Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#64956] Ole Hansen Sem

Gjest Henning Andersen

Recommended Posts

Gjest Henning Andersen

Jeg søker etter opplysninger om Ole Hansen Sem.Dette er hva jeg har;Ole Hansen Sem giftet seg i Korskirken i Bergen 27.okt 1793 med Edel Dorothea Laurenze Rasmussdatter opprinnelig fra Hamre Prestegjel. De fikk barna: Rasmus Emanuel f. 1795 i Bergen Frants Henrich f. 1797 i Holmen/Kjøbenhavn Jacob Carl f. 1802 i Holmen/Kjøbenhavn Charlotte Helene f. 1804 i Holmen/KjøbenhavnI tillegg er han utlagt som barnefar til Hans Peter Ludvig f. 1803 i Bergen - moren er Birte G.Olsdatter.I 1801-telling er familien å finne i Kjøbenhavn. Der er Ole Hansen Sem oppført som 'Constabel 1 Division 1 artillerie med Fregatten Nayaden'.Han er å finne innrullert i Bergen 7.april 1795 og engasjert 1. Divisjon i Bergen 14.mai 1796.Lite opplysninger utover dette er å finne ved innrulleringen , annet enn at han er oppgitt å være fra Kristiania og være født ca.1770. Hvor mye man kan feste lit til dette er jeg noe usikker på.Har du denne Ole Hansen Sem i din base, som vil gi meg ytterligere innspill til hans opphav?Kona hans Edel Dorothe Lauretze Rasmusdatter kommer tydeligvis hjem fra Kjøbenhavn - hun før som enke i Bergen i 1847. Ergo dør Ole Hansen Sem i mellomrommet 1804-1847, men når?Det kan være at han var en av mange som gikk med i slaget mellom den dansk-norske og den engelske flåten i angrepet på Kjøbenhavn i 1807. Finner jeg noengang ut av dette? Parantes bemerket: jeg har ikke funnet ham dødsinnført i Holmen/Kjøbenhavn for perioden 1804-1840.Den eneste dattera deres konfirmeres i 1821 i Bergen, men da er den to år eldre broren ført opp som 'Forældrenes eller huusbondens, pleieforældrenes navn og bopel' - dette indikerer vel at ingen av foreldrene var kommet tilbake til Norge ennå?Noen som kan ha noen råd for at denne slektsnøtten kan knekkes - eller foreslå kilder jeg kan lete i?(Linker til de forskjellige hendelser har jeg hvis det ønskes)På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/150329-64956-ole-hansen-sem/
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Gjest Gunn Huglen

Flott at du hadde funnet dåpen i Garnisonskirken. Tyder på at faren Hans Hansen Sem også hadde en militær tilknytning.Fant et ektepar med samme navn som fikk en datter i Stavern så sent som 1805, men navnlikhet kan jo være tilfeldig?Ellers var jo Stavern ( Fredriksværn) flåtebase i den tiden, så foreldre kan jo ha flyttet dit. Litt vel stor avstand i barnefødsler ? LenkeI Vestfold er det forøvrig mange Sem ( Semb) navn i bruk på den tiden.Mulig det finnes et skifte etter foreldrene?De er jo muligens døde før 1801-tellingen, så dette er bare et skudd i blinde.Mvh. Gunn

Gjest Gunn Huglen

Om du går inn på skifter i Larvik, finner du en hel del Sem-navn. Her er også en annen Ole Hansen Sem, men ikke samme mann: LenkeMange av disse Sem-navn er knyttet til sjøfolk.Får lete også i andre skifter, men vet ikke om jeg finner den du søker? Det er jo et sted i Vestfold som heter Sem, så det kan være opphav til navnet ? En utfordring dette.Kan Oslo BYarkiv ha kilder fra 1770 ? Du må vel helst til Riksarkivet for å finne militære ruller?Sier fra om jeg kommer over noen som passer i alder til foreldrene.Mvh. Gunn

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.