellom to med samme navn.ifølge skiftesamlingen til DIS-Salten skiftes det etter Doret Johnsdatter g. m. Sivert Andersen, på Ulvøy (Hadsel) hennes arvingerbroren Jens Johnsen Udbjør, som var død før henne hadde barna, begge på utbjør.brordatter Birte, brorsønn Johan 23 år,broren Elias på Hokland?Søster Anne Marie Johnsdtr gift med ?,Søster Pernille Johnsdtr 36 år på Ongstadsøster Christianna Johnsdtr, Than dødsøstersønn Ole Christian Jakobsen 13 årsøstersønn John Jakobsen 10 årsøstersønn Annanias Jakobsensøstersønn Elling Clausen 6 årsøstersønn Jakob Andreas Clausen 5 årsøstersønn Eilert Clausen 3 år.Fant ikke mer om dem i skiftesamlingenSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiAstri Jeg har sjekket ut den lenken denne martin du viser til er gift i Svolvær så disse er sjekket ut Hei Steinar det var intresnagt for kansje spinne videre på dette men det er vel et blindspor som så mange før men takk så lenge Jeg har væt i byen i dag derfor er eg sein å svare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid den vielsen er grei det er mine oldefolk Men det er som du ser denne johan som vi trur er den som er gift med lava olsdatter Steinar har dem på trekilen.com der fikk jeg skifte etter faren til lava han heter ole olsen der er johan og lava nemt så langt bra men hvem er faren til johan det er han jeg har arbeid lenge med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg går ut fra at Martin og hans familie er her i 1875?: LenkeDet står forresten bare Johan oppgitt som far på Martin ved vielsen. Det samme i klokkerboka.Er du bombesikker på at Martins far er Johan Jensen på det nettstedet du refererer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid Jadet er dem i lenken nei jeg er ikke sikker men dem er det som er kommet opp som de mestsansynlige men men de er dem jeg prøver og sjekke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Pettersen

Her er dåpen til Martinus Andreas :Lenke til hans dåp i Hadsel Lenke id=ny&idx_side=-16 nr10. Her står det Martinus Andreas med foreldrene Johan Andreas Jensen og (O)lava Olsdatter.Olava Olsdatter var datter av Ole Olsen , død 1812 på Ongstad og Anne Margrethe Clausdatter Pareli. Anne Margrethe Pareli var datter av Claus Jacobsen Pareli , som flyttet fra Trondheim til Hadsel da han ble enkemann. Med seg nordover hadde han døtrene Anne Margrethe og Olava. ( Olava døde noen år senere, ugift) Claus J. Pareli ble gift 12 Nov. 1793 med Karen Marie Schelderup. Det har pågått flere diskusjoner her på forumet om opphavet til Olava Olsdatter og Pareliætten. Men opphavet til Johan Andreas Jensen er en gåte. Når han gifter seg 28 aug. 1824 står det i kirkeboka at han er bosatt/ er fra Tenstrand. Hvilket årstall er skiftet fra, Steinar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Her er konfirmasjonen til en 18 år gammel Johan Jensen i Nordland fylke, Hadsel i Hadsel, Ministerialbok nr. 888A04 /1 (1812-1820), Konfirmerte 1815, side 304-305. Permanent sidelenke: Lenke. Han bor hverken på Utbjør eller på Tennstrand, men på Haaland(?).Finner ingen andre konfirmerte ved det navnet i passende alder (bare en konf 1818, 15 år gammel).K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristtinn Jeg har en johan døpt1817 i qalshausen i hadsel menkikk på nr 36 så er det kansje disse jeg her foreldra til lava ikke foreldra til denne johan andras

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei steinar Denne mannen johan lava var og døpte en sønniBø martinus eller martin der står det at dem var fra svartsund kansje jeg da må lete i lofoten Denne dåpen trur jeg ver 1855 i Bø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei steinar Denne mannen johan lava var og døpte en sønniBø martinus eller martin der står det at dem var fra svartsund kansje jeg da må lete i lofoten Denne dåpen trur jeg ver 1855 i Bø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Pettersen

