Gå til innhold
Arkivverket

[#64926] Schrøderslekt Alstahaug og Åkvik

Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

Heifant en del Schrøder på et skifte i Vågan i Lofoten som bor i Alstahaug og Åkvik, om den er på Dønna eller Herøy er jeg ikke sikker på, Hefte om Åkvik plaserer Åkvik i Dønnes.Spørsmålet er har de noe å gjøre med Hans Hermann Olsen Schrøder f. ca 1759 og Andreas Olsen Schrøder som begge er bosatt i Alstahaug Stamnes, Har de noe med Schrøderslekten i Lurøy å gjøre eller må en til Bergen?1. Jakob Nilsen, f. 1751, d. før 1821 i Åkvik, Dønnes. Gift i Alstahaug, med Karen Olsdtr, f. 1768, d. etter 1821 i Åkvik, Dønnes.Barn:i. Christiana Jakobsdtr Schrøder, f. 1787 i Åkvik, Dønnes, d. i Eshaug, Namdal. Hun giftet seg med John Rasmussen.ii. Ole Jørgen Jakobsen Schrøder, f. 1788 i Åkvik, Dønnes, d. 1821 i Finnset, Vågan, NO, skifte 1 sep 1821 i Finnset, Vågan, NO. han var ugift og hans mor og søsken var arvinger.iii. Kirstina Jakobsdtr Schrøder, f. 1790 i Åkvik, Dønnes, d. i Vanve, Alstadhaug, NO. Hun giftet seg med Ole Norum, d. i Vanve, Alstadhaug, NO.iv. Nikolai Christian Jakobsen Schrøder, f. 1792.v. Hans Herman Jakobsen Schrøder, f. 1793.vi. Ane Birgitta Jakobsdtr Schrøder, f. 1796.vii. Helena Jakobsdtr Schrøder, f. 1798.viii. Peder Janke Schrøder, f. ca 1802 i Åkvik, Herøy.ix. Anders Jakobsen Schrøder, f. 1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Familien bodde på Åkvik på Sundøya som lå under Tjøtta sogn (jf FT1801).Peder Tanke Jacobsen er min ane.Har ikke slektsdatabasen min tilgjengelig her, så dette blir utfra hva jeg husker. :)Schrødernavnet kommer via Karen Olsdatter, som var datter av Ole Hermansen. Han har jeg fått opplysninger om at var født i Lurøy utenfor ekteskap med en far Herman Schrøder.Opplysningen fikk jeg her på brukerforumet.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.