Hei igjen, kanskje det vil hjelpe hvis vi går tilbake til mor til Olava? Anne Margrethe giftet seg i Hadsel 30 desember 1803 med Ole Olsen , Brottøy. De bodde først på Hennes i Hadsel, men flyttet til Ongstad, hvor Ole døde 32 år gammel i november 1812. De hadde barna: Olava f. 1803 Martinius f. 1805 ( Han døde i 1820-årene. Har ikke årstall foran meg) Ane født 1809 Ingeborg Margrethe f. 1811,Anne Margrethe ble gift 2 gang 15 juli 1816 med Jens Hansen , som da bodde på Fjærvoll i Bø. I dette ekteskapet fikk hun barna: Oline Maria f. 22 februar 1818 , Petter Andreas f. 20 september 1820. Ved konfirmasjonen hans er oppholdsted oppført Mårsund, år 1840 Petter Andreas var husmann på Mårsundstranda og døde på Skårvågen i 1902. Anne Margrethe bodde hos han da hun døde.( 19 april 1859 Mårsundstranda) Vi ser at Olava døpte en sønn (vår Martinius) opp etter sin avdøde bror. Og vår Martinius hadde tilknytning til Bø via sin mormor som ble gift på Fjærvold i Bø. Moren hans , Olava, må også ha bodd en periode i Bø, på Fjærvoll, da hun kun var 13 år da mora giftet seg igjen. Senere hadde vår Martinus gård på Fjærvoll i Bø.Spørsmålet er da kan Olava ha møtt Johan Andreas Jensen i Bø? Selv om det i bryllupet står Tennstrand, er det vel mulig at han da kun befant seg på Tennstrand som tjenestedreng?Vidre går navnene Andreas og Martinius igjen i flere generasjoner nedover Anne Margrethe hadde i tillegg en bror ved navn Joakim som døde ung. Hennes barnbarn ( vår Martinius) døper sin eneste sønn for , nettopp, Joakim.Jeg har dessverre ikke data om hvor og når Johan og Olava døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Pettersen

Hei, viser til innlegg nr.38 fra Kristin. Det er samme Johan. Faren hans heter Jens Jonsen og er i folketellinga fra 1801 oppført under gården Utbjør. Men Jens er født på gården Hokland i Hadsel i 1766, og foreldrene til Jens: Jon Eliassen f.1734 og kona Ane Jakobsdatter bodde på gården Hokland , vissnok til de døde i 1810 0g 1809. Skifte 14.12.1810. I skiftet nevnes bl.a sønnen Jens Jonsen f. 1766.Elias jonsen f. 1774. Døtrene : Berethe , Anne Maria , Dorothea , Petronella og Christiana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Pettersen

Hei Jarle, jeg vet ikke om den her Johan vi har i innlegg nr. 38 og nr. 44 er Johan A. Jensen som var gift med Olava Olsdatter.Mye tyder på det, men sikker er jeg ikke. Tror vi må inn og studere navnet på fadderene i dåpen til Johan Andreas. Jeg har prøvd , men klarer ikke å tyde skriften til presten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Johan Andreas Jensen, sønn av Jens Jonsen på Utbiør ble døpt i desember 1796 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16709&idx_id=16709&uid=ny&idx_side=-110>Lenke fadder tyder jeg som: 1. Elias Jonsen Hokland (Haukland)– 2. Ole Olsen, Taen – 3. Jacob Christensen, Udbiør – 4. Karen Jacobsen, Taen – 5. Ingeborg Pedersdtr. AansteenI skiftet etter Johans farmor Anne Jacobsdtr. på Haukland åpnet 12/12 1809 ser man slektsforhold blant fadderne. Elias Jonsen på Haukland var Johans onkel, trolig oppholdt Johan seg hos han da han ble konfirmert. En tante av Johan ( Christianna Johnsdtr.) var gift på Taen, noe som forklarer de to fadderne derfra. Selv om ikke Christianna er på Taen i 1801 tar jeg den med ettersom man her ser Karen Jacobsdtr. (kan være søster av farmoren Anne) og Ole Olsen som nok er Karens sønn. Lenke og Jakob Christensen er tjenestedreng på Haukland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hill Gunn jeg takker kansje dette er mannen som jeg har lett så mye etter men man er vel ikke helt imål igjen takker mvh jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Heidi Fanten Bereth Olsdatter dødi SkorvågeniBø 1862 fra Hadsel og en Lava olsdatter døde 1864 70år kansje dette har forbindelse med vår Lava mvh Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